מחקר חדש מגלה שהנאה מנתינה היא עניין אוניברסלי

מחקר חדש של איגוד הפסיכולוגיה האמריקני מנסה לבדוק אחת ולתמיד - מה עדיף, לתת או לקבל? ■ החוקרים מצאו, קודם כל, כי להוציא כסף על אחרים גורם לאנשים הרגשה טובה

שוב ישבתם עד אמצע הלילה כדי לקשט משלוח מנות? שוב פירקתם את המשלוח שקישטתם כדי לארוז אותו באריזה גדולה יותר ולהוסיף לו עוד שני צול צלופן, ליתר ביטחון? שוב שכבתם ערים למשך השארית הלילה בעודכם כוססים ציפורניים ושני חששות סותרים מטרידים אתכם - מה אם תקבלו משלוח מוצלח יותר משלכם, ותחושו קמצנים? ומה אם חלילה תקבלו משלוח הרבה פחות מוצלח משלכם, ותרגישו שהשקעתכם לא זכתה כלל להכרה?

מחקר חדש של איגוד הפסיכולוגיה האמריקני מנסה לבדוק אחת ולתמיד - מה עדיף, לתת או לקבל? החוקרים מצאו, קודם כל, כי להוציא כסף על אחרים, במגוון סיטואציות, גורם לאנשים הרגשה טובה. התופעה אותרה ב-120 מדינות מתוך 136 שנסקרו בסקר גאלופ בשנים 2006-2008. אי לכך החוקרים הגיעו למסקנה כי ההנאה מנתינה היא עניין אוניברסלי.

אוסטרליה מובילה את מדד הנתינה של גאלופ, ארה"ב נמצאת במקום החמישי, איראן במקום ה-12 וישראל במקום ה-54.

החוקרים של איגוד הפסיכולוגיה, בראשות ד"ר לארה אקנין, הצליחו לשחזר את הממצאים הללו בעצמם. בשלב הבא הם ניגשו להשוות בין נתינה לבין קבלה או צריכה עצמאית. הם שאלו קבוצה אחת של סטודנטים האם לאחרונה נתנו מתנה למישהו וקבוצה אחרת - מתי לאחרונה הוציאו כסף על עצמם. אנשים שנזכרו בכך שנתנו משהו למישהו, השיגו לאחר מכן תוצאות טובות יותר בסקר שביעות רצון כללית, לעומת כאלה שהוציאו כסף על עצמם. כלומר, להיזכר במתנה שנתת זה דבר משמח יותר, בהכללה, מאשר להיזכר בחפץ שקנית, או בבילוי שבילית, גם אם היה כיף.

בניסוי אחר, שנערך בקנדה ודרום אמריקה, קיבלו שתי קבוצות נבדקים כסף, וקבוצה אחת התבקשה לרכוש בו שקית ממתקים לילד חולה. לנבדקים בקבוצה השנייה הוצע לרכוש ממתקים לעצמם. הנבדקים שרכשו שקית לילד דיווחו על שמחה רבה יותר מאלה שהחזיקו ביד שקית ממתקים לעצמם. "נראה כי האבולוציה בררה את בני האדם שנהנים לעזור לאחרים ולכן תרמו לשרידות הקבוצה שלהם לאורך זמן", אומרת אקנין.

תעביר את זה הלאה

אחת הסוגיות שקשורות למתן מתנות, שלכאורה פסה מן העולם בשנים האחרונות, היא מחזור מתנות. הסיבה העיקרית היא פתקי ההחלפה - תוקפם פג אחרי זמן קצר, והם עלולים לגלות מידע רב מדי על הרוכש המקורי של המתנה. מידע כזה עלול לחשוף את המחזור, באופן שיביך את הממחזר. עם זאת, מחזור מתנות הוא אקולוגי, ומתאים לתקופה של כלכלה חסכנית יותר. האם הוא באמת צריך להיחשב כל כך לא מנומס?

במחקר שפורסם בכתב העת Psychological science ביקשו חוקרים מקבוצה של סטודנטים לשקול את האפשרות להעניק הלאה מתנות שניתנו להם על-ידי חבריהם בקמפוס, ולא היו לטעמם. כולם הביעו זעזוע וטענו כי נותני המתנה המקורית ייפגעו עמוקות. החוקרים שאלו את נותני המתנה האם הם אכן היו נפגעים וגילו שהפגיעה הייתה בעוצמה נמוכה יחסית ביחס להערכת המקבלים. למעשה, נותני המתנות העדיפו שהמתנה תועבר הלאה מאשר תיזרק לזבל למשל, בעוד שמקבלי המתנות העריכו כי הנותנים ייפגעו בשני המקרים האלה באותה המידה.

נראה כי הצטברות של מתנות רבות בבית שאינן מוחלפות, אינן נזרקות ואינן מועברות הלאה, עומדת בכללי הנימוס אבל לא באמת גורמת למישהו להרגיש טוב יותר. "אני מציעה לייסד את יום מחזור המתנות השנתי", אומרת ד"ר גבריאל אדמס מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת לונדון, ממובילות המחקר, "כך ניתן יהיה להעביר מתנות למי שבאמת יכול להשתמש בהן, ללא הטאבו שהיום כרוך בעניין".