הולכים לשביתה? שחקני הכדורסל הישראלים בדרך להכרזת סכסוך עבודה

בשל סירוב המינהלת לקיים איתם מו"מ בעניין כמות הזרים ושיתוף הישראלים; עשויים להתחיל לשבות ב-10 במארס, במידה ולא יחלו שיחות עם המינהלת

עליית מדרגה בסכסוך בין ארגון שחקני הכדורסל למינהלת הליגה בכדורסל. חודש אחרי שהודיע לראשי המינהלת כי בכוונתו לעתור לבג"ץ בסוגיית שיתוף השחקנים הזרים בליגת העל, החליט היום (ד') הארגון כי בכוונתו להכריז על סכסוך עבודה.

המשמעות העיקרית של סכסוך העבודה היא ברורה: השבתת ליגת העל כבר העונה. תאריך היעד שנקבע להשבתה, במידה והמינהלת לא תחזור בה מהסירוב לנהל מו"מ בעניין השחקנים הזרים ושיתוף הישראלים ולחתום על הסכם, הוא 10 במארס.

הרקע לסכסוך נוגע לסירוב המינהלת לנהל מו"מ ולחתום על הסכם חדש בעניין מספר השחקנים הישראלים על המגרש, ומכסת הזרים שתותר לכל קבוצה, לעונות הכדורסל הבאות.

בארגון השחקנים טוענים כי למרות הבטחות של ראשי המינהלת לקיים פגישה לדיון על נושא מכסת השחקנים הזרים ושיתוף הישראלים באמצע פברואר (אף שידעה על הכוונה של ארגון השחקנים לעתור לבג"ץ בנושא), הוחלט לבטל כל דיון או מו"מ עמם הקשור לעניינים אלו. בשבוע שעבר אף שלח יו"ר המינהלת, שמואל פרנקל, מכתב ליו"ר ארגון השחקנים ניר אלון ובו הודיע כי המינהלת לא תיכנס למו"מ עם השחקנים בנושא סוגיית הישראלים והזרים, בשל פניית הארגון למשרד התמ"ת, משרד הפנים ורשות ההגירה בעניין זה. גם היום שלח פרנקל מכתב לניר אלון ולארגון השחקנים שבו הוא מזמין את השחקנים לשיחות, למעט אלו שקשורות לנושא הזרים והישראלים.

בארגון השחקנים החליטו לתת למינהלת עוד צ'אנס אחד לניהול מו"מ שיכלול גם את נושא שיתוף הישראלים והזרים - ובמידה ולא ייענו יכריזו מיד על סכסוך עבודה.

בארגון השחקנים דורשים לחתום על הסכם ארוך טווח במסגרתו יובטח רוב של שחקנים ישראלים בחמישייה. כיום יכולות הקבוצות בליגת העל לבחור בין שתי חלופות - "חוק רוסי" שבו שני ישראלים על הפרקט בכל זמן נתון ועד שישה שחקנים בטופס; או מקסימום של ארבעה זרים בסגל (שכולם יכולים להיות על הפרקט) - מצב שלטענת ארגון שחקנים "הרע מאוד את מצבו המקצועי של השחקן הישראלי".