בשבוע הבא יצביעו חברי ה'פד' על גורל QE3 - מה הצפי?

בפגישה הקרובה של בכירי הפדרל ריזרב יתקיים דיון בנוגע לשינויים אפשריים של תוכנית רכישות האג"ח ■ האם התוכנית תיפסק, כפי שמעריכים גורמים מסויימים, או שמא תמשך עד לשיפור ניכר בשוק העבודה?

בשבוע הבא יתכנסו חברי ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב, ובין היתר ידונו בהמשך תוכנית ההקלה הכמותית, במסגרתה מזרים הבנק 85 מיליארד דולר מדי חודש לכלכלה האמריקנית, מה שמאפשר לה להחזיק את הראש מעל המים.

ספק שמטילים חלק מחברי ה'פד' בתוכנית, הביקורת של חלק מהעולם הפיננסי על כמויות הכסף שמדפיס ה'פד', כמו גם נתוני תעסוקה טובים מהצפוי שהתפרסמו לאחרונה, מעלה קולות המעריכים כי התוכנית תפסק בקרוב.

אולם, סגן יו"ר ה'פד' לשעבר, דונלד קון, מאמין כי חברי ה'פד' יצביעו בעד המשך התוכנית בפגישתם הקרובה. "עוד חודשים כמו עכשיו יעלו שאלות בנוגע לפגישה של ה'פד' ביוני, אבל עכשיו מוקדם מדי בשביל זה", הוא טוען.

גם צ'ארלס אוונס, ראש שלוחת ה'פד' בשיקאגו, אמר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" כי "יש עוד הרבה זמן", בהתייחסו לתוכנית. אוונס מאמין כי על ה'פד' להמשיך לרכוש אג"ח עד שתהיה צמיחה של 200 אלף משרות כל חודש למשך 6 חודשים.

נזכיר כי על פי הפרוטוקולים של פגישת ה'פד' מחודש ינואר, עולה כי בפגישה הקרובה ידונו בכירי הבנק בשינויים מהותיים בתוכנית ההקלה הכמותית הנוכחית. עם זאת, בנאומו מול הקונגרס החודש, שלח יו"ר ה'פד' בן ברננקי מסר מרגיע לשווקים, והבהיר כי תוכניות ההרחבה הכמותית של ה'פד' יימשכו כמתוכנן, עד אשר מצב האבטלה בכלכלה האמריקנית יראה שיפור משמעותי.

מנגד, בשבוע שעבר אמר ראש שלוחת ה'פד' בפילדלפיה צ'ארלס פלוסר, כי "לאור היקף הרכישות הגדול שה'פד' מנהיג, אנו צריכים תמיד להקפיד לבחון את המצב. אנו לא יודעים כיצד המשך הרכישות ישפיע על השוק".