פשוט תשתקו ותשלמו

כשהמטבע התחזק, המחיר זינק. וכשנפל 25%? תשכחו מהנחה

הנה משהו שממחיש את מצבה העגום של החברה הישראלית - הדוח הכספי האחרון של חברת דלק רכב. החברה דיווחה על 143% גידול ברווח הנקי ומנכ"לה גיל אגמון ממשיך למשוך משכורות ומענקי עתק. גם את חברי ההנהלה שמסביבו מרפד אגמון במיליוני שקלים.

יהיו שיאמרו: מה אתה רוצה? האיש מנהל נהדר ולראיה הגידול המרשים ברווח. הצחקתם אותי. אם תקראו מעבר לכותרת של דוח דלק רכב תראו שהקפיצה ברווח מקורה ברווחי מימון שנוצרו עקב היחלשות הין היפני, שהחלה ברבעון הרביעי של 2012 (היחלשות שנמשכת לתוך 2013 ותגדיל קרוב לוודאי עוד יותר את ליטרות השומן שיחולקו בצמרת החברה).

אז אולי את הבונוס המרשים יש לשלוח דווקא לשינזו אבה, ראש ממשלת יפן שאחראי ישירות להיחלשות הין?

דלק רכב היא בסך הכול בבואה שמשקפת את התנהלותם העסקית של מרבית היבואנים והתנהגות הציבור החלש. כן, כן - אותו ציבור שעשה במשך קיץ אחד קולות של מחאה חברתית ועכשיו חזר לישון. אותו ציבור שנכנע כמעט ללא קרב לשורה של העלאות מחירים הזויות, בתואנות שונות, בשורה ארוכה של מוצרים ושירותים.

התחזקות השקל בשנים האחרונות, באדיבותם הבנקים הזרים ושחקני מט"ח מקומיים, לא תרמה רבות למשק הישראלי; נהפוך הוא. אולם היא הפכה את היבואנים בישראל לשחקני מטבע ודי בצדק. מבחינתם זה WIN-WIN. במקום לעשות כל מה שבעל עסק סביר חייב לעשות ולהגן על סיכוניהם וחשיפותיהם מעדיפים היבואנים לקחת הימור כמעט חסר סיכון מבחינתם. אם המטבע יתחזק, יעלו מחירים כי יש תירוץ ויש ציבור פראייר שמקבל באהבה כל תירוץ. לעומת זאת, אם ייחלש המטבע, ישולשלו הרווחים לכיס.

זוכרים איך רק לא מזמן גלגלו על גבנו יבואני הרכב מיפן שני גלים של עליות מחירים בתירוץ שהין התחזק? האם מישהו מכם היה נאיבי מספיק לצפות שאגמון וחבריו יזמינו אתכם להיות שותפים וליהנות מהנחות עקב התחזקות דרמטית של למעלה מ-25% בשער השקל מול הין תוך מספר חודשים? את התשובה אתם מקבלים בדוחות דלק רכב. מי שייהנה מההנחה הם בעלי החברה ובכיריה כמובן.

אין לי דבר וחצי דבר נגד גיל אגמון וחבריו. בעיני הם פשוט מייצגים נאמנה את תופעת הקפיטליזם החזירי שפשטה בעולם העסקים וזכתה לגיבוי מגורמים רבים שהמכנה המשותף לרובם הוא יד רוחצת יד ותו לא, ולמיעוט שאינו מבין כנראה שיש כאן טעם לפגם והנזק עולה על התועלת. אני מניח שלקואליציה של יאיר לפיד ונפתלי בנט (יחד עם השותף הזוטר נתניהו) תהיה הרבה עבודה באוצר ובתמ"ת ויהיו מספר נושאים בוערים יותר על סדר היום, אולם מן הראוי שישוחחו קצת עם פרופ' איתן ששינסקי ואז אולי יקבלו פרספקטיבה רחבה יותר שתשנה את עמדתם לגבי הגבלת שכר הבכירים.

אולי לא יהיה נכון להגביל בצורה גורפת, אולם לדעתי לפחות 60% מהבכירים בחברות הציבוריות אינם ראויים לחבילת ההטבות ממנה הם נהנים כיום, בטח לא אם אלו תלויים בביצועים שלהם כמנהלים.

המנגנון שבו דירקטוריון המורכב ממקורבים ונציגי מוסדיים חסרי שיניים או בעלי אינטרס - המאשר כמעט בהינף יד וללא כל מחשבה כל הסכם שכר ומענק - שגוי ביסודו. אני לא מאשים חלילה אף אחד מהם; יד רוחצת יד כבר אמרנו? זו השיטה שהרקיבה.

ולסיום חידה השבוע שוב הגיע הין לשיא חדש 96.5 ין לדולר ו-3.83 מול השקל. בכמה יצמח הרווח של דלק רכב ברבעון הראשון של 2013? מה יהיה גובה הבונוס ממנו ייהנו אגמון ובכירי דלק רכב ומאיזו הנחה ייהנו הצרכנים?

בין הפותרים לא תוגרל מאזדה חדשה מבית דלק רכב.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים פיננסיים

yf@energyfinance.co.il

* אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

* החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד