אופניים מקרטון

החלום של נשיא waze הוא חברה שתשנה את העולם. למה למכור?

מזג אויר קר קיבל אתמול את פניהם של באי ועידת Israel Dealmakers שאירגן בנק ההשקעות Landmark Ventures בניו יורק. היום בבוקר התקרבה סערת חורף חדשה אל העיר.

החזאים צפו שלג ורוחות ערות ללילה שבין רביעי לחמישי, מה שהעמיד בסימן שאלה את תוכניותיהם של הישראלים הרבים שהגיעו לכנס הזה, לשוב הביתה בזמן אל תל אביב החמימה.

מארגני הכנס מדווחים על כמאתיים ישראלים שטסו במיוחד לניו יורק והצטרפו אל למעלה מאלף המשתתפים, נציגי קהילת העסקים הבין לאומית, שבאו לוועידה כדי לעשות עסקים עם אנשי ההיי-טק הישראלי. הישראלים שהגיעו לכאן היוו ייצוג נאמן של הסקטורים השונים של התעשיות המתקדמות בישראל.

את היזמים ייצגו בין השאר עופר בנגל, שהיה בעברו היזם והמנכ"ל של חברת RIT והיום מוביל את גרנטיה, חברה חדשנית לאוטומציה של מסדי נתונים מבוססי ענן; גדעון שמואל, מנכ"ל EyeSight, שמפתחת תוכנה מתוחכמת שמאפשרת שליטה במחשבים ובמכשירי טלוויזיה על-ידי תנועות הידיים והאצבעות שלנו; ד"ר אורן בוימן, יזם ומנכ"ל מג'יסטו, החברה שמאפשרת ליצור באופן אוטומטי קליפים קצרים של וידיאו מתוך שעות של חומר גלם.

היו שם גם נתן לינדר מ-Formlabs, שמייצרת מדפסות תלת מימדיות במחיר השווה לכל נפש; לימור שוויצר, לשעבר ממקימי אקזקט, עם חברת הרובוטים שלו Robosavvy ואחרים.

מידע על תרופות

גדעון מנטל, ממקימי קומטאץ' ההיסטורית, עומד היום בראשה של חברת Treato, שמייצרת קהילה אינטרנטית הצומחת בקצב אקספוננציאלי של משתמשים המחליפים מידע לגבי שימוש בתרופות. הוא עמד בצד ושוחח עם יוסי ורדי, מן הסתם היזם הוותיק ביותר בכנס.

אורי לוין, נשיא וויז ואחד ממייסדיה, הסביר לי שהחלום שלו הוא להמשיך לבנות חברה שתשנה את העולם, אז מה פתאום למכור אותה למישהו. הוא הזכיר לי שפעם שאלתי אותו, בפאנל שהנחיתי, האם יסכים למכור את החברה במאה וחמישים מיליון דולר. התשובה אז, כמו היום, הייתה שלילית. המחיר מן הסתם כבר עלה משמעותית.

גם יזמים בתחילת דרכם הגיעו. שגיב בן שאול מחברת ברייטספוטס תפס אותי בפינה וגרם לי ייסורי מצפון על כך שלא השקענו בחברה שלו עד היום. ברייטספוטס מאפשרת לחברות ומותגים למשוך את תשומת ליבם של לקוחות באמצעות משחקים קצרים ופרסים בטלפונים חכמים. החברה מפתחת תוכנה לעיצוב והפצה של משחקים ממותגים לטלפונים חכמים, בצורה פשוטה, אינטואיטיבית ובזמן קצר.

מסתבר שאחת מהלקוחות שלו הייתה מפלגת מרצ שהפיצה במהלך מערכת הבחירות האחרונה אפליקציית משחק - "הצבעת ציפי, קיבלת ביבי". לדברי בן שאול האפליקציה הייתה להיט. מסתבר גם שחזתה לא רע את המציאות של היום שאחרי.

נמרוד אלמיש, מנכ"ל חברת Cardboard Technolooes, כבש את אחר הצהרים של היום הראשון עם הסיפור המדהים של האופניים הראשונות בעולם, העשויות מ-100% חומרים ממוחזרים, תשעים אחוז מקרטון והשאר מפלסטיק וגומי. מחיר זוג אופניים כאלה, אותן המציא הקיבוצניק יזהר גפני, הוא כשניים וחצי דולר. משקלן כתשעה קילוגרם, ונמרוד הגיע לוועידה כשהוא רוכב על אופניים מקרטון ברחבי מנהטן. חדשנות ישראלית במיטבה.

גם המשקיעים הגיעו. ג'ונתן מדבד, יזם ומנכ"ל CrowdSource, פלטפורמה אינטרנטית ליצירת קבוצות משקיעים פרטיים לחברות סטארט-אפ, ממשיך להוכיח שאפילו בתחום ההון סיכון ניתן עדיין לחדש וליזום; יואב צרויה מ-JVP הנחה פאנל בנושא החדשנות בעולם המובייל; אביחי נוסבאום מ-LooL Ventures חיפש מן הסתם מיזמים בשלבים התחלתיים. נציגי קבוצות ההשקעה של גוגל, אינטל, דויטשה טלקום ורבים אחרים סיפרו מעל הבמה על המאמצים שלהם לאתר חברות ישראליות חדשניות ולהשקיע בהן.

גאווה אמיתית

עוד בין המשתתפים בכנס: קארין מאייר רובינשטיין, מנכ"לית איגוד התעשיות המתקדמות בישראל, הגיעה לוועידה כדי להשתתף בדיוני שולחן עגול סביב חדשנות ושותפויות אסטרטגיות; סופי בלום, מנכ"ל פרוקטר אנד גמבל ישראל, דני גילרמן, לשעבר שגריר ישראל לאו"ם, אפי כהן ארזי, מנכ"ל ריינבאו, עופר שגב, מנכ"ל חברת נס טכנולוגיות, נורית ברמן, מנכ"ל עמדה; ג'ף שוורץ, מנכ"ל ובעלים לשעבר של טימברלנד, אסף חומוסני, מנהל הדסק האירופי של הנאסד"ק, דן סינור, מחבר הספר "אומת הסטארט-אפ", ג'ף פולבר, אריק בן חמו, ועוד רבים נוספים.

בארוחת ערב חגיגית שנערכה לדוברים בכנס התבקשו כל אחד מהנוכחים להציג את עצמם בכמה מילים. הם קמו, כל אחד ואחת בתורם, ודיברו בשבחה של החדשנות הישראלית. אפילו המאזין הציניקן ביותר לא יכול היה שלא לחוש בגאווה אמיתית מול המחמאות שהורעפו על ההיי-טק הישראלי מכל עבר.

היום אחרי הצהרים, שעון ניו יורק, בתום היום השני של הכנס, אמור להיערך בבורסת הנאסד"ק טקס נעילת מסחר חגיגי בנוכחות מספר מצומצם של מוזמנים מבאי הכנס. נציגי מעצמת ההיי-טק הישראלית, ששלחה עד היום לנאסד"ק כשבעים חברות ומדורגת בשלישייה הפותחת בליגה העולמית לחברות טכנולוגיות ציבוריות, יצלצלו בפעמון לציון נעילת המסחר.

זיו קליין, שותף מנהל ב-Landmark Ventures סיכם עבורי יומיים של גאווה ישראלית: "ההיי-טק הישראלי ממשיך להוות מוקד משיכה גדול למשקיעים וחברות ענק ברחבי העולם. החדשנות הישראלית מציתה את הדמיון של חברות ענק ברחבי העולם".

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל