השווקים בשיא; האם הגל השורי יימשך עוד שנים ארוכות?

הכלכלנים והאנליסטים הפסימיים מספקים טענות המצדדות בהמשך גל העליות ■ הצמיחה העולמית נמוכה מדי? הכלכלה העולמית ממשיכה להתאושש באופן עקבי והחברות הנסחרות ב-S&P 500 ממשיכות להציג גידול ברווחים

שוק המניות האמריקאי נמצא בשיא ומדד הדאו ג'ונס אף שבר הערב (ג') שיא של כל הזמנים, אך כעת שאלת מיליון הדולר שהמשקיעים שואלים את עצמם היא - עד מתי יימשך השוק השורי? אנליסטים וכלכלנים מספקים טיעונים שונים המצדדים בהמשך גל העליות.

כאמור, המשקיעים ממשיכים להגיב באדישות למשבר הפיסקלי המכונה "סקווסטר" - שורת קיצוצים רוחביים בהיקף כולל של 1.2 טריליון דולר בפריסה של 10 שנים - ושולחים את השווקים לשיאים חדשים. האם הם אופטימיים מדי? כלכלנים טוענים שלא בהכרח. הסיכונים שקיימים היום מתרכזים בטווח הקצר, שכן כלכלת ארה"ב מתאוששת בקצב מתון והמשבר האירופי קרוב לסיום.

בתרחיש שמייצרים הכלכלנים הפסימיים יותר אחד הטיעונים שעולה הוא כי הצמיחה העולמית היא עדיין נמוכה. ה"שוורים" עונים להם כי הכלכלה העולמית ממשיכה להתאושש באופן עקבי והחברות הנסחרות במדד ה-S&P 500 ממשיכות להציג גידול ברווחים ואף להיחשף לשווקים בהם שיעור הצמיחה הוא גבוה יותר.

טיעון נוסף של האנליסטים הפסימיים יותר הוא שהרווח השולי של החברות קרוב לשיא כל הזמנים. האופטימיים מסבירים כי תהיה זו טעות לחשוב שהרווחים יירדו רק כדי להגיע לממוצע. קיימות סיבות רבות לחשוב ששולי הרווח ישארו ברמות גבוהות במשך תקופה ארוכה.

האנליסטים שטוענים כי גל הירידות נמצא מעבר לפינה, גורסים שהעליות בשווקים הן מלאכותיות ונתמכות בעיקר בשל המדיניות של ה'פד', כך שברקע שהבנק המרכזי יפסיק או יצמצם את רכישות האג"ח, השווקים יגיבו בירידות חדות. האופטימים טוענים כי מבחינה היסטורית גל העליות בשווקים לא נעצר בשל מדיניות מצמצמת יותר של ה'פד'. מעבר לכך, תוכנית ההקלות צפויה להימשך זמן רב.