באו מים עד נפש: בוטלו הסיורים בבית הלבן בגלל הקיצוץ

השירות החשאי: ביטול הסיורים חוסך 74 אלף דולר בשבוע ■ הרפובליקנים: ממשל אובמה בוחר לקצץ היכן שאפשר לעשות דרמה ולהפחיד את האזרחים - "למה לא מקצצים בנסיעות המשפחה הראשונה?"

הבית הלבן, אחד משלושת אתרי התיירות הפופולריים ביותר בוושינגטון (יחד עם הקונגרס ואנדרטת וושינגטון, ה"מחט"), נסגר בסוף השבוע למבקרים. ממשל אובמה החליט לסגור את שערי מעון הנשיא במאמץ להתמודד עם הקיצוץ הרוחבי, שנועד לגלח כ-85 מיליארד דולר מהתקציב הפדרלי בשנת הכספים 2013.

פקידי הממשל מתריעים זה מכבר, עוד לפני שהגרזן הונחת, מפני תוצאות הקיצוץ הרוחבי, ה"סיקווסטר". הם מצביעים על מחקר שמראה כי הקיצוץ יוסיף 1.5% לשיעור האבטלה, לאחר שזה ירד לרמה של 7.7%, לפי הודעה של משרד העבודה ביום ו'. הם מזהירים מפני עומסים בלתי נסבלים בנמלי-התעופה בעקבות הוצאת כ-4000 פקחי טיסה לחופשות כפויות. הם אומרים שיהיה צורך להשבית 470 מטוסים של צבא ארה"ב מפני שלא יהיה תקציב לתחזוקתם. ובצעד שעורר חמת זעם אצל מחוקקים רפובליקניים, הודיע המשרד הפדרלי לביטחון המולדת על שחרור מאות שוהים בלתי חוקיים מבתי מעצר שבהם המתינו לסיום ההליכים המשפטיים נגדם, שוב בגלל אילוצים תקציביים.

אבל שום גזירה, עכשווית או עתידית, לא הצליחה לעורר גל התרסה גדול כל-כך כמו ההודעה על סגירת שערי הבית הלבן. כדי להבין את שורשי המחאה, צריך לדעת שהבניין הגדול בפנסילווניה אווניו 1600 אינו סתם מעון הנשיא, כמו, למשל, מעון רה"מ בירושלים או בית רה"מ ברחוב דאונינג 10 בלונדון. הבית הלבן מכונה "מעון העם" ונחשב אתר היסטורי מהמדרגה הראשונה. רבבות מבקרים בו מדי שנה ואזרחים מזמינים מקום בתור חודשים מראש באמצעות המחוקקים של המדינה או מחוז הבחירה שלהם בוושינגטון. (מספר מצומצם של כרטיסים זמין לתיירים שנמצאים בבירה יום, יומיים, ומוכנים להתייצב בתור השכם בבוקר במרכז מבקרים, מדרום לבית הלבן, בתקווה להיכנס לאתר בו ביום).

"הבית הלבן הוא הבית שלנו! אנא הניחו לנו לבקר", התחננו תלמידים בסרטון וידיאו שהועלה לאתר של רשת ABC כדי להמחיש את הממד האנושי של הקיצוץ הרוחבי. אלפים בתעשיות הביטחוניות צפויים להפסיד את מקומות העבודה שלהם, או לצאת לחופשות כפויות, בעקבות קיצוץ אדיר שמתוכנן בפנטגון, אבל דווקא קולם של תלמידים מתוסכלים נשמע ברמה ומעורר הדים.

השירות החשאי: ביטול הסיורים חוסך 74 אלף דולר בשבוע

הממשל הודיע, שאת ההחלטה לנעול את השערים לציבור קיבל השירות החשאי, שאחראי על אבטחת הנשיא ובני משפחתו וממילא על אבטחת הבית הלבן. פקיד ממשל הסכים לפלח את ההוצאות: 37 מאבטחים של השירות החשאי מלווים את המבקרים, שעוברים במסלול קבוע מראש באולמות הציבוריים, הרחק מאגף המגורים של משפחת אובמה, ללא הדרכה. כל אחד מהם משתכר 50 דולר בשעה במשמרות של שמונה שעות. הביקורים נערכים חמישה ימים בשבוע. החשבון הסופי הוא אפוא 74 אלף דולר בשבוע וכמעט שני מיליון דולר עד תום שנת הכספים הנוכחית.

"הבית הלבן הוא אתר ייחודי שמשמש הן כמושב הממשלה, הן כמעונו של מנהיג האומה והן כמוזיאון", אמר סגן דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, ביום ו'. "זו בושה וחרפה שבגלל הקיצוץ הרוחבי שוב לא יהיה אפשר לקיים את הסיורים בו".

הצהרה זו ודומות לה שיצאו מהממשל בשבועות שחלפו מכעיסות מחוקקים רפובליקניים, שמשוכנעים שממשל אובמה "עושה דווקא" ושהוא בוחר לקמץ היכן שאפשר לעשות דרמה ו/או להפחיד אזרחים כדי להבאיש את ריח הקיצוץ ואת ריחם של הרפובליקנים שמצדדים בו. דווקא בתקציב בתי-המעצר צריך לקצץ ולשחרר שוהים בלתי חוקיים שמטבעם הם עבריינים? - שואלים הרפובליקנים. הם טוענים שזה משבר דמיוני ושאובמה היסטרי במקרה הטוב או פוליטיקאי ציני במקרה הרע. "הנשיא הוא דמגוג של פעם בדור, שנשען על עיתונות צייתנית", אומר האסטרטג הרפובליקני קארל רוב.

לממשל אובמה יש אינטרס חזק להעצים את הסבל הציבורי ובכך לתרום להגברת הלחץ הציבורי על הרפובליקנים, טוענת האופוזיציה הרפובליקנית. מבחינתה, ובמיוחד מבחינת פלחיה שמזוהים עם מסיבת התה, אלה פרובוקציות, הפגנות כוחנות של הבית הלבן, יריות הפתיחה לבחירות הביניים לקונגרס ב-2014, שנועדו לחזק את הדמוקרטים. כדאי לבקר באתרי הימין כדי ללמוד על הזעם שמפעפע שם.

וכך, בדיווח של ערוץ פוקס ניוז על סגירת שערי הבית הלבן, מצוין שהשירות החשאי הותיר על כנן את אבטחת הנשיא שטס לפלורידה לשחק גולף עם טייגר וודס בחודש שעבר או את אבטחת הגברת הראשונה שמעניקה ראיונות לכלי תקשורת בנסיעות ברחבי ארה"ב.

ציר בית-הנבחרים הרפובליקני לואיס גומרט יזם חקיקה שתאסור הקצבת כספים פדרליים לנסיעות של אובמה למשחקי גולף עד שיחודשו הביקורים בבית הלבן. הוא טוען, שאבטחת אובמה במשחק עם וודס בפלורידה עלתה לשלם המיסים מיליון דולר וכי בסכום זה היה אפשר למנוע הוצאת 341 עובדים פדרליים לחופשה כפויה.

"הוצאות הנסיעה של אובמה רק למשחק עם טייגר וודס עשויות לממן שנה שלמה של ביקורים בבית הלבן", אמר בעל הטור צ'רלס קראוטהאמר. "אני מציע אפוא שאולי הנשיא יקצץ בנסיעות שלו".