אחרי התרסקות המניה והאג"ח - חבס מבקשת הסדר חוב

(עדכון) - הפסקת מסחר בני"ע של החברה ■ חבס: "נתקלנו בימים האחרונים בקשיים משמעותיים" ■ הבנקים דורשים מהחברה להגדיל את הביטחונות ■ פנתה לבנקים זרים לקבל מימון או לשנות תנאי הלוואות קיימות

לאחר צניחה של עשרות אחוזים בערכי ניירות הערך של חבס , החברה מזהירה היום (ג') כי היא נתקלת בקשיים תזרימיים ומבקשת הסדר חוב מול מחזיקי האג"ח. המסחר במניית החברה ובאגרות החוב שלה הופסק בצהריים לקראת פרסום הדיווח המהותי לבורסה.

חבס הודיעה כי היא "נתקלת בימים האחרונים בקשיים משמעותיים במימוש התוכניות העסקיות המתוכננות שלה... ובמיוחד בתכניות המימון". החברה מציינת כי היא זקוקה למזומנים להגדלת הביטחונות לבנקים כבר בימים הקרובים, אותם בנקים שמימנו את ההחזקה במניות החברה הבת NSI.

"בהקשר של הגדלת הבטחונות הנזילים לבנקים בהולנד, בוחנת החברה פניה אל בנקים זרים אלו לשינוי זמני בתנאי ההלוואה ולחילופין קבלת מסגרות אשראי נוספות", נמסר בדיווח של חבס.

החברה מציינת כי "עולים ספקות משמעותיים בדבר יכולתה של החברה לפרוע במלואם ובמועדם את תשלומי הקרן והריבית של אגרות החוב מסדרות 12 ו-4 הקבועים בחודשים מאי ואוגוסט. בהתחשב באמור, פנתה החברה לנאמנים לאגרות החוב על מנת לעדכנם באמור לעיל ולפעול בשיתוף פעולה עם הנאמנים ועם מחזיקי אגרות החוב לשמירת זכויותיהם".

חבס ב-2009: "אשתי תחליט היכן נגור - בשתי הדירות שלי ברוטשילד או ב-4 הדירות שלי ב-YOO"

בשוק העריכו שהסדר חוב בחברה הפך לבלתי נמנע, בין היתר ברקע התשואות מרקיעות השחקים של אג"ח החברה. לחבס השקעות חוב אג"ח של כ-450 מיליון שקל, והיא צריכה לפרוע בעוד חודשיים תשלומי קרן וריבית בסך 56 מיליון שקל למחזיקי האג"ח הקצרות מסדרה 12.

התשואה הגבוהה אליה הגיעו אג"ח החברה, הנמצאת בשליטת הרצל, ברוך ויוסף חבס (מחזיקים כ-40% מההון), משקפת את הערכת השוק כי החברה לא תוכל לפרוע את התשלום הקרוב בחודש מאי כסדרו, והיא עלולה להיקלע למצב בו תצטרך לבקש הסדר חוב.

נציין כי במארס אשתקד מצב החברה היה שונה לגמרי, והיא אף חילקה לבעלי מניותיה, ובהם חברת עופר ניהול של עידן עופר ואודי אנג'ל (המחזיקה ב-23% ממניות חבס), דיבידנד בגובה 12 מיליון שקל.

חבס עוסקת בייזום נדל"ן בישראל, וכן היא בעלת פורטפוליו של נכסים מניבים במערב אירופה, בעיקר באמצעות ההחזקה בשרשור בקרן הריט ההולנדית NSI (20.5% מהון הקרן). בסוף ספטמבר הייתה ההשקעה רשומה בספרי חבס לפי שווי של 167 מיליון אירו (כ-844 מיליון שקל), ונכון להיום שווי החזקות חבס ב-NSI עומד על כ-74 מיליון אירו (כ-355 מיליון שקל). לפיכך היא מופסדת "על הנייר" בכ-93 מיליון אירו (כ-490 מיליון שקל), לעומת הון עצמי חשבונאי של כ-160 מיליון שקל בלבד בסוף ספטמבר 2012.

בקופתה של חבס היו בסוף ספטמבר 2012 מזומנים בסך 16.4 מיליון שקל בלבד. לאחר תאריך זה, פרעה החברה בסוף דצמבר את התשלום האחרון של אג"ח סדרה 3 בהיקף של כ-90 מיליון שקל, ובחודש שעבר שילמה למחזיקי אג"ח 4 את תשלום הריבית החצי שנתי, כ-8 מיליון שקל.

כדור השלג בחבס החל להתגלגל ביום רביעי שעבר. הטריגר לירידות השערים היה הודעתו של הדירקטור יוסי רוזן, מקורבו של עידן עופר ולשעבר בכיר בחברה לישראל, שכיהן בדירקטוריון חבס מאז שנת 2008, על התפטרותו מהתפקיד.

ההערכות בשוק הן כי התפטרותו של רוזן סימנה כי עידן עופר החליט שלא להזרים כספים נוספים לחברה. נזכיר כי עופר ניהול רכשה בשנים 2007-2008 מניות חבס בהיקף של כ-115 מיליון שקל, אשר שוויין בשוק היום נאמד בכ-16 מיליון שקל בלבד - קרי הפסד של קרוב ל-100 מיליון שקל "על הנייר".