בחברות הנדל"ן מחליפים מנכ"לים; מה זה אומר?

באזורים, בקרדן נדל"ן ואפילו בהתאחדות הקבלנים החליטו במפתיע להחליף את המנכ"ל ■ האם מדובר בעוד איתות לכך שהענף משנה כיוון?

יציבות בשוק הנדל"ן משתקפת לא רק ממחירי הדירות, אלא גם מתנודות ומצב הרוח בחברות הנדל"ן ובקרב שדרת הניהול בהן. ואם הביטוי המוכר קובע ש"אין מחליפים סוסים באמצע עלייה", כאשר רואים לפתע תחלופת מנהלים מובילים בענף המגורים אולי זהו עוד סימן לכך שאנחנו כבר לא בעיצומה של עלייה בטוחה.

בחודשים האחרונים פינו את כסאותיהם בהפתעה כמה מנכ"לים של חברות נדל"ן. הטלטלה בחברות אלה הייתה בראש ובראשונה פרסונלית, אך יש לה גם השלכות על יכולת החברה להתייצב עד שהמנהל החדש "ישנן את החומר הנלמד" ויבשיל ליכולת ביצועית. מה שבטוח הוא, שהעזיבות הרבות אינן מעידות על ענף משגשג שנמצא במגמת צמיחה.

האחרון לעזוב את תפקידו, ואולי המפתיע ביותר, היה מנכ"ל חברת אזורים היחסית טרי, אופיר גרינברג. הוא מונה לתפקיד במאי 2011, חודש לאחר שהמיליארדר הקנדי הרשי פרידמן רכש את השליטה בחברה, והפסיק לכהן בתפקיד תוך פחות משנתיים, בפברואר 2013.

גרינברג הגיע לאזורים לאחר שסבלה בתקופת הבעלים הקודם, שעיה בוימלגרין, מתחלופה אדירה של מנהלים (דוד לב, עמיקם אורן, שמואל סלבין, מתי דב ודוד נצר) והציפייה הייתה לתקופה של שקט תחת הבעלים החדש. את גרינברג, שהגיע בזמנו מקבוצת דורי שם כיהן בתפקיד משנה למנכ"ל ומנהל כספים, החליף דרור נגל, דירקטור פעיל באזורים ולשעבר מנכ"ל הפניקס. על-פי הגרסה הרשמית, גרינברג עזב מסיבות אישיות והניח את מכתב ההתפטרות על שולחנו של יו"ר החברה, רותם רביבי. מועד העזיבה, כאשר החברה נמצאת בעיצומו של תהליך הנפקת אג"ח בהיקף של כרבע מיליארד שקל, עורר תהיות.

מנכ"ל נוסף שדבר עזיבתו את התפקיד נודע חודשיים לפני עזיבתו של גרינברג, הוא מנכ"ל חברת קרדן נדל"ן יורם קרן. הרקע לעזיבתו של קרן הוא טלטלה של ממש בחברה, בשל הכוונה של החברה האם למזג אותה עם חברה אחרת או למכור אותה.

זאת, למרות שבינואר הודיעה קרדן ישראל, החברה האם של קרדן נדל"ן, כי הפסיקה את המשא ומתן עם אשטרום למיזוג קרדן נדל"ן אל תוך אשדר שבבעלותה. גם מגעים למיזוגה של קרדן נדל"ן עם חברת אפריקה ישראל לא צלחו, אולם ההערכות הן כי החברה האם, שגם זקוקה ללא מעט מזומנים, עדיין מנסה לממש את חברת הנדל"ן שבבעלותה.

קרן כיהן בתפקיד מאז 2008 לאחר ששימש כמה שנים מנכ"ל חברת אפריקה ישראל מגורים. יחד עם ההודעה על עזיבתו, נודע כי סמנכ"ל השיווק של החברה אבי רוזן מסיים אף הוא את תפקידו. אם לא די בכך, בשבוע שעבר דיווחה החברה כי גם יו"ר קרדן, נדל"ן איתן סורוקה, בחר לסיים את תפקידו לאחר שש וחצי שנים. סורוקה, אגב, כיהן בעבר כמנכ"ל חברת אזורים במשך 15 שנה, לפני שבוימלגרין רכש את החברה מידי נוחי דנקנר.

לפני מעט יותר משנה התפלאו בענף לאחר שאייל הנדלר עזב במפתיע את חברת ב. יאיר שאותה ניהל במשך חמש שנים, למרות חבילת אופציות נאה שהוענקה לו זמן קצר קודם לכן (וירדה לטמיון). הנדלר לא התייחס לפרישה, אבל הודה בינואר אשתקד בראיון ל"גלובס" כי בשל מצוקת האשראי מתקשות חברות נדל"ן רבות לשרוד ונמצאות על סף קריסה. "זה עוד לא קרה באופן מלא", הוא אמר, "אבל להערכתי זה עומד לקרות בכמה חברות".

ואולי עוד סימן לא מעודד למצב הענף: גם בנציגות הרשמית של חברות הנדל"ן - התאחדות הקבלנים, או בשמה המעודכן התאחדות בוני הארץ, נרשמה עזיבה משמעותית רק בינואר האחרון. מנכ"ל ההתאחדות מוטי כידור הודיע על עזיבתו את התפקיד, לאחר שנתיים בלבד בתפקיד, לאחר שהחליף את יוסי גורדון. את מקומו של כידור מחליף עו"ד אליאב בן שמעון, שכיהן כסמנכ"ל בהתאחדות ויועץ משפטי שלה. ל"גלובס" נודע, כי כידור מקדיש כעת את זמנו לתמיכה באשתו שושי כידור, המתמודדת בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות, לתפקיד ראש מועצת כפר יונה, היישוב שבו מתגוררים בני הזוג.