סוף הנפילה במניות הסלולר

אין לדעת איך זה ייגמר, אך הידרדרות ההכנסה מלקוח תיעצר

מלחמת המחירים בין חברות הסלולר לא נפסקת. בשבוע שעבר הודיעה חברת YouPhone על תוכנית תעריפים חדשה של 10 שקלים ללא הגבלה ל-3 חודשים. המבצע הזה, המוגבל בזמן, מצטרף למבצעים בעלי אופי דומה של גולן טלקום, פרטנר והוט מובייל. השפל החדש-ישן במחירים מעלה שוב את השאלה עד מתי תימשך מלחמת המחירים הזו, ואיך היא משפיעה על שוק ההון?

על מנת להבין את התמריץ למלחמת המחירים, יש להבין את ההבדלים בין חברות סלולר למפעילות וירטואליות. המפעילות הווירטואליות, כגון רמי לוי ו-YouPhone, הן חברות ללא תשתית, הנשענות על התשתית של החברות הוותיקות. הרווח שלהן מגיע מההפרש בין התעריף שמשלם להן הלקוח - לבין התעריף שהן משלמות לחברות שעל תשתיתן הן מתבססות.

לחברות הווירטואליות אין כל החזר רישיון לשאוף אליו, וכל סבסוד לקוח אל מול התעריף אותו הן משלמות תמורת השימוש ברשת הסלולרית גורם להן להפסד. מכיוון שאף אחת מהמפעילות הווירטואליות אינה מצליחה להתבלט בגיוסי לקוחות - ולמען האמת נראה שבשוק המקומי אין מקום למספר כה רב של ספקי שיחות סלולריות - הרי שניתן לצפות כי חברות אלו יתמזגו או ייעלמו.

לעומתן, הוט מובייל וגולן טלקום הן חברות סלולר שזכו ברישיון משרד התקשורת ושילמו תמורתו מאות מיליוני שקלים. החברות האלו נמצאות כיום בשלבים שונים של הקמת התשתית. התמריץ של הוט מובייל וגולן טלקום ברור: הוט מובייל שילמה 700 מיליון שקל תמורת הרישיון, וגולן טלקום שילמה 350 מיליון שקל. על-פי תנאי הזיכיון תמורת כל אחוז נתח שוק שיכבשו, הן יקבלו בחזרה כ-15% מסכום הרישיון ששילמו.

מתי תסתיים מלחמת המחירים

נקודת הביקורת בנוגע לנתח השוק שהשיגו החברות צפויה להיות ברבעון האחרון של השנה, ובתחילת שנת 2014. על-פי חישוב גס, על מנת לקבל חזרה את דמי הרישיון ששילמה, עדיין כדאי לחברת גולן טלקום, למשל, לסבסד כמה עשרות שקלים ללקוח מדי חודש עד לתאריך היעד.

אולם מיד לאחר שהחברות הללו יגיעו לנתח השוק לו הן זקוקות, המצב בו הן מסבסדות את הלקוח הסופי יפסיק להיות כדאי עבורן, וניתן להניח שמלחמת מחירי הסלולר תסתיים, לפחות מצדן. זו כמובן אחת מהסיבות לכך שכל המבצעים האגרסיביים תחומים בזמן.

כרגע לא ניתן לדעת מתי תסתיים מלחמת המחירים בשוק הסלולר. על-פי הערכות בשוק, הוט מובייל כבר קרובה לנתח השוק אליו היא נדרשת, אך גולן טלקום עדיין רחוקה. עם זאת, אין ספק כי הירידה בהכנסה הממוצעת מלקוח, שנמצאת כיום סביב ה-90 שקלים בממוצע, צפויה להיעצר.

לכן, כדאי לבחון מה תעשה הפסקת מלחמת המחירים לשוק ההון, לאחר שבשנתיים האחרונות רשמו מניות חברות הסלולר ירידות חדות. יחד עם מניית בזק (שהתנהגותה מושפעת ממצבה של חברת פלאפון), סך משקל חברות התקשורת במדד הוא כ-8%, ומדובר באחוז לא מבוטל.

חברות הסלולר נסחרות כיום במכפיל רווח של קרוב ל-12, שהוא מייצג לסקטור התקשורת, ומההיבט הזה לא נראה כי החברות נסחרות במחירים זולים במיוחד. למרות זאת, להערכתנו, ההאטה הצפויה במלחמת המחירים, שאינה מתומחרת כרגע, תביא לעצירה בירידה בהכנסות הממוצעות מלקוח, ויכולה לתמוך בחברות לקראת הרבעונים הבאים.

הכותב הוא כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים