ומה הג'יהאד שלך? להוריד במשקל או לטבוח יהודים?

מלחמה על לבו של הציבור האמריקני: מה משמעות המונח ג'יהאד - התמודדות אישית או מלחמת קודש בכופרים ■ כרזת רחוב בשיקאגו: "הג'יהאד שלי - להישאר בכושר למרות לוח הזמנים העמוס שלי"

מהי בדיוק פירוש המונח ג'יהאד? מלחמת יחסי ציבור על משמעות המילה הטעונה הזו מתעצמת בימים אלה בארה"ב בין ארגון איסלמי לבין ארגון יהודי פרו-ישראלי. שני הצדדים משתמשים בכרזות פרובוקטיביות, ברחובות או על דפנות אוטובוסים, במאבק מתמשך על עיצוב דימויים של ערבים ומוסלמים בארה"ב, דימוי שספג מכה אנושה מפיגועי הטרור בניו-יורק ובוושינגטון ב-11 בספטמבר 2001.

אחת מזירות המלחמה הזו היא שיקאגו, שבה מנסה המועצה ליחסים אמריקניים-איסלמיים (CAIR) לקדם משמעות חיובית, בלתי אלימה של המונח ג'יהאד, שתרגומו המילולי המדויק הוא 'מאבק', ולהראות שזו מילה שניתן ליישמה בחיי יום-יום, ללא קונוטציות שליליות.

לפי כתבה שפורסמה אתמול ב"ניו יורק טיימס", טוענים פעילי הארגון האיסלמי שג'יהאד היא בעצם תפיסה רוחנית, שקיצונים עשו בה שימוש לרעה וקשרו אותה, ללא הצדקה, לטרור. הארגון נחוש בדעתו להשיב עטרה לישנה ולהחזיר למונח את משמעותו המקורית, הרוחנית. הקמפיין הזה נערך תחת הסיסמה "הג'יהאד שלי".

"הג'יהאד שלי הוא להישאר בכושר למרות סדר היום העמוס שלי", מכריזה אשה שראשה מכוסה בחיג'אב. בכרזה על אוטובוסים בשיקאגו. "ומה הג'יהאד שלך"? הכרזה הושקה בדצמבר. כרזות עתידיות מתארות את הג'יהאד של פליטה מעיראק לפתוח דף חדש בחייה כאם חד-הורית בארה"ב, של גבר ששואף להוריד משקלו ושל ילדים ששואפים להתמודד עם בריונים שמציקים להם בבית-הספר.

בסוף פברואר, הופיעה על דפנות האוטובוסים בשיקאגו כרזה נגדית, שמחקה את הסגנון, אך לא את המסר, של הכרזה האיסלמית: בצד תצלום של גבר שראשו ופניו עטופים בכאפיה, ושמעורר מיד אסוסאיציה של טרוריסט, מופיעה הכתובת, "טבח יהודים הוא תפילה שמקרבת אותנו לאללה (טלוויזיה של החמאס). זה הג'יהאד שלו. ומה הג'יהאד שלך?" בגרסאות אחרות של אותה כרזה מופיעים ציטוטים ותצלומים של עוסמה בין לאדן ופייסאל שחזאד, שניסה לפוצץ מכונית תופת בטיימס סקווייר. בכולן מופיעה הכתובת: "זה הג'יהאד שלו. ומה הג'יהאד שלך?"

את כרזות הנגד מפרסם הארגון הפרו-ישראלי "היזמה האמריקנית להגנת החירות", בראשות הפעילה הפוליטית הוותיקה פאמלה גלר, שקנתה לה שם לא רק בקמפיינים נגד האיסלאם אלא גם נגד נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

בראיון ל"טיימס", אומרת גלר, כי הכרזות של CAIR הן "גרסה מטויחת' של רעיון שנועד להצדיק התקפות אלימות על חפים מפשע ברחבי תבל. "העובדה שכמה מוסלמים אינם קושרים את המונח ג'יהאד עם אלימות אינה מכחישה את העובדה שרבים מהם דוגלים בקשר הזה, אמרה גלר. "אני לא ארפה מהם בסוגיה זו מפני שמה שהמוסלמים עושים הוא מאמץ להרדים את האמריקנים".

המלחמה הזו החלה אשתקד, כאשר הארגון של גלר ביקש לפרסם מודעות פרו-ישראליות ברכבת התחתית של ניו-יורק בזו הלשון: "בכל מלחמה בין האדם המתורבת לבין הפרא, תמוך באדם המתורבת. תמוך בישראל. הבס את הג'יהאד". הנוסח הזה הרתיח את המוסלמים בעיר ורשות התחבורה המטרופוליטנית של ניו-יורק סרבה לפרסם את המודעה בטענה שהיא נוקטת לשון פוגענית. אך שופט פדראלי פסק לטובת גלר וקבע שההחלטה לאסור את פרסום הכרזות מפרה את התיקון הראשון לחוקה. הכרזות של גלר החלו להופיע על אוטובוסים בניו-יורק בספטמבר. המודעות החדשות שלה על ג'יהאד הופיעו בשבוע שעבר בוושינגטון הבירה ויופיעו בתחילת השבוע הבא בסאן-פרנסיסקו.

אחמד ריהאב, ראש סניף שיקאגו של CAIR, אמר ל"טיימס", כי הופתע מכך שהכרזות בניו-יורק עוררו סערה גדולה בגלל המילה "פרא" ולא בגלל "ג'יהאד". לדבריו, הלקח הוא שהקהיליה המוסלמית בארה"ב צריכה לעשות יותר כדי לקדם פרשנות שוחרת של שלום של המונח.

אך גלר טוענת, שהקמפיין שלה נועד לחשוף את "המציאות של ג'יהאד ואת שורשי הטרור באמצעות ציטוטים מפי הג'יהאדיסטים עצמם".

הליגה נגד השמצה, אחד מהארגונים היהודיים המשפיעים ביותר, שמנהל מאבק מתמיד נגד האנטשימיות, גינה את הקמפיין של גלר. "(היזמה שלה) מקדמת אי סובלנות ומפיחה רוח בשלהבות הסכסוך בין קהילות שונות", נאמר בהודעה של לוני נסאטיר, מנהלת המשרד של הליגה במערב התיכון.