אכזבה בשווקים: דרגי הותיר את הריבית באירופה ללא שינוי

לאחר הבחירות באיטליה נוצר "פלונטר" פוליטי שמטיל צל על מדיניות הצנע במדינה ■ חלק מהחזאים בשוק ציפו שהבנק המרכזי האירופי יוריד את הריבית כדי להפחית מהלחץ

הבנק המרכזי באירופה (ECB) הותיר היום (ה') את הריבית בגוש האירו על 0.75%. מדובר אמנם בהחלטה שהייתה צפויה שכן רוב כלכלנים בסקרים המובילים חזו הותרת הריבית על כנה, אולם בשוק ציפו להפחתת ריבית וזו הסיבה שהעליות במדדי המניות באירופה התמתנו לאחר פרסום ההחלטה.

ברקע, עולות תשואות איגרות החוב הממשלתיות של איטליה וספרד בכמעט 1% כל אחת, בין היתר לאור הצל הכבד שמוטל על מדיניות הצנע האיטלקית, לאחר ה"פלונטר" הפוליטי אליו נקלעה המדינה לאחר הבחירות לפרלמנט.

בעוד חלק מהחזאים צפו כי האירוע יוביל את דרגי להוריד את הריבית המרכזית בגוש האירו, העומדת על כ-0.75% (שפל כל הזמנים בגוש), בבנק נומורה וב-ABN Amro Bank העריכו כי הבנק האירופי יותיר את הריבית ללא שינוי - ובכך "יגלגל" את הלחץ על ממשלות היבשות, שלהערכת דרגי צריכות לעשות יותר כדי לרסן את המשבר.

"הבחירות באיטליה הובילו לחוסר תפקוד פוליטי במדינה, והריבית אינה התשובה לכך", מסביר ריצ'רד ביירוול, אנליסט ב-RBS. "הבנק האירופי לא יכול להצליח את הממשלות והמדינות שלא רוצות לפתור בעצמן את בעיותיהן".

כ-56 מתוך 61 הכלכלנים בסקר "בלומברג" סברו כי הריבית תותר על כנה, בעוד רק כ-5 חזו הורדה של הריבית לרמה של 0.5%.