כריסטין לגארד: על הבנק האירופי לשקול הורדת הריבית

יו"ר קרן המטבע אמרה בנאום בדבלין כי יש מקום לבנק המרכזי האירופי לשקול הורדה נוספת של הריבית ■ לגארד אמרה שצריך לנקוט בגישה יותר מאוזנת לטיפול במשבר החוב מאשר תוכניות הצנע המונהגות כיום במדינות הדרום

יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד קראה אתמול לבנק המרכזי האירופי לבחון אפשרות להורדה נוספת של הריבית בגוש האירו, בניסיון נוסף לעזור לכלכלה האירופית לחזור למסלול של התאוששות. במהלך נאום שנשאה בדבלין, בירת אירלנד, הביעה לגארד תקווה כי היא תצליח לשכנע את קנצלרית גרמניה לנקוט בגישה יותר מאוזנת לטיפול במשבר החוב.

בנאום שלה קראה לגארד לקברניטי הבנק המרכזי האירופי לשקול ברצינות הורדת הריבית בגוש האירו בניסיון להאיץ את תהליך ההתאוששות של הכלכלה האירופית. כזכור, הריבית בגוש האירו עומדת כיום על 0.75% - הרמה הנמוכה ביותר מאז הקמת גוש האירו לפני יותר מעשור.

הדברים של יו"ר קרן המטבע באים יום לאחר שהבנק המרכזי אמר כי הוא צופה שגם בשנת 2013 הצמיחה באירופה תהיה שלילית. "מה זה אומר בפועל?", אמרה לגארד. "זה אומר שהמדיניות המוניטארית צריכה להמשיך להיות מקלה. ושיש מרווח תמרון לבנק המרכזי האירופי להורדה נוספת של הריבית".

"גוש האירו עבר דרך ארוכה מאז הקיץ האחרון. החששות הפיננסיות דעכו מאז", אמרה לגארד בנאום שלה. "אך השיפור הזה לא מתבטא ביצירת מקומות עבודה חדשים או בשכר יותר גבוה. השיפור הזה אולי עוזר לשווקים, אך הוא לא עוזר לאנשים".

לגארד גם אמרה כי אחת הסיבות לכך שהכלכלה האירופאית לא מצליחה להציג צמיחה חיובית הינה תוכניות הצנע המונהגות במספר מדינות באירופה בניסיון לבלום את המשבר. יו"ר קרן המטבע אמרה כי יש צורך בגישה מאוזנת יותר לטיפול במשבר ואמרה כי ניתן להתמודד עם תוכניות הצנע המונהגות במדינות דרום אירופה על ידי הגברת הביקוש במדינות הצפון.

"כשאנחנו מדברים על ביקוש, אנחנו צריכים להבין שהביקוש ברחבי אירופה אינו מאוזן - הביקוש במדינות הצפון גדול יותר מאשר במדינות הדרום", אמרה לגארד. "משמעות החזרת האיזון משמעותה אינפלציה וצמיחת שכר נמוכה במדינות הדרום, אך זה גם אומר אינפלציה גבוהה במדינות הצפון כמו גרמניה. זו המשמעות של אחדות כלל אירופאית".

בתגובה לשאלה אם היא הצליחה לשכנע את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מלנקוט בגישה יותר מאוזנת אמרה לגארד שהיא לא תפסיק את המאמצים שלה לשכנע את הקנצלרית ובנחיצות הגישה הזאת "לטובת כולם".