בדיקת "גלובס": שדרוג הגלישה בבזק - מתנה או הוצאה?

בעקבות הודעת בזק כי תשדרג את מהירות הגלישה ל-15 מגה בחינם, בדקנו כמה יעלה לשדרג בהתאם גם את חבילת הספק ■ בעוד שלקוחות 012, אורנג' והוטנט לא יוסיפו אגורה, בנטוויז'ן ובזק בינלאומי התעריף החודשי יעלה בכ-50%

האם מהלך השדרוג הגורף של בזק יגבה מהלקוחות מחיר נוסף? השבוע הודיעה החברה כי תמיר חינם ללקוחותיה את מהירות הגלישה באינטרנט ל-15 מגה (לקוחות עם חבילה של פחות מ-5 מגה ישודרגו אוטומטית ל-5 מגה), במהלך שיימשך כמה שבועות ויאפשר ל-85% מהלקוחות (900 אלף) גלישה מהירה יותר.

הלקוחות, הובטח, לא יצטרכו לעשות דבר וגם לא לשלם יותר מהתעריף הקיים - אולם הם יצטרכו להתאים את החבילה מול ספקית האינטרנט שלהם, מה שעשוי לייקר את העלות הכוללת.

באמצעות אתר "כמהזה" להשוואת שירותי תקשורת (kamaze.co.il), בודק "גלובס" כמה יעלה שדרוג תואם מול ספקית האינטרנט. ה

תשובה, מתברר, משתנה בהתאם לחברה - יש מי ש"מיישרות קו" עם המהלך של בזק, יש מי שמלכתחילה מציעות תמחור זהה, ובמקרים מסוימים ייאלצו הלקוחות להוסיף לא מעט כסף מדי חודש כדי ליהנות מהמהירות המקסימלית שמוצעת להם.

ספקיות האינטרנט 012 סמייל ואורנג' מקבוצת פרטנר היו הראשונות להודיע השבוע כי כל לקוחותיהן בתשתיות בזק והוט ייהנו משדרוג מהירות הגלישה ללא כל תשלום. לקוחות עם חבילת אינטרנט בנפח הקטן מ-5 מגה ישודרגו למהירות 5 מגה, והיתר ישודרגו ל-15 מגה או ל-12 מגה בהתאם לתשתית שרכשו.

גם לקוחות 018 והוטנט ישלמו מחיר זהה עבור המהירות המשופרת, שכן בשתיהן מלכתחילה מתומחרות המהירויות באופן זהה (בהוטנט עד 100 מגה).

בקרב המתחרות יידרשו הלקוחות לשלם יותר עבור שדרוג המהירות כלפי מעלה: 45 שקל במקום 27 שקל בנטוויז'ן 013; 45 שקל במקום 38 שקל באינטרנט רימון; ו-56 שקל במקום 37 שקל בבזק בינלאומי (מחיר ממוצע לשנה, בהתחשב ב-3 חודשים ראשונים ללא תשלום).

לקוחות ותיקים לרוב נפגעים מנאמנותם - החברות מחזרות דווקא אחרי לקוחות חדשים, ואילו הנאמנים "זוכים" לתמחור גבוה יותר מזה שיקבל לקוח חדש. האם גם במקרה הזה קיימת עדיפות ללקוחות חדשים?

על הנייר, מציעות החברות מחיר זהה ללקוחות הוותיקים ולאלה המבקשים להתחבר לשירותיהן. למי שכבר מנוי, מומלץ בכל זאת לעקוב באופן צמוד אחר המחירים בחברה שבה בחר ובקרב המתחרות, ולנסות להתמקח מעת לעת על השורה התחתונה.

לאורך זמן המחירים יורדים, וההצעות נעשות אטרקטיביות יותר, כך שכדאי לגלות ערנות.

בשורה התחתונה, לקוחות בזק הקיימים ישלמו עבור התשתית הקיימת פחות ממה ששילמו עד היום: מי שיסתפק במהירות 5 מגה - ישלם 100 שקל לחודש (במקום 121), ועבור 15 מגה - 120 שקל (במקום 131 על פי המחירון האחרון). המהירת המקסימלית, 100 מגה, מוצעת ב-150 שקל לחודש.

כמה זמן יוכלו הלקוחות ליהנות מהמחיר הישן בעת השדרוג? כנראה שלא הרבה: בזמן הקרוב, ידעו לספר לנו במוקד בזק, יתעדכנו תעריפי החבילות השונות כלפי מעלה.

מה המהירות בפועל?

האם שדרוג למהירות 15 מגה הוא ערובה לקבלת המהירות המובטחת? לא בהכרח. לא פעם נוצר פער בין הבטחות ומציאות.

"מעטות התשתיות שמאפשרות 100 מגה למשל", אומר גורם בענף, "במיוחד כשכמה לקוחות מאותו אזור מעמיסים זה על זה. לגבי מהירויות נמוכות יותר, יש כלים לבדוק אם אתה גולש במהירות שבה אתה מחויב; כשמדובר בהורדות, ב-70%-80% מהמקרים זה מדויק - אבל בהעלאות הרבה פחות".

בדיוק על רקע זה פנה לאחרונה משרד התקשורת לחברות בדרישה לפרסם מהירות מינימום לגלישה, כולל מהירות המינימום להעלאת קבצים. המפעילים יחויבו לפרסם את מהירות המינימום באותו גודל אות שבו הם מפרסמים נתונים על מהירות הגלישה המוצעת.

המפעילים, מסבירים במשרד, ייאלצו להבטיח ללקוחות מהירות מינימום בחבילות שהם מציעים - ולעמוד בהתחייבות, וכך התחרות תיסוב סביב איכות הגלישה ולא רק סביב המחיר.

ל"גלובס" נמסר ממשרד התקשורת כי "בעקבות שימוע מקיף שנערך, בכוונת משרד התקשורת לתקן את רישיונות המפעילים הרלבנטיים בדרך שתחייב אותם להבטיח רמת מהירות מזערית כלשהי (הורדת והעלאת נתונים). אין בכוונת המשרד להתערב, בשלב זה, בקביעת הפרמטרים שיוצגו, אולם כוונת התיקון היא לידע את הלקוחות ברמת השירות שניתנת על-ידי הספקים השונים ובשקיפות המרבית".

הוט: 12 מגה ב-80 שקל

מה קורה אצל הוט, המתחרה בזירת התשתית? בחברה מציעים מהירות גלישה של עד 100 מגה: תשתית לגלישה ב-5 מגה ב-70 שקל לחודש, 12 מגה ב-80 שקל, 30 מגה ב-110 שקל ו-100 מגה ב-180 שקל.

יש לציין כי באזורים מסוימים, בעיקר בפריפריה,כלל לא פרוסה התשתית המתאימה - כך שעבור חלק מהלקוחות לא מדובר בכלל במתחרה רלבנטית. בנוסף, המהירות המדוברת היא מהירות הורדה כפי שמציינים באתר הוט. מהירות ההעלאות בפועל נמוכה יותר, בלא מעט המקרים.

עוד כדאי לציין כי לקוחות רבים של החברה מנויים במסגרת עסקה רוחבית - טריפל או אחרת - במסגרתה מתומחרות עלויות התשתית והאינטרנט יחד.

כמה נשלם
 כמה נשלם

תשתית אינטרנט
 תשתית אינטרנט

* הנתונים לכתבה זו נאספו על-ידי אתר "כמה זה?" - www.kamaze.co.il - אתר השוואת מחירים בתחומים: סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל ­ומחו"ל, סים בינלאומי, כבלים ולוויין וטלפון בישראל.