כבשת הרש של השכירים

משרד האוצר מפוצץ את בלון החמצן שלנו להוצאות בלתי צפויות

מכונת הספינים המשומנת של משרד האוצר סימנה החודש גם את מיסוי קרנות ההשתלמות של מר וגברת ישראלי כאמצעי משמעותי לצמצום הגירעון הממשלתי התופח. על-פי הערכות, שווי הטבת המס המצרפית השנתית הגלומה בקרנות ההשתלמות נאמד ב-5-4 מיליארד שקל בשנה, ולפיכך פקידי האוצר מתייחסים למיסוי הקרנות כאל תיבת אוצר נחשקת, שתסייע לפתור את בעיית המשבר הפיסקאלי.

במאמץ מרוכז מציג האוצר בערוצי התקשורת השונים את הטבת המס הגלומה בקרנות ההשתלמות כפריבילגיה לא מוצדקת שממנה נהנים במשך שנים העשירונים העליונים, ולפיכך במהלך נוסח "רובין הוד" האוצר יטיל כאן מס מוצדק על עשירים לטובת יושבי האוהלים בשדרות רוטשילד.

העובדה שברוב המקרים קרן ההשתלמות אינה משמשת את ציבור החוסכים להשתלמות מקצועית מהווה חיזוק לדרישה של פקידי האוצר לגנוז את הטבת המס הגלומה בהפרשה לקרנות ההשתלמות. במקום לשנות את השם האנכרוניסטי של מכשיר החיסכון לטווח בינוני, לשם המייצג את מהותו, מעדיפים באוצר לקבור את קרנות ההשתלמות קבורת חמור.

קרנות ההשתלמות אינן האפיק הפיננסי היחיד שבין שמו למהותו בפועל יש קשר מקרי בלבד. לדוגמה, כולנו משלמים מס בריאות אשר בינו לבין כיסוי בריאותי אין קשר ישיר, ואיש באוצר אינו מוטרד מאי-ההתאמה בין שם המס לבין ייעודו. אולם כאשר מדובר בהטבה לעובדים, עושים באוצר הסבה מקצועית לקופי-רייטרים שמוטרדים מאי-ההתאמה בין שם מוצר החיסכון למהותו בפועל.

ביטול הפטור ממס הכנסה על ההפקדות בקרן ההשתלמות וביטול פטור ממס רווח הון על הרווחים בקרן, יביא לכך שלציבור לא תהיה שום סיבה להשקיע בקרנות ההשתלמות. הגבייה באמצעות ביטול הטבת המס על קרנות ההשתלמות תהיה גזירה קשה נוספת על אותו מעמד ביניים צייתן, שעלול למצוא את עצמו שוב בתחתית סולם סדר העדיפויות הממשלתי.

רוב פקידי האוצר הבכירים לא עבדו יום בסקטור הפרטי, ולפיכך הביטחון התעסוקתי המינימלי הקיים במגזר הפרטי אינו אינטואיטיבי להם. בעולם שבו בכל רגע נתון מקום עבודתך יכול להיפרד ממך בהודעה מינימלית, הצבירה הכספית בקרן ההשתלמות מהווה כרית ביטחון עבור משפחות רבות בישראל העלולות למצוא עצמן בעשירונים הנמוכים של החברה בן-לילה.

קרנות ההשתלמות אינן רווח של טייקונים או אוליגרכים. הטבת המס קבועה עד תקרת שכר של 15,712 שקל. לכן, אי-אפשר לטעון כי הקרנות משמשות גם עובדים שמשתכרים משמעותית מעל הממוצע. הקרנות משמשות ככרית ביטחון לעובדים במגזר הפרטי שחווה טלטלות עזות, לעובדי חברות הסלולר שפוטרו בעקבות רפורמת כחלון. לעובדים מעל גיל 50 שמתקשים לחזור למעגל העבודה,- ולעובדים במעמד הבינוני שנקלעו לבעיות בריאותיות שהצריכו הוצאות מיוחדות.

פגיעה ישירה וממוקדת

בעולם של עלייה מתמדת ביוקר המחיה, קרן ההשתלמות היא בלון-חמצן הכרחי למשפחות רבות כדי לכסות משיכות-יתר, להתמודד עם הוצאות גדולות ובלתי צפויות, ואף רחמנא ליצלן - להגשים מעט חלומות קטנים. לח"כ יאיר לפיד, שחרת על דגלו הגנה על מעמד הביניים, אסור יהיה כשותף בכיר בממשלה הבאה להשאיר בתקציב המדינה את ה"עז התקציבית" הזו, שמהווה פגיעה ישירה וממוקדת במעמד הביניים הישראלי.

ביטול הטבת המס על ההפרשות לקרנות השתלמות עלול להוביל לכך שמעסיקים יפסיקו להפריש את חלקם, ובמקביל לא יוסיפו את ההפרשה המבוטלת הזו לשכר הברוטו של העובד. כך, עובדים רבים עלולים לאבד הן את הטבת המס בקרנות ההשתלמות, וחמור מכך - את רכיב ההפרשה הסוציאלית.

שכירים בישראל לא מבצעים תכנוני מס מניפולטיביים בדומה לחברות ענק שמשלמות שברי אחוזים של מס. בנוסף, עובד שכיר לא נהנה גם מקצבאות ומתמיכות שאותן מקבלות אוכלוסיות חלשות. עבור רוב השכירים קרן ההשתלמות מהווה את כבשת הרש אשר עתה מתכוונים ליטול מהם.

* הכותב הוא אסטרטג ראשי של קבוצת איילון.