אובמה: המטרה אינה איזון התקציב אלא עידוד צמיחת הכלכלה

על רקע הצעת תקציב חדשה של הרפובליקנים משרטט נשיא ארה"ב קו אדום: "לא נאזן התקציב על גב העניים, הזקנים והסטודנטים"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, קבע אתמול (ג') באופן חד-משמעי, כי איזון התקציב האמריקני הוא משימה משנית בחשיבותה בהשוואה לצורך לתת דחיפה לצמיחת הכלכלה הלאומית. על רקע הצעת תקציב חדשה של אחד מכוכבי המפלגה הרפובליקנית, פול ראיין, יו"ר ועדת התקציב של בית-הנבחרים, שירטט אובמה קו אדום: התקציב לא יאוזן על גבם של עניים וזקנים.

בראיון לרשת ABC, דחה אובמה את הרעיון המרכזי ביזמת ראיין: לאזן את התקציב הפדרלי בתוך 10 שנים. הוא הצהיר, כי איזון התקציב אינו צריך לעמוד בראש מעייני האומה.

"מטרתי אינה לרדוף אחרי (מטרה של) תקציב מאוזן רק למען האיזון", אמר אובמה. "מטרתי היא (לבדוק) כיצד להצמיח את הכלכלה, להחזיר אנשים למעגל העבודה, ואם נעשה זאת, נזרים יותר הכנסות לקופת המדינה".

הנשיא אמר, כי הצעת התקציב הרפובליקנית החדשה "חותכת עמוקות" בתכניות של רשת הביטחון החברתי, כגון מדיקייר, הביטוח הרפואי לגימלאים.

"איננו עומדים לאזן את התקציב בתוך עשר שנים מפני שאם נבחן כיצד פול ראיין מאזן את התקציב, נמצא שהוא הופך את תכנית מדיקייר לתכנית של קופונים ממשלתיים, שהוא מקצץ לעומק בתכניות כמו מדיקייד (תכנית ביטוח פדרלית למעוטי הכנסה) ובסופו של דבר, יהיה צורך להעלת את שיעורי המס על בני מעמד הביניים כדי לאזן את התקציב כפי שהוא מציע", אמר אובמה.

לדבריו, "הצעת התקציב של ראיין היא למעשה שיכתוב יזמת חקיקה שהוא העלה בעבר (ושירדה לטימיון)".

"אם מקיימים בקרה על ההוצאות הממשלתיות ומגבשים חבילה חכמה של הטבות של רשת הביטחון החברתי, יש אפשרות שנוכל להגיע לאיזון תקציבי", אמר הנשיא. "אבל אי אפשר לאזן את התקציב על גבם של עניים, זקנים, סטודנטים שזקוקים להלוואות למימון שכר הלימוד ומשפחות עם ילדים בעלי מוגבלויות. זו אינה הדרך הנכונה לאזן את התקציב".

למעשה, נראה שאובמה אימץ לחלוטין את גישתו של פרופסור פול קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה ובעל טור ב"ניו יורק טיימס", שמנהל כבר שנים קמפיין עיקש נגד ניצים תקציביים שמנסים לכפות מיתון על ארה"ב כדי לאזן את התקציב. קרוגמן אמר לא פעם: ראו מה עוללה הממשלה השמרנית בבריטניה לכלכלת המדינה במאמציה לאזן את התקציב. הרפובליקנים רוצים להוביל את ארה"ב במסלול דומה.

אובמה השמיע את המסר התקיף שלו בד בבד עם מאמציו להבקיע את חומת הנוקשות האידיאולוגית של מחוקקים רפובליקניים, שמסרבים אפילו לדון על סגירת פרצות בחוקי המס שמטיבות עם המאיונים העליונים. במה שמכונה בתקשורת "מתקפת הקסם הנשיאותי", נפגש אובמה בשבוע שעבר עם מחוקקים רפובליקניים, במסעדה, על גבעת הקפיטול ובבית הלבן, ועם עמיתיהם הדמוקרטיים, והוא יוסיף לקיים פגישות כאלה גם השבוע.

אבל המאמצים להפשיר את הקרח הפיסקלי לא הניבו בינתיים שום תוצאות. "מבחינות רבות, נראה ששתי המפלגות מוסיפות לתפקד בשני יקומים מקבילים", כותב היום פרשן ב"ניו יורק טיימס". מחוקקים דמוקרטיים קובלים, שעמיתיהם בצד האחר של המתרס מתנהגים כאילו לא התקיימו בחירות לנשיאות ב-2012 וכאילו הרפובליקנים לא נחלו בהן תבוסה.

תכנית התקציב של ראיין, שמאחוריה מתייצבים רוב הרפובליקנים, קובעת יעד של קיצוץ 4.6 טריליון דולר בתקציב עד סף 2023. יעד זה יושג ע"י ביטול חלק גדול גדול מההישגים של אובמה בתקופת כהונתו הראשונה, לרבות מחיקת הרפורמות בביטוח הרפואי מ-2009. היזמה גם קוראת לביטול כל חוקי הרגולציות הבנקאיות ואחרות שיזם הממשל ולבטל את מערכת הרכבות המהירות, ילד טיפוחים של הבית הלבן.

לפי כל ההערכות, אין ליזמה הזו כל סיכוי לעבור את צנרת החקיקה ואפילו הרפובליקנים מודים, בשיחות פרטיות, שהיא נועדה לחשל את טהרנות המפלגה ולהקשות עוד יותר על אובמה במלאכת הממשל.

פקיד בכיר בבית הלבן הסתפק באמירה, שיזמת התקציב הרפובליקנית מצביעה על הקשיים שייערמו בדרך לגיבוש הסכם תקציבי בין שתי המפלגות.