האוצר הסכים: שכר עובדי נמל אשדוד לא ינוכה לעת עתה

האוצר קיבל את עמדת הנהלת נמל אשדוד לפיה יש לפנות לביה"ד האזורי לעבודה לצורך הכרעה

פחות מיממה לפני שסכסוך העבודה בנמל אשדוד נכנס לתוקף לרבות האפשרות לעיצומים עד כדי שביתה, ל"גלובס" נודע כי משרד האוצר הסכים לקבל את עמדתה החדשה של הנהלת הנמל, ולפיה ההנהלה תפנה בעניין לבית הדין האזורי לעבודה - כאשר עד להכרעתו לא ינוכה שכר העובדים.

מדובר בתפנית משמעותית, שכן הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם הפגין עד כה נחישות להביא להפחתת שכר, ואילו הנהלת הנמל בישרה לעובדים ולהסתדרות כבר לפני שלושה שבועות על כוונתה לעמוד בהנחיה זו ולנכות משכר העובדים עוד במשכורת פברואר המשולמת בימים אלה.

באופן רשמי, בוועד העובדים ובהסתדרות לא מסתפקים בעמדה זו ובכוונתם להשמיע את התנגדותם בדיון שיתקיים הערב (ד') בלשכתה של נשיאת ביה"ד הארצי לעבודה נילי ארד. עם זאת, לנוכח העובדה כי שכר העובדים לא ינוכה בשלב הנראה לעין והדבר יעבור להכרעת בין הדין האזורי בהליך שטרם החל, סביר להניח כי ארד תפציר בעובדים להימנע מצעדים ארגוניים - דרישה שעל פי רוב ההערכות תיענה בחיוב.

למעשה, היות והנהלת הנמל הצהירה בתגובה עדכנית שמסרה לביה"ד כי כל המכתבים שנשלחו על ידה בדבר הכוונה להפחית שכר "אינם רלוונטיים עוד", הרי שלכאורה לעובדים לא קיימת עוד עילה מספקת להפעלת סכסוך עבודה.

שינוי הגישה של הנהלת הנמל, שבתחילה יישרה קו כאמור עם משרד האוצר, נובע לטענתה מייעוץ משפטי שקיבלה. הכוונה היא לפסיקה של בית הדין הארצי לעבודה משנת 2004, שעסקה בדרישת המדינה לנכות שכר של מורים בבתי הספר העל יסודיים בגין שביתה חלקית. ביה"ד קבע כי המעסיק רשאי לפנות לביה"ד על מנת שיכריע בסוגיה - כאשר הן בהנהלת הנמל והן במשרד האוצר הסכימו כי "המעסיק" במקרה הנוכחי הוא הנהלת נמל אשדוד ולא ממשלת ישראל. כך, באופן אירוני, הרפורמה בנמלים שהפכה את נמל אשדוד לחברה ממשלתית=עסקית, הביאה לכך שבהנהלת נמל אשדוד אומרים למעשה למשרד האוצר: אנחנו הריבון, לא אתם.

במשרד האוצר מבהירים כי כל זמן שהדבר יובא לבית הדין לעבודה הרי שהתכלית הושגה מבחינתם, אולם רומזים כי יהיו עם היד על הדופק ויוודאו שאכן תיעשה פנייה כזאת לביה"ד. יצוין כי עד היום שכרם של עובדי הנמלים נוכה רק במקרים של שביתה מלאה, ולא במקרים של עיצומים. בתגובה של ועד העובדים בנמל אשדוד ושל ההסתדרות לפנייה שהגישה לביה"ד הארצי התאחדות התעשיינים, נטען כי מבנה השכר של עובדי הנמל מבוסס פרמיות, ועל כן ממילא כאשר אלה מאטים את העבודה שכרם פוחת.

העובדים טענו כי העובדה שזו הפעם הראשונה שבה המדינה מתעקשת לנכות שכר בזמן עיצומים, נובעת מחימום מכוון של יחסי העבודה בנמל מתוך אינטרס זר לכאורה - להצדיק מבחינה ציבורית את התוכנית להקים רציף פרטי בסמוך לשטח הנמל הקיים.