"רוב הצרכנים חשים שביקור במוסך הוא 'חור שחור'"

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, מסביר בתוכנית "ברקוד" בגלובס TV מדוע נמשיך לשלם ביוקר במוסך, אך מביא גם בשורה: מחירי חלקי החילוף יפורסמו באינטרנט

רוב הצרכנים חשים שביקור במוסך הוא "חור שחור" - הם יודעים איך הם נכנסים לשם, אך לא יודעים איך ייצאו. מה שהם כן יודעים בוודאות הוא שהתענוג יעלה להם הרבה מאוד כסף.

בראיון לתוכנית הצרכנות "ברקוד" בגלובס TV מסביר יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, כי תחושת חוסר האונים הזאת תשתפר במעט ממש בקרוב, כשתהיה יותר שקיפות באמצעות פרסום מחירי החלפים באינטרנט.

"כל חברת חלפים תצטרך בתוך כמעט 60 יום מהיום לפרסם באינטרנט את חלקי החילוף ואת המחירים", אומר לוי. "לדעתי, בעוד כשנה מהיום כבר יהיו אתרים כמו זאפ, גם לעניין חלקי החילוף. זה קורה בגרמניה ובארה"ב, וזה גם מגיע לישראל. זה נוהל שיצא ממש בסוף השבוע שעבר, גם למוסכים וגם ליבואני החלפים. המוסכים יהיו חייבים לתת לפחות שתי הצעות מחיר עם אלטרנטיבות לצרכן, עם חלקים שמתאימים לרכב".

- איך משפיעות על הצרכנים רשתות המוסכים בינלאומיות שהגיעו לארץ?

"מבחינתנו זה ניצן טוב. התחרות תתפתח, והמוסכים יוכלו להצטרף לרשתות בינלאומיות שיש להן גישה למידע וגישה לחלפים יותר טובים ומקוריים. כניסת הרשתות האלה מצטרפת למהפכה שאנחנו עושים כאן בשנים האחרונות. יהיה מגוון הרבה יותר רחב של מוסכים הרבה יותר מקצועיים".

- יש צרכנים שמזמינים חלקי חילוף באינטרנט ומביאים אותם בעצמם למוסך. מה עמדתך בעניין הזה?

"מבחינתנו אין בעיה, למרות שאנחנו לא אוהבים את זה. כמו בעלי מסעדות שלא אוהבים שבאים למסעדה עם הסנדוויץ'. המרכיב של הרווח של המוסך הוא גם מחלקי החילוף וגם מהעבודה.

"מצד שני, לא הכול אפשר להביא. הרבה פעמים מביאים חלקים לא טובים ולא מתאימים, אז צריך לדעת גם מה להזמין, וכדאי להתייעץ. באופן עקרוני אין לנו התנגדות. זה גם לא קורה הרבה, זה בשוליים. זה גם לא תמיד יותר זול".

כך טורפדה התחרות

תחושת חוסר האונים של הצרכנים נובעת לא מעט גם מהעובדה שהם לקוחות שבויים במגרש שמשחקים בו שחקנים עתירי-כוח וממון: יבואנים בלעדיים, חברות ביטוח וחברות ליסינג. ועדת זליכה, שזיהתה את הכשלים בענף ואף המליצה כיצד לתקנם, סיימה את עבודתה כבר לפני מספר חודשים, אך בפועל דבר לא השתנה.

ללוי יש הסבר: "ההמלצות החשובות היו שליבואן רכב יהיה רק מוסך אחד ורק סוכנות אחת, ואז תהיה תחרות אנכית בין המוסכים של אותה רשת. לדוגמה יונדאי: נכון להיום, היבואן הוא זה שמספק לכל מוסכי יונדאי את החלפים, הוא זה שמספק להם עמלות, והוא בעצם שקובע את המחירים.

"לפי המלצות זליכה, כל מוסכי יונדאי יתחרו זה בזה. ההמלצות יכלו לפרק את הריכוזיות במדינת ישראל, אבל הלובי החזק היה דווקא לא של משרד התחבורה ולא של זליכה, אלא של החברות שהן הריכוזיות במשק, יבואני הרכב, חברות הביטוח וחברות הליסינג. הן הצליחו לטרפד את ההמלצות החשובות".

- אז למה זה נתקע, איפה זה נופל?

"רצו להביא את זה לחקיקה בחוק ההסדרים. לא רצו ללכת בדרך המלך אלא בדרך עוקפת. לדעתנו, ב-3 השנים הקרובות לא נראה פה שום בשורה אמתית. הייתה התנגדות קשה מצד שר האוצר. אני חושב שראש הממשלה רצה להביא בשורה, אבל שר האוצר הוא אחראי על חברות הביטוח וכל שוק ההון, והם לא רצו את המהפכה הזאת. בנוסף, המדינה היא שותפה לרווח על כלי רכב, והיא לא רוצה להפסיד את הרווח הזה.

"אנחנו כצרכנים סובלים משני מונופולים - מונופול של היבואנים, שיש להם בלעדיות, ומונופול של המדינה. יש להם אינטרס משותף. צריך לפרק את שני המונופולים האלה, על מנת שנוכל להתחיל לקבל מוצרים במחיר הוגן".

* צפו בראיון המלא עם יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, בתוכנית "ברקוד" בגלובס TV.