איך נראה תלוש השכר של המנכ"ליות המובילות בוול סטריט?

גליה מאור הייתה למעשה האישה היחידה שעמדה בראש חברה ציבורית גדולה בישראל אבל בוול סטריט נשים ממוצבות בראש הפירמידה - וגורפות עשרות מיליוני דולרים

גליה מאור, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי, הייתה למעשה האישה היחידה שעמדה בראש חברה ציבורית גדולה בישראל. אולי משום שאין כאן הרבה משרות ניהול המתאימות לאישה, ואולי בגלל דעות קדומות ושאר סיבות אחרות - אין בישראל הרבה נשים שמכהנות כמנכ"ליות בחברות בורסאיות. בוול סטריט, לעומת זאת, יש ולא מעט. לפי בדיקת המגזין האמריקני "פורצ'ן" - ועל בסיס 500 החברות הגדולות ביותר שהמגזין מדרג - 23 נשים מכהנות כמנכ"ליות, שתיים מהן של חברות פרטיות, אחת מהן של חטיבה אמריקנית בענקית אנגלית, וכך נותרו 20 נשים שמכהנות כמנכ"ליות בחברות שנסחרות בשוק ההון האמריקני.

חלק מהן כבר מכהנות בתפקידיהן לא מעט זמן, אך אחרות נכנסו לתפקידן רק באחרונה ובכך חיזקו את המגזר הנשי בוול סטריט. קחו כדוגמה את מאריסה מאייר, מנכ"לית יאהו מיולי האחרון. מאייר, צעירת המנכ"ליות (רק בת 37), גדלה בגוגל, ונכנסה לתפקידה ביאהו כשזו חבוטה ממלחמתה מול גוגל, וזקוקה לשיפוץ רציני. דירקטוריון יאהו קבע כי מאייר תקבל שכר בסיס שנתי של 1 מיליון דולר (בערך 83 אלף דולר בחודש), וכן תהיה זכאית לבונוס שנתי בשווי מקסימלי של 2 מיליון דולר. כמו כן, וכמו שמקובל בוול סטריט, יאהו תפנק את מאייר בתגמול הוני שיורכב ממניות חסומות ומאופציות למניות רגילות - תגמול שכרגע שוויו הכלכלי (לא הנאיבי) עומד על עשרות מיליוני דולרים.

מלבד מאייר, שני נשים מונו באחרונה למנכ"ליות ודווקא במגזר הביטחוני האמריקני.

מרילין היוסון (58) החלה בינואר האחרון לכהן כמנכ"לית לוקהיד מרטין, ענקית התעופה ששווה 28 מיליארד דולר. במקביל, פבי נובקוביץ' החלה לכהן כמנכ"לית ג'נרל דיינמיקס, ששווה 23 מיליארד דולר. שתי אלו הצטרפו לאישה אחרת שכבר מובילה ענק ביטחוני, לינדה הדסון (62), מנכ"לית החטיבה האמריקנית של BAE האנגלית - חברה ששווה 16 מיליארד דולר.

כך, שלוש מתוך שש החברות הביטחוניות המובילות בארה"ב מנוהלות על ידי נשים.

"הכניסה של היוסון ונובקוביץ' לתפקידיהן אינה מבשרת מהפכה ומוכיחה שיצרניות ההגנה הפכו מודל לשוויון הזדמנויות לנשים", אמרה באחרונה הדסון. "אהיה משוכנעת יותר שהתעשייה עברה מפנה מהותי אם אראה מספר משמעותי של נשים מנהלות בכל דרגי הניהול בתעשייה", הוסיפה.

מרשימת 20 המנכ"ליות עולה כי החברות שהן מובילות די מגוונות. יש חברות הייטק (כמו יאהו, HP, IBM), יש מזון ומשקאות (פפסיקו ו-Kraft Foods), יש אנרגיה (Sempra Energy), יש פרמצבטיקה (מיילן), ואפילו מספקת שירותים פיננסיים (Key Corp).

זה לא גבר
 זה לא גבר