"העידן הדיגיטלי הוא קרש הצלה עבור חופש העיתונות בישראל"

נייר עמדה של ד"ר נעם למלשטריך-לטר וד"ר יובל קרניאל מהמרכז הבינתחומי קורא לא להחיל רגולציה על השידורים באינטרנט

העידן הדיגיטלי הוא קרש הצלה לחופש העיתונות בישראל, ויש להימנע מלהטיל רגולציה מחמירה על השידורים באינטרנט בדומה לזו שקיימת בטלוויזיה - זו הטענה המרכזית שמעלים ד"ר נעם למלשטריך-לטר וד"ר יובל קרניאל מבית-הספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה, בנייר עמדה שהוכן עבור כנס הרצליה שייערך השבוע.

השניים שוטחים את הסיבות שבגינן כפופה התקשורת בישראל לרגולציה קשה ונתונה בשל כך, כפי שניתן היה לראות בשנה החולפת, לחסדיהם של הפוליטיקאים. לפיכך, הם טוענים, דרושה מחשבה מחודשת באשר לטיפול הרגולטורי במתרחש בעולם האינטרנטי בישראל.

השניים מצביעים על כך ש"הרגולציה של התקשורת האלקטרונית בישראל אינה מצליחה להגיע להישגים של ממש בקידום האינטרסים הציבוריים, ומובילה את הערוצים השונים לחולשה פוליטית וכלכלית, העלולה לסכן את עצמאותם ואת חופש העיתונות בישראל".

איך זה קשור לעולם האינטרנט? "תחום השידורים עובר בשנים האחרונות מהפכה - משידורים בערוצי טלוויזיה, שקיבלו רישיון או זיכיון מהמדינה, לשידור חופשי ברשת האינטרנט. מעבר זה מחייב מחשבה מחודשת על הרגולציה של תחום השידורים באינטרנט", כותבים השניים.

לדבריהם, הרגולציה הנוכחית אינה מאפשרת לארגוני התקשורת לשרוד כלכלית ומאלצת אותם לחזר על פתחם של פוליטיקאים. הם טוענים כי ניתן יהיה לפתח תכנים איכותיים באינטרנט ללא הרגולציה הקיימת, שיתחרו על תשומת-ליבו של הגולש מול תכנים רבים אחרים שקיימים ברשת.

"האינטרנט הוא לא שטח הפקר"

שני החוקרים טוענים אמנם כי אין צורך ברגולציה הקיימת בעידן הדיגיטלי, אך עדיין מצביעים על חקיקה מסוימת שיש לקחת בחשבון, והיא סביב דאגה לנייטרליות הרשת. מושג זה אמור למנוע מספקיות אינטרנט ותקשורת להפלות בין צרכנים וספקי תוכן ולווסת את תעבורת המידע בהקשר לתוכן.

אחת המגמות האחרונות בתחום השידורים באינטרנט מגיעה מהאתרים המובילים דוגמת וואלה ו-ynet, שהחליטו להקים ולהפיק שידורי אולפן טלוויזיוניים בתחומי חדשות ואקטואליה.

"אמנם אין שם רגולציה", מודה למלשטריך-לטר, "אבל האינטרנט הוא לא שטח הפקר. כל החוקים של הגנה על קטינים, צנעת הפרט, לשון הרע והגנת קניין רוחני - תקפים גם שם. לא צריך לחוקק אותם מחדש. הרשת נתונה לאותם חוקים ששומרים על שמם הטוב של האזרחים".

עיקרי ההמלצות

* לא ליישם את הרגולציה בשידורי הטלוויזיה על שידורי האינטרנט.

* לחוקק חוק נייטרליות הרשת שימנע מחברות האינטרנט מלהפלות צרכנים ותכנים.

* רק בתי משפט יוכלו להורות לחברות האינטרנט לנטר תכנים ולהעביר את המידע לרשויות המוסמכות.

* יש לשקול מינוי שופטים מיוחדים בבתי המשפט שיתמחו לעומק בנושא האינטרנט.

* על השידור הציבורי לאפשר פתיחת ערוצי נישה ברשת כדי לשדר תכנים גם לקבוצות מיעוט.