הערכות בארה"ב: ביקור אובמה בישראל עלול להידחות

האתר "פוליטיקו": "המסע לישראל בסכנה" בגלל הסחבת במו"מ הקואליציוני בירושלים ■ דובר הבית הלבן: "אין לי הודעות על שינויים בלו"ז"; אך הסטייט דיפרטמנט נימק את דחיית ביקורו של שר החוץ החדש, ג'ון קרי, בישראל ב"הימשכות המו"מ הקואליציוני"

תחת הכותרת "ביקור אובמה בישראל בסכנה", כתב אמש (ב') האתר הפופולרי "פוליטיקו": "הישראלים ממתינים כבר יותר מארבע שנים לביקור של הנשיא ברק אובמה, אך אם מנהיגיהם לא יוכלו להגיע לכלל הסכמה בקרוב על הרכב הממשלה החדשה, ייתכן שהישראלים יצטרכו להמתין זמן רב יותר".

עוזר פרלמנטרי של מחוקק על גבעת הקפיטול אמר ל"גלובס": "איש לא מדבר על דחיית הביקור. הבית הלבן לא אותת שום סימנים לכך שאובמה לא יצא לדרך. אבל אנשים רבים פה שואלים את השאלה המתבקשת מאליה: עם מי הוא ידבר אם נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה? האם נשיא ארה"ב יהיה מוכן לבזבז את כל ההבטחה שטמונה בביקורו הראשון בישראל כנשיא על ראש ממשלת מעבר שלא בטוח שיהיה ראש הממשלה הבא? ולאחר הכל, לא מדובר בידיד נפש של אובמה".

כידוע, נתניהו כבר קיבל מנשיא המדינה ארכה נוספת, בת שבועיים. אם לא יעלה בידו להרכיב קואליציה אחרי פקיעת הארכה, ב-16 במארס, יהיה הנשיא חייב לבחור בין עריכת בחירות חדשות לבין הפקדת הרכבתה של הקואליציה בידי ראש מפלגה אחרת.

אובמה צפוי להמריא לביקורים בישראל, ברשות הפלסטינית ובירדן ב-19 במארס, שלושה ימים לאחר פקיעת מועד היעד ובשלב זה אין סימנים לפריצת דרך במו"מ. רה"מ עצמו התבדח על כך בנאומו בוועידה השנתית של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, אתמול: "כפי שידוע לכם, קיוויתי להופיע לפניכם באופן אישי, אך, לרוע המזל, נאלצתי להישאר בישראל כדי לעשות משהו הרבה יותר נעים: להרכיב קואליציה. איזה כיף".

הפלונטר הפוליטי בישראל מציב את אובמה בעמדה רגישה, כותב "פוליטיקו": האם לצאת לדרך ולהסתכן בפגישה עם מנהיג ששקוע במערבולת פוליטית, או לדחות את המסע, צעד שללא ספק יצור בעיות חדשות לאובמה על רקע יחסיו הרעועים עם נתניהו ויחסו לישראל, שנמצא תחת מעקב קפדני של הקהילייה היהודית בארה"ב.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר אתמול, כי "אין בידו שום הודעות על שינויים בלו"ז הנשיאותי", בתשובה על שאלת כתב האם הנשיא מתכנן לבקר בישראל כפי שנקבע מראש. יחד עם זאת, משרד החוץ האמריקני נימק בשבוע שעבר את דחיית ביקורו של שר החוץ החדש, ג'ון קרי, בישראל, באי הוודאות סביב הרכבת הממשלה שם.

"בהתחשב בעובדה שהמו"מ הקואליציוני בישראל עודו נמשך, שר החוץ (האמריקני) יגיע לישראל עם הנשיא בביקורו באביב, במקום לקיים ביקור נפרד בפברואר בירושלים וברמאללה", אמרה דוברת הסטייט דיפרטמנט, ויקטוריה נולנד.

בתשובה על שאלה האם המו"מ הקואליציוני בישראל מונע עריכת ביקור של שר החוץ ברמאללה, אמרה הדוברת: "בדרך כלל, אנחנו הולכים לשני המקומות (ירושלים ורמאללה) כאשר אנו נמצאים בישראל, ואני חושבת שיש תחושה שהישראלים עדיין עובדים על הקואליציה שלהם".

עכשיו צריך הבית הלבן להחליט האם הסיבה שהביאה לדחיית ביקורו של קרי בישראל היא משמעותית דיה כדי להניע גם את הנשיא לדחות את ביקורו שם, כותב "פוליטיקו".

הדובר קרני אמר שהתכנון לביקור נמשך, אך הוא נמנע מלומר במפורש שהנשיא יצא לדרך אם ממשלת ישראל לא תורכב עד מועד יציאתו: "הנשיא מצפה מאוד לביקורו בישראל ובאזור, ואנו מוסיפים לתכנן את המסע".

מאלקולם הוהנליין, סגן יו"ר אקזקוטיבי של ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארה"ב, אמר ל"פוליטיקו" בפברואר: "יש סיכוי שאובמה לא יגיע" אם לא תורכב ממשלה חדשה עד מועד הביקור.

בכל זאת, סגן הנשיא, ג'ו ביידן, התייחס לביקור אובמה בישראל כלעובדה מוגמרת בנאום שנשא בוועידת אייפ"ק אתמול: "הנשיא ואנוכי דיברנו ארוכות על על המסע הזה. אני יכול להבטיח לכם שהוא מצפה במיוחד לשמוע ישירות מהעם בישראל, מעבר להנהגה הפוליטית, ובפרט מהדור הצעיר בישראל".

בהתחשב בצורך להזיז ליעד של ביקור נשיאותי צוותות של השירות החשאי, ציוד תקשורת וצוות להכשרת הקרקע כמה ימים לפני צאת הנשיא לדרך, עלול הבית הלבן להידרש לקבל החלטה האם לבטל או לדחות את הביקור בישראל עוד לפני פקוע הדדליין של נתניהו להרכבת הממשלה, ב-16 במארס, אומר "פוליטיקו".