האמריקאים "בוכים" מ-3.65 ש' לליטר דלק: "רוצח הצמיחה"

מחירי הדלק בארה"ב זינקו בחודש האחרון בכ-13% למחיר ממוצע של 3.75 דולרים לגלון ■ "מחיר של 5 דולרים לגלון הוא אפשרות סבירה", אומר ג'ון קילדוף, מנהל בחברת Again Capital

אומנם ארה"ב עוברת בימים אלו מהפכת אנרגיה וכלכלנים רבים מצביעים על כך שהיא תהיה בלתי תלויה ביבוא הנפט ממדינות אחרות בעוד מספר שנים. אולם, בינתיים אחד האיומים הגדולים על כלכלת המדינה הוא מחירי האנרגיה המאמירים, ובייחוד מחירי הדלק שזינקו למחיר ממוצע של 3.75 דולרים לגלון, או כ-3.65 שקלים לליטר.

המשברים הפיסקלים שפגעו בתלוש המשכורת של משקי הבית האמריקאים והאפשרות כי ב-1 למארס יכנסו לתוקפם שורת קיצוצים רוחביים בהיקף של כ-110 מיליארד דולר, אם המחוקקים לא ימצאו פיתרון, כבר גורמים לחששות רבים כי ההתאוששות המתונה של המדינה תעצר. כעת התווספו למאגר החששות הללו גם מחירי הדלק, שזינקו בממוצע בכ-13% בחודש האחרון למחיר ממוצע של 3.75 דולרים לגלון. זאת, לאחר שמחירי הדלק ירדו לשפל שלא נראה מאז 2008 מאז סופת ההוריקן "סנדי".

למעשה, מחירי הדלק עלו ברציפות במשך ה-32 ימים האחרונים, לפי נתונים של ארגון יצרני הרכב האמריקאי, (AAA) כאשר במקביל מחירי הדלק זינקו לשיא של כשנה. כך למשל, בתחילת החודש מחיר חבית של נפט מסוג ברנט זינק לשיא של 9 חודשים - 119.17 דולרים, (מאז המחיר ירד למחיר של 117.53 דולר לחבית) בעוד מחיר חבית מסוג WTI עומד על 97 דולר לחבית.

אז מה היו הגורמים לעלייה במחירי הנפט? כלכלנים מציינים כי בראש ובראשונה המתחים הגיאופוליטיים בקרב מפיקות הנפט הגדולות כגון איראן, הם אלו שהובילו לזינוק במחירי האנרגיה. בנוסף, אסונות טבע בארה"ב, כגון סופות ההוריקן שפקדו את המדינה בחודשים האחרונים פגעו בייצור והפקת הנפט והובילו למחסור ב"זהב השחור". גורמים אלה, לחצו את מחירי הדלק כלפי מעלה.

"מחיר של 5 דולרים לגלון הוא אפשרות סבירה", אומר ג'ון קילדוף, מנהל בחברת Again Capital, שטוען כי הסיבה לכך היא שארה"ב איבדה מיכולת הפקת הנפט כמיליון חביות ליום ואין ספק שהזינוק במחירי הדלק הוא "הרוצח הגדול של הצמיחה".

"התחזיות הן שקצב הצמיחה של הכלכלה הגלובלית יואט", אומר כריס ורברס, מנהל השקעות בחברת Macroeconomic Advisers, שאומנם סקפטי לגבי האפשרות שמחיר הדלק יזנק ל-5 דולרים לגלון, אך טוען כי "התחזיות אומרות לנו שהעלייה במחיר הדלק והפוטנציאל לעליות נוספות מעיבות על הכלכלה". ורברס מעריך שמחירי הדלק צועדים לעבר 4 דולרים לגלון.