ברק קורא לפתרון חד-צדדי: גבול שיקיף את גושי ההתנחלויות

בנאום בוועידת אייפ"ק בוושינגטון אומר שר הביטחון: הסנקציות על איראן לא יעזרו, לכן כל האופציות צריכות להיות על השולחן, ואנו מצפים מאלה שאומרים זאת שיתכוונו לכך; ישראל מתכוונת לכך

בנאום תקיף בוועידה השנתית של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, אמש (א'), הכריז שר הביטחון, אהוד ברק, שבסכסוך עם הפלסטינים צריכה ישראל לקבוע עובדות בשטח באופן חד-צדדי: לציין קו גבול שיקיף את גושי ההתנחלויות הגדולים, עם רוב יהודי מובהק, ולהבטיח נוכחות צבאית לאורך הירדן לאורך זמן. זאת, אם לא יהיה אפשר לחתום על הסכם שלום מלא, או, למצער, הסדר ביניים עם הפלסטינים.

ברק אף אמר, כי הצעדים הדיפלומטיים והסנקציות הכלכליות נגד איראן לא יועילו ולפיכך כל האופציות צריכות להיות מונחות על השולחן "ואנו מצפים מאלה שאומרים זאת שייתכוונו לכך - ישראל מתכוונת לכך".

זה היה אחד מהנאומים האחרונים, אם לא האחרון, של ברק כשר ביטחון, והוא עשה מאמץ מודגש לשרטט חזון אסטרטגי לישראל בפורום גלובלי לפני שייעלם לחיים פרטיים.

ברק אמר כי "יוזמת שלום ישראלית נועזת לקראת פתרון של שתי מדינות היא הפתרון בר-הקיימא היחידי... וציווי חיוני" לישראל, כדי לשמור על אופיה הדמוקרטי והיהודי. "אנו לא עושים טובות לפלסטינים, זה הפתרון היחידי", הוא הצהיר.

היוזמה הישראלית צריכה לנסות להשיג פתרון של קבע עם הפלסטינים, אמר ברק, אך הוא הודה שבמצב הנוכחי הסכם מקיף כזה אינו אפשרות סבירה. בהעדרו, צריכה ישראל לפעול להשגת הסדר ביניים "הוגן", אך אם גם הסדר כזה אינו בר-השגה, אזי על ישראל לנקוט צעדים חד-צדדיים, לרבות ציון קו גבול שיקיף את גושי ההתנחלויות, אמר שר הביטחון.

"ברור שהפלסטינים נושאים ברוב האחריות לכשלונות העבר (להשיג הסכם)", אמר ברק. "עמלתי קשות, יחד עם הנשיא קלינטון (במאמץ להשיג הסכם שלום) ולפיכך אני יודע מניסיון אישי שהפלסטינים אינם שותפים נוחים לשלום. רה"מ נתניהו נקט צעדים אמיצים כדי לחדש את התהליך, לרבות הקפאה חסרת תקדים של הבניה בהתנחלויות, ובכל זאת, לא התקבלה תשובה מתאימה מהצד הפלסטיני".

"אתם יכולים להיות בטוחים שביטחוננו לא ייפגע אף באחת משלוש החלופות האלה", הוסיף שר הביטחון. "צריך לקבל החלטות קשות, אך הדבר אפשרי, וכפי שאמרו חכמינו, 'אם לא עכשיו, אימתיי?"

"אנשים רבים מאמינים ששורש כל הבעיות במזה"ת הוא אי יכולתה של ישראל לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים, אך אני אומר שקביעה זו אינה נכונה", אמר ברק. "התפתחויות שאירעו באחרונה באזור חרגו משליטתה של ישראל ולא נבעו ממעשיה. גם אם הסכם שלום עם הפלסטינים היה נחתם לפני זמן רב, האחים המוסלמיים עדיין היו מגיעים לשלטון במצרים, סוריה עדיין היתה שקועה במלחמת אזרחים עקובה מדם ואיראן היתה עדיין מנסה להשיג יכולות גרעיניות".

שר הביטחון ציין, שמאמצי הגרעין של איראן הן "האתגר הגדול ביותר שניצב לפני ישראל, לפני האזור ולפני העולם כולו בימים אלה". אם תצליח איראן להתחמש בנשק גרעיני, לא יהיה אפשר לקיים שום משטר גלובלי למניעת תפוצתו של נשק כזה, הוא אמר. מצרים, סעודיה וטורקיה ילכו בעקבות איראן, ואחריהם עלולים לבוא ארגוני טרור.

"המאמצים הדיפלומטיים נגד איראן הם אכן חסרי תקדים, והסנקציות שמוטלות עליה אכן מכאיבות, אך, למען האמת, בעוד שאפשר להבין (את הצורך) למצות את כל המאמצים הדיפלומטיים, אינני מאמין שהם יניעו את האייתאללות לוותר על שאיפותיהם הגרעיניות. לכן, כל האופציות חייבות להיות מונחות על השולחן", הצהיר ברק. "אנו מצפים מכל אלה שאומרים זאת שייתכוונו לכך. גבירותיי ורבותיי, אנו מתכוונים לכך, ואני חוזר ואומר: אנו מתכוונים לכך".

פתרון הסכסוך עם הפלסטינים וסיכול מאמצי הגרעין של איראן הם שני קודקודים במתווה תלת קודקודי ששרטט ברק לאבטחת עתידה של ישראל. הקודקוד השלישי הוא הקמת ברית אזורית, בראשות ארה"ב, שתתמודד עם מאמצי הגרעין של איראן, טרור איסלמי והגנה מפני טילים.

מחר (ג') צפוי ברק להיפגש עם שר ההגנה החדש של ארה"ב, צ'אק הייגל, שספג ביקורות קשות, אפילו השפלות, בגין התבטאויותיו על ישראל ועל סוגיות אחרות במהלך השימוע בסנט על אישור מועמדותו לתפקיד.

"אני רוצה לאחל את מיטב האיחולים להייגל בתפקידו החדש", אמר ברק. "אין שום ספק שהוא ישרת את ארצו עם אותה מידה של גאווה וכבוד שבה הוא שירת אותה בחזית (בווייטנאם) ובקונגרס".