דור ה-X גרסת הפוליטיקאי

נתניהו מסמל את הדור שהולך ועסוק כולו בסכסוך בנט ולפיד

יאיר לפיד
 יאיר לפיד

זה דור ה-X שעושה את החדירה שלו, יאיר לפיד ונפתלי בנט. אלה אנשי דור "הבייבי בום" שנלחמים לשרוד ולשמר את עליונותם, בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. ה"פוליטיקה החדשה", הסיסמה של לפיד, נדחפת בכוח אל לב הישנה, בדרך לחסל אותה.

מה שקורה השבוע, סדרה ארוכה, מתישה, שקרית ומגוחכת של סחרירים (ספינים), זו מלחמת פערי דורות. אלה בפייסבוק ובטוויטר ואלה בדוברים ובשליחים מלחששים. בניגוד לקודמו, שהה איש X הרבה יותר בבית ונחשף לטכנולוגיה מתקדמת ותקשורת עולמית שפתחה בפניו עולם רב תרבותי ועודדה פתיחות מסוימת לשונות. הוא איננו מכיר בסמכות ואף מורד בה, איננו נאמן למקצוע אחד, לקריירה אחת, למקום עבודה אחד.

הוא בגר בצל כלכלה גלובלית משתנה. איש דור הבייבי-בום הוותיק נולד תחת מוראות המלחמה, השואה והאידיאולוגיות הגדולות, הקמת מדינת ישראל ומלחמות הקיום שלה, ואילו דור ה-x נולד לתוך עצמו, מקדש את ה"אני", שוחר מימוש עצמי, הצלחה ומצוינות פרטית.

דור הבייבי בום הם ילידי המערב שלאחר מלחמת העולם השנייה. האמריקאים תחמו את זה בין 1946 לסוף 1964. נתניהו יליד 1949. אביגדור ליברמן וציפי לבני 1958. עמיר פרץ 1952. אריה דרעי 1959. דור ה-x הוא כינוי דמוגרפי לילידי הדור הבא במערב, שנולדו בשנות ה-60 עד סוף שנות ה-70. לפיד, ממציא סלוגן הפוליטיקה החדשה, יליד 1963.

בנט, שבליל ניצחונו הכריז "יום חדש מתחיל", נולד ב-1972. שי פירון, ממפלגת לפיד, יליד 1965; איילת שקד, מהצד של בנט, 1976. עופר שלח מיש עתיד ושלי יחימוביץ' מהעבודה הם ילידי 1960, נושקים בין הדורות. מעמד הביניים.

נתניהו סימל השבוע את חולשת הדור שמסכם, עוד כמה שנים כנראה יסיים, את עליונותו: הוא היה שבוי בעבר, בעשרות המנדטים שמישהו הבטיח לו, לכן איחר לקלוט את השינוי, את העובדה שהציבור הלך למקום אחר, ולא חשוב למה. נתניהו, המנצח בבחירות, יכול היה להקים לעצמו ממשלה חדשה, בצלמו ובדמותו, יממה אחת אחרי היוודע תוצאות הבחירות. הוא יכול היה לסיים את הסאגה המשפילה והמתאחרת אילו רק השתלט על ייצרו והתקשר לנפתלי בנט - ממש ביום שאחרי הבחירות כדי לסגור עניין.

בנט לא היה מפתח תנגודת, לא היה מספיק להתחבר הרמטית ללפיד, חילוקי הדעות בין שתי המפלגות היו פורצים ביתר שאת והחומה הבצורה ביניהם לא הייתה מתקיימת או מתפוררת. ונתניהו - אחרי "הפרד ומשול" מהיר ומוצלח - היה יוצא "גדול", לאומי, סלחן, שמוכן לוותר על פגיעה בו (הוא בהחלט חושב שבנט פגע בו) לטובת עמישראל והמלחמה באיראן האטומית.

אבל האגו השתלט עליו, נדרשו לו מעל שבועיים להיפגש, וזה קורה רק אחרי התנצלות פומבית של בנט בעניינה של רעיית ראש הממשלה. ב-10 בפברואר אמר בנט לגלי צה"ל: "שרה נתניהו היא אישה טובה אני מצטער על הבדיחה בעניין קורס הטרור שכאילו עברנו ביחד... המתקפה על שרה נתניהו מאוד לא במק ומה, היא אישה טובה שאוהבת את בעלה וזכותו המלאה להתייעץ איתה כפי שאני מתייעץ עם אשתי". למחרת הם נפגשו.

כך קרה שבמקום שנתניהו כבר יעמוד בראש ממשלה, יוביל תקציב, שינויים ומדיניות, הוא עסוק כולו בבנייה וטיפוח סדקים בין בנט ללפיד. הבעיה היא שסמוך לאוזן של שניהם יושבים ביבילוגים בכירים. אורי שני, פעם מהצוות אריאל שרון, שהתאמץ להחליש את נתניהו, בצוות המו"מ מטעמו של לפיד.

אייל גבאי, פעם מנכ"ל משרד ראש הממשלה אצל נתניהו, בצוות המו"מ מצד בנט. יחד הם מכירים את נתניהו הרבה יותר טוב משנתניהו מכיר את עצמו. המתחרה היחיד שלהם לעומק היכרות נשמתו ותודעתו של הבוס הוא אביגדור ליברמן, ששלח את משה ליאון, בעבר מנכ"ל ראש הממשלה נתניהו, כדי שינצח על המו"מ.

מעל כולם, רחוק רחוק מעליהם, עומדת אשת השבוע האמיתית "תותחית-העל": לי קורזיץ. גולשת רוח. אלופת עולם פעם רביעית! אחרי סדרה ארוכה של פרישות, תאונות, מחלות, ואירועים שהיו משתקים כל פוליטיקאי מזדמן או ותיק. איזו אישיות, איזו התנהגות, איזה ניצחון. קורזיץ ילידת 1984. כבר דור ה-y, "דור המילניום".

stella-k@globes.co.il