קומוניסט, ליצן וחובב נשים: המועמדים בבחירות של איטליה

באיטליה ייערכו מחר בחירות כלליות עם רשימת מועמדים צבעונית במיוחד ■ על פי המסתמן מי שצפוי לנצח בבחירות הינו פייר ברסאני, מנהיג מפלגת מרכז-שמאל ■ ברסאני צפוי להקים קואליציה עם ראש ממשלת איטליה הנוכחי

קומוניסט, ליצן וחובב נשים נשמע כמו תחילתה של בדיחה גרועה במיוחד, אך אלה בדיוק המועמדים המובילים לתפקיד ראש ממשלת איטליה בבחירות הכלליות שייערכו מחר במדינה. מדובר בבחירות קריטיות במיוחד שכן אלה ייקבעו את לאן מועדות פניה של איטליה בנוגע לאופן הטיפול במשבר הכלכלי העמוק שנמצאת בו. לרגל המאורע, פרסם את האינטרנט של רשת CNBC סקירה מקיפה על כל המועמדים לתפקיד ראש הממשלה.

המועמד הראשון, ועל פי הסקרים מנהיג המפלגה הגדולה ביותר, הינו פייר לויג'י ברסאני, מנהיג מפלגת המרכז-שמאל "המפלגה הדמוקרטית". ברסאני הינו קומוניסט לשעבר, אך הוא תומך בברפורמות שהנהיג ראש ממשלת איטליה הנוכחי מריו מונטי ובעד השארת איטליה חלק באיחוד האירופי. על פי הסקרים במדינה, המפלגה שלו צפויה להיות המפלגה הגדולה ביותר אך הוא לא יצליח להרכיב ממשלה לבד וככל הנראה יכניס לקואליציה את התנועה שמונטי עומד בראשותה.

המועמד השני הוא לא אחר מאשר ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני. טייקון המדיה, הבעלים של קבוצת הכדורגל AC מילאן והממציא של ה"בונגה בונגה", צפוי על פי הסקרים להסתפק במקום השני מה שיקשה עליו להרכיב ממשלה. אולם אנליסטים מזהירים שלא להקל ראש ביכולות של ברלוסקוני לחזור לקדמת הבמה הפוליטית וטוענים כי מאז הוטל האיסור על פרסום סקרים באיטליה ב-9 בפברואר עבד ברלוסקוני קשה על מנת לצמצם את הפער מברסאני, בין היתר הבטיח לבטל את המס המוטל על נכסי הנדל"ן באיטליה.

המועמד השלישי מפתיע במיוחד שכן מדובר בעורך דין שהפך לקומיקאי והתנועה שעומד בראשותה מתחילה לתפוס תאוצה - ראש עיריית פארמה הינו חבר בתנועה. מדובר על תנועה שנקראת "תנועת 5 הכוכבים" והינה תנועה אנטי-ממסדית שלא פעם יצאה נגד החברות של איטליה בגוש האירו. בסקרים הרשמיים העניקו לו את המקום השלישי במירוץ לראשות הממשלה אך מקורות שונים באיטליה טוענים כי בסקרים פרטיים שערכה המפלגה עולה כי בתקופה האחרונה היא אפילו עקפה את מפלגתו של ברלוסקוני.

במקום הרביעי נמצא ראש ממשלת איטליה הנוכחי מריו מונטי, שעמד בשנה האחרונה בראשות ממשלת טכנוקרט במדינה ובמהלכה הצליח להעביר מספר רב של רפורמות ותוכניות צנע מה שהעניק לו את הכינוי "סופר מריו". על פי הסקרים, מונטי צפוי לסיים במקום הרביעי, אך כפי שהסברנו קודם הוא עשוי לקבל הזמנה להצטרף לקואליציה של ברסאני שמחזיק דעות דומות לאלו של מונטי בכל מה שקשור באופן הטיפול במשבר.

בין המועמדים הנוספים שעשויים למצוא את עצמם בפרלמנט, אך סיכוייהם להיבחר לראשות הממשלה אפסיים ניתן למצוא את רוברטו מרוני בעל השקפת עולם מרקסיסטית. מרוני הינו מנהיג מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר באיטליה "הליגה הצפונית" שמחזיקה בדעות בדלניות עד כדי דרישות שצפון איטליה יתנתק משאר המדינה ויקים אוטנומיה בטענה שבמהלך המשבר הכלכלי הנוכחי, הצפון סבסד בצורה קיצונית למדי את הדרום.

המועמד האחרון הינו אנטוניו אינגרויה שהצטרף למירוץ בדקה ה-90 כמנהיג מפלגת "המהפכה האזרחית". אינגרויה הינו תובע ציבור בעברו והיה ידוע כמי שרדף אחרי אנשי המאפיה במדינה ואנשיו המושחתים במפלגתו של ברלוסקוני.