ארה"ב קוראת לישראל ולפלסטינים לנקוט איפוק מירבי

דובר משרד החוץ האמריקני קורא לישראל ולפלסטינים לנקוט איפוק מרבי בעקבות מות עציר פלסטיני ■ כתב טען, שארבעה עצירים שובתי רעב נמצאים על סף המוות; הדובר לא התייחס לטענה

דובר של משרד החוץ האמריקני נמנע אתמול (ב') ממתיחת ביקורת על ישראל בגין המעצרים המנהליים של פלסטינים ובגין היחס לעצירים פלסטיניים במתקני כליאה בישראל, למרות שאלות חוזרות ונשנות של כתבים שהאיצו בו לנקוט עמדה.

כתב ערבי שאל את הדובר, פטריק ונטרל, האם ארה"ב עושה מאמץ כלשהו לקרוא לישראל לשחרר עצירים או לאפשר לבני משפחותיהם לבקר אותם לנוכח העובדה שעציר פלסטיני מת "לאחר שעונה בידי ישראל" ושארבעה עצירים, מתוך "מאות" ששובתים רעב, "נמצאים על סף המוות".

הדובר הסתפק בקריאה ל"ישראל ולפלסטינים לנקוט איפוק מרבי לנוכח המצב בגדה המערבית שמוסיף להיות מתוח" והוסיף שהממשל מעביר מסר זה ישירות לרשויות הישראליות והפלסטיניות.

"כל הצדדים חייבים לבחון ברצינות את תוצאות פעולותיהם, במיוחד ברגע קשה זה", אמר הדובר. "אנו קוראים לפלסטינים ולישראלים לא רק להימנע מפעולות פרובוקטיביות שעלולות לערער את התנאים בשטח, אלא גם לבחון נקיטת צעדים חיוביים כדי לחדש את האמון ביניהם ולהפיג את המתיחויות העכשוויות".

בתשובה על שאלה האם ארה"ב מבקשת לקבל הבהרות מישראל על נסיבות מותו של העציר הפלסטיני, ערפאת ג'ראדאת, נמנע הדובר מתשובה ישירה: "אנו מבינים שממשלת ישראל בוחנת בקפידה את נסיבות מותו של מר ג'ראדאת. אנו מצפים שכל הצדדים יבחנו ברוגע וללא רטוריקה מתלהמת את דו"ח הנתיחה לאחר המוות".

דובר הסטייט דיפרטמנט הוסיף: "המעצרים המינהלים הם נושא שאנו מדברים עליו עם עמיתינו הישראליים, והנושא הוא חלק מהדו"ח (של הסטייט דיפרטמנט) על זכויות האדם ושם יש מידע מפורט על עמדתנו בסוגיה זו".

הכתב הערבי הוסיף ללחוץ על הדובר וביקש לדעת מה עמדת הממשל על מעצרים מינהליים, ש"יכולים להימשך שנם על שנים".

הדובר: "זה נמצא בדו"ח על זכויות האדם. זה נושא שאנו דנים עליו עם עמיתינו הישראליים. מעבר לכך, אני מפנה אותך לדו"ח".

דו"ח זכויות האדם משנת 2011 (הדו"ח העדכני ביותר נכון לעכשיו) מפרט מידע על מספר העצירים המינהלים (307), על זכויותיהם ועל נהלים הקשורים במעצרים מינהליים, אך הדו"ח אינו נוקט עמדה כלפיהם.