בדיקת "גלובס": עושים קניות לפסח? ברמי לוי הכי זול

פער של כמעט 50% מפריד בין סל המוצרים הזול לפסח שנמצא בסניף רמי לוי בתלפיות שבירושלים, לבין סל זהה בחצי חינם בחולון - כך לפי בדיקת המרכז למחקרים צרכניים עבור "גלובס" ■ פערים גדולים נמצאו במחירי הירקות והעוף

ההסתערות על רשתות המזון לקראת ערב פסח החלה. היכן כדאי לקנות? גם הפעם התשובה היא ברמי לוי - כך לפי בדיקה מקיפה שנערכה עבור "גלובס" באמצעות המרכז למחקרים צרכניים בהנהלת דוד עידן, ומבדיקה שערכה יחידת סמ"ל של המועצה לצרכנות.

המחירים משתנים משמעותית בין אזורים שונים בארץ, גם בתוך סניפים של אותה רשת, כך שירושלמים הקונים בתלפיות משלמים הרבה פחות מתושבי המרכז הקונים בחולון, ולא מדובר בפערים מבוטלים, אלא בפער של כמעט 250 שקל (48%) בין הסניף היקר לזול.

סוקרי המרכז ביקרו ב-10 סניפים ב-3 מתחמים: באזור הקריות - ברשתות כמעט חינם, שופרסל דיל, מגה בול ורמי לוי; בתלפיות בירושלים - בסניפי רמי לוי, מגה בול ושופרסל דיל; ובמתחם חולון - בחצי חינם, במגה בול ובשופרסל דיל.

הסלים כללו כ-45 מוצרים. כדי למפות את המוצרים המבוקשים ביותר לקראת החג, נאספו נתוני אמת מחברת נילסן מהשנים הקודמות.

מה כלל הסל? פירות וירקות טריים וקפואים, יינות, מוצרי ניקיון וטיפוח, דגים ועופות, משקאות קלים, קפה ותה ומזון יבש.

הקניות בוצעו ב-6-7 במארס, והמצרכים נתרמו לעמותת "עזר איילון".

חצי חינם - היקרה

מבין כלל הסניפים וכלל המתחמים - הזול ביותר היה רמי לוי בתלפיות, שם הסתכם הסל ב-515 שקל. הרשת הייתה גם הזולה במתחם הקריות, שם הסתכם סל זהה ב-545 שקל.

במתחם חולון, בו אין סניף של רמי לוי, הרשת הזולה מבין השלוש שנבדקו הייתה מגה בול עם סל ב-597 שקל - מכאן שבין הזולות ב-3 המתחמים, נמצא פער של 16%.

הסניף היקר בבדיקה הוא חצי חינם בחולון, שבו עבור אותו סל שולם סכום של כ-760 שקל - פער של 246 שקל לעומת הסל הזול של רמי לוי המשקף 48%. במתחם הקריות הרשת היקרה הייתה שופרסל דיל, כשהסל בה הסתכם ב-730 שקל, ובמתחם תלפיות הרשת היקרה הייתה מגה בול עם סל ב-570 שקל.

אותה רשת, מחיר שונה

המסקנה היא שכדי לחסוך באופן משמעותי, שווה להגיע למתחם שבו התחרות עזה, גם אם הוא מרוחק ממקום המגורים. ואם הזדמנתם למתחם שבו נמצא גם רמי לוי, נראה כי שם תמצאו את המחירים הנמוכים ביותר, לאור הנטייה של הרשתות "ליישר קו" זו עם זו.

מלחמת המחירים במתחמים מובילה גם לפערים עצומים בין מחירי מוצרים זהים בסניפים שונים של אותה רשת. למשל, במגה בול תלפיות המחיר לנוזל ניקוי אג'קס עמד על 10 שקלים - ואילו במגה בול בקריות ובחולון המחיר כפול - 20 שקל. מטרנה 700 גרם נמכרה בשופרסל דיל וברמי לוי תלפיות ב-45 שקל, ואילו בב-55 שקל בסניפי השתיים בקריות.

קפה טייסטר'ס צ'ויס בשופרסל דיל בתלפיות נרכש ב-28 שקל, כשתושבי הקריות שילמו על אותו מוצר 34 שקל. ברמי לוי תלפיות, סבון כלים פלמוליב נרכש ב-10 שקלים, כשהצרכנים במתחם הקריות שילמו 30% יותר.

הפערים לא פסחו על מחלקת הפירות והירקות: בשופרסל דיל תלפיות המחיר ששולם לק"ג עגבניות/מלפפונים עמד על 40 אגורות, בעוד שבחולון המחיר עמד על 2 שקלים לק"ג (פי 5) - בסניף בקריות המחיר עמד על 1 שקל לק"ג.

עוף טרי: מ-2 שקלים עד 20 שקל לק"ג

הפערים בולטים גם במוצרי העוף והדגים. במתחם תלפיות נמכרות כרעיים ב-3 הסניפים ב-8 שקל לק"ג, ואילו במתחמים האחרים בחלק מהרשתות המחיר טיפס גם ל-28 שקל לק"ג. עוף שלם טרי עולה במתחם תלפיות 2 שקלים לק"ג, וביתר המתחמים נע מ-8 שקלים (רמי לוי קריות) עד 20 שקל לק"ג (כמעט חינם קריות).

בכל סניפי מגה בול המחיר לק"ג פילה אמנון עמד על 19 שקל, בשופרסל דיל המחיר בתלפיות עמד על 25 שקל לק"ג ועל 35 שקל בקריות ובתלפיות. בחצי חינם המחיר לק"ג אמנון עמד על 40 שקל.

ירקות ופירות: מ-90 אגורות עד 9 שקלים

במחלקת הירקות והפירות חגיגת המחירים או מלחמת המחירים באה לידי ביטוי חדשות לבקרים. לא די בכך שהמחירים משתנים ומתעדכנים מדי יום, הוזלות אצל המתחרים יצניחו את המחירים לשפל ויפתחו פערים תהומיים מול הרשתות.

מבדיקת סיירת המועצה לצרכנות בעשרות סניפים, עלה כי בצל יבש שנמכר ב-90 אגורות לק"ג בשופרסל דיל במגדל-העמק, נמכר ב-9 שקלים לק"ג בסניף מגה בעיר בראשון-לציון.

מלחמת המחירים המתוקשרת במגדל-העמק הובילה את שופרסל למכור 1 ק"ג של גזר ב-90 אגורות, כשבסניף שופרסל דיל בתל-אביב המחיר עמד על 8 שקלים.

פערים גדולים בין מוצרי פסח

סיירי המועצה לצרכנות בדקו, בנוסף, כ-10 מצרכים לפסח. פערי המחיר בין החנות הזולה ליקרה עמדו על מאות אחוזים. לדוגמה: קמח מצות שבסניפי יינות ביתן וחצי חינם נמכר ב-5 שקלים, עולה 15 שקל בסניף מיסטר זול.

גם במצות הפערים היו משמעותיים: המחיר הזול, 15 שקל, נמצא ברשת יינות ביתן, בעוד שבמגה בבאר-שבע ובנס-ציונה המחיר עמד על 40 שקל. בקבוק יין מרלו סלקטד של כרמל נמצא ב-19.70 שקל באושר עד במגדל-העמק, לעומת כ-50 שקל בשופרסל שלי באבן גבירול.

רמי לוי זול גם בסקרי המועצה לצרכנות

ממצאים דומים עלו מסקר שביצעה סיירת סמ"ל של המועצה לצרכנות לקראת פסח. סיירי המועצה ביקרו ב-158 סניפים של רשתות מזון בכל הארץ וסקרו מחירים של 36 מוצרים.

הסניף הזול בבדיקה היה רמי לוי בנתניה (400 שקל). הרשת החרדית יש חסד בבני-ברק ובבארות-יצחק דורגה כזולה עם פער קטן לעומת סל רמי לוי, ובסמיכות לה נמצאו מחירים זולים בסניף שופרסל דיל אקסטרה באשדוד. ברשימת 10 החנויות הזולות מופיעים סניפי רמי לוי 4 פעמים.

עוד מדורגים שם סניפי אושר עד, סניף שופרסל דיל במגדל-העמק ומחסני כמעט חינם במודיעין. טווח המחירים בין 10 הסניפים הזולים עמד על 400-440 שקל. ב-10 הסניפים היקרים מדורגים הסניפים עירוניים, כשביניהם פערים זניחים - 535-545 שקל: היקרים ביותר - סניפי שופרסל שלי בבן-יהודה ובאבן גבירול בתל-אביב וברחוב ויצמן בכפר-סבא, יחד עם סניף מגה בעיר באבן גבירול אף הוא. עוד ברשימה - טיב טעם (ראשון-לציון סיטי ורמת-גן) וסניף סופרדיל בבת-ים.

המועצה משיקה: "צרכנות בקליק"

מעבר לפעילות מואצת של השוואת מחירים באמצעות סיירים קבועים, מעלה המועצה מהלך גם במישור של הגנת הצרכן. אפליקציה חדשה שהשיקה -"צרכנות בקליק" - מספקת מידע על זכויות ביטול העסקה העומדות בפני הצרכן.

השימוש יעיל ופשוט, וכולל שאלון פרטים לגבי העסקה שאת ביטולה הצרכן מעוניין לברר: האם מדובר על עסקת מכר מרחוק, אילו מוצרים או שירותים נרכשו, כמה זמן חלף ממועד הרכישה ועוד.

בסוף התהליך מקבל הצרכן תשובה לשאלה אם זכותו לבטל את העסקה, ובאפשרות להוריד טפסי ביטול המותאמים לנסיבות המקרה. השימוש בחינם.

בצאת הצרכן הישראלי לסופר: איך לנצל את המבצעים מבלי לקנות יותר מדי

שורה של נתונים ומסקנות עולים מהשוואת המחירים לקראת החג, ומעל כולם מתנוססת כותרת אחת משמעותית - תחרות.

לא במקרה משלמים הירושלמים כ-250 שקל פחות מתושבי חולון על סל מוצרים זהה - הראשונים ברמי לוי והאחרונים בחצי חינם. לא במקרה בחרה שופרסל דיל למכור בתלפיות שניצל עוף פרוס ב-18 שקל לק"ג, בעוד שבחולון משלמים לקוחותיה 25 שקל לק"ג, ובקריות, בלי להתבלבל, הם משלמים בדיוק על אותו מוצר 30 שקל לק"ג.

הצרכנים לא צריכים תואר שני בשיווק כדי להבין זאת, אבל הם כן צריכים לתרום את חלקם לתחרות הזאת. לקנות עם מודעות, לבחור בחירה מושכלת ברשת שמספקת להם את המחירים הנמוכים ביותר, את המגוון המתאים לצרכיהם, את התור הקצר יותר בקופות, את המוצרים הטריים ביותר ואת החניה הנגישה ביותר.

צרכנות נבונה מצריכה לא פעם מאמץ, דורשת סקר שוק ומחייבת ויתור על הבחירה האוטומטית ברשתות ובמותגים המוכרים. אבל היא משתלמת, ולא רק בטווח המיידי אלא גם בטווח הארוך, משום שהיא משפיעה על תהליכים שלרוב נסתרים מעיני הצרכנים - כמו היחלשות של רשתות, התחזקות של אחרות ועוד.

רגע לפני הקניות לחג הקרוב, כדאי להיזכר בעוד כמה טיפים:

* לנצל את המבצעים: חלק ממבצעי החג אטרקטיביים מאוד. כאשר מדובר במוצרים עם תאריך תפוגה רחוק (ובמקרה שיש מספיק מקום אחסון), קנו מלאי שיספיק לחודשים הקרובים.

* כדאי לפצל את הקנייה: אמנם זה גוזל זמן ואנרגיות, אבל כמעט בכל רשת יש כמה מוצרים מוזלים במיוחד. פיצול הקנייה לכמה רשתות (במיוחד באותו מתחם) יכול לחסוך לא מעט כסף.

* אצבע על הדופק: אווירת החג והמבצעים הרבים מפתים אותנו לקנות הרבה מעבר למה שבאמת צריך. הקפידו להתאים את הכמויות לצרכים האמיתיים שלכם, ולא את הצרכים לכמויות.

* גם זמן שווה כסף: קנייה בסופר היא משאבה של זמן. חלק מן הרשתות מחזיקות אורזים, אחרות מציעות מבצעים באינטרנט - בדקו היטב כמה שווה לכם הזמן שלכם.

פערים של מאות אחוזים
 פערים של מאות אחוזים

סלי פסח
 סלי פסח

בירושלים משלמים הרבה פחות
 בירושלים משלמים הרבה פחות

ממוצע המחירים ברשתות
 ממוצע המחירים ברשתות