האם "מנהל אחריות תאגידית" צריך להיות גבר או אישה?

האם הרוב הנשי בתפקידי ניהול אחריות תאגידית נובע מהאופי הנשי שמתאים יותר לתפקיד, או כי הנהלות החברות עדיין מעדיפות שימלאו את הפוזיציה נשים שלא יתערבו בדומיננטיות הגברית? תלוי את מי שואלים

בשנים האחרונות, נושא האחריות התאגידית הולך וצובר תאוצה. ארגונים מקצים יותר ויותר משאבים לתחום, וכתוצאה מכך הופכים מנהלי אחריות תאגידית לבעלי השפעה רחבה יותר בארגונים שבהם הם עובדים.

האם לשינוי בתפיסת חשיבותו של התפקיד בקרב מנהלי ובעלי החברות תהיה השפעה על "נשיותו" של התחום? נכון להיום, על-פי נתוני ארגונים הפועלים בנושאי אחריות תאגידית, שיעור הנשים הממלא תפקידים אלו נע סביב 70%.

הילה אופיר, מנהלת תחום עסקים למען הקהילה ב"ציונות 2000", ארגון לאחריות חברתית הפועל בדרך של שותפויות תלת-מגזריות, מציינת כי מתוך 130 החברות בפורום, בשליש יש משרות המוגדרות כניהול אחריות תאגידית, מהן ב-15 חברות יש אדם במשרה מלאה שמאייש אותה. לדבריה, בחברות אלה יש דומיננטיות מוחלטת לנשים - 12 מנהלות ורק 3 מנהלים.

מומו מהדב, מנכ"ל מעלה, ארגון הפועל לקידום אחריות תאגידית, מציין כי שיעור זה של 70% הוא גם היחס בעולם, "אבל בארבע-חמש שנים האחרונות ניתן לראות יותר כניסה של גברים לתחום. זה נובע כתוצאה מהתפתחותו והרחבת האחריות של התפקיד".

- איך אפשר להסביר את הדומיננטיות הנשית?

אופיר: "במקרים רבים, התפקיד נולד מתוך האנשים שאיישו משרות במשאבי אנוש - שהוא ענף נשי יותר בהגדרה, 'רך' וכזה שהערכים שלו מתאימים לתחום האחריות החברתית. זה תפקיד שדורש היכרות מאוד טובה עם המבנה הארגוני. ככלל, למנהלות אחריות תאגידית יש אתגר גדול בלפרוץ את תקרת הזכוכית הזו שמדירה אותן מתחומים מסוימים. רבות מהן עומדות בזה בהצלחה רבה. ככול שיהיו יותר נשים כאלו בתחום הזה נצליח לחזק עוד את מעמדו".

דנה שושן-ווהל, מנהלת האחריות החברתית של מרכז הפיתוח של מיקרוסופט, אומרת לגבי הדומיננטיות של הנשים בתפקיד כי "זה תפקיד שדורש עיסוק בכמה תחומים וזה משהו שמאוד מתאים לאופי הנשי. נשים יכולות לעשות כמה משימות במקביל ולעמוד בכך בצורה מיטבית. בנוסף, יש בתפקיד אלמנטים רכים יותר, כמו היכולת להפעיל מספר גורמים על-מנת שיעבדו יחד. אבל הרבה מהקולגות שלי במרכזי הפיתוח האחרים הם גברים".

שושן-ווהל היא דוגמה למישהי שהגיעה לתפקיד מחוץ לארגון. למיקרוסופט הצטרפה לפני כ-5 שנים, אחרי שצברה ניסיון בתפקידים שונים בתחום בארגונים אחרים, והיא הראשונה בתפקיד זה בחברה. "אני כפופה לסמנכ"ל השיווק, אבל יש נושאים שבהם אני עובדת ישירות מול מנכ"ל המרכז. אני נעה על הקו שבין עבודה מול קהילת עובדים שיושבים בישראל, לבין פרויקטים בעולם".

ורד רז-גצק, מנהלת אחריות תאגידית והשקעה חברתית של קבוצת פישמן, ממחישה בקריירה שלה את הדרך שבה התפתח התפקיד. רז-גצק עובדת בתחום 13 שנה, ואת התפקיד הנוכחי היא מאיישת 8 שנים. "הגעתי לקבוצה כמנהלת קשרי קהילה, אבל במרוצת הזמן התפקיד מאוד התרחב. בשנה שעברה עברנו תהליך של מיתוג מחדש וכיום הגדרת התפקיד שלי היא מנהלת אחריות תאגידית והשקעה חברתית. זהו תחום רחב מאוד, והחלטנו להדגיש את התחומים שאותם אני מקדמת בקבוצה - סביבת עבודה נקייה מכל הטרדה; גיוון - זה בדנ"א של קבוצת פישמן; שילוב עובדים עם מוגבלויות; קידום הקשר עם מגזרים אחרים - אתיופים, ערבים, חרדים; אחריות סביבתית; ושיווק חברתי - איך מתקשרים בלי לפגוע".

לגבי הנשיות של התחום אומרת רז-גצק: "פעם זה לא היה מקצוע. לכל דבר שצומח מהשוליים לוקח זמן להתברגן. זה אולי עצוב לומר, אבל איך יודעים שמקצוע נחשב? כשיש בו יותר גברים - וזה מה שאנחנו רואים שקורה עכשיו. בנוסף, זה תחום שמצריך יכולות מגוונות - לשלוט בנושאים עסקיים, כישורים בינאישיים גבוהים מאוד, יכולת להוביל שינוי - שאולי לנשים יש אותן יותר".

חלק ניכר מהאנשים שמאיישים את המשרות הללו כיום הם הראשונים לעשות זאת - לפני כן לא היה כלל תפקיד כזה בחברה. כזו היא גם שרון בן שחר, מנהלת האחריות התאגידית של קבוצת לאומי. "מוניתי לתפקיד ב-2009 כי הייתה החלטת מנכ"ל שצריך מישהו ב-100% במשרה. עד ליצירת התפקיד, לא היה גורם מטה שמסתכל על כל הנושאים של אחריות תאגידית, איכות סביבה, ממשל תאגידי, אתיקה וכו' - במבט רחב יותר. בנוסף, אני אחראית על קידום ופיתוח של נושאים חדשים הקשורים לנושא האחריות התאגידית. ככלל, מנהל אחריות חברתית חייב להיות מסוגל להסתכל על ניצחונות קטנים ולשים את האגו בצד - אלו דברים שיותר קל לנשים להתמודד איתם וייתכן שלכן יותר נשים ממלאות את התפקידים הללו".

"לא מייצרים הכנסות"

על-פי אופיר, למרות האתגר בתפקיד, עדיין לא מייחסים לו השפעה ישירה על התוצאות העסקיות של הארגון. "זו לא חטיבה שאמורה לייצר הכנסות ולכן נוטים לשמים בראשה אישה. זה לא מתערב בדומיננטיות הגברית, לא מאיים עליה".

עם הטענה הזו מתקשה בן שחר להסכים. "אני לא חושבת שהסיבה שמזלזלים בתחום היא זו שבגללה יש רוב נשי. בלאומי אני לא מרגישה שיש רלבנטיות למגדר שלי. אני לא חושבת שאם היה פה גבר אז היו אומרים שזה יותר חשוב, או שאם הייתי גבר הייתי מצליחה להשפיע יותר".

*** אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"