פישר מגלגל האחריות למצוקת הדיור: "הממשלה לא הצליחה להגביר את קצב הבנייה כי היא לא יעילה"

(עדכון) - הנגיד בכנס הרצליה: "לא נשתמש בכלי הריבית כדי לטפל במחירי הדירות" ■ "רוב משרדי הממשלה לא יודעים איך להוציא כסף... אם יש צורך מסוים - נשלם עבורו, נעלה מסים"

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר מגלגל היום (ד') את האחריות למצוקת הדיור בישראל לעבר הממשלה, רגע לפני שהוא פורש מתפקידו בסוף חודש יוני.

"צריך להגביר את קצב הבנייה", אמר פישר בכנס הרצליה. "זה לא שהממשלה לא ניסתה לעשות את זה. זה לא שלא היו תוכניות כמו הוו"דלים. אבל הממשלה לא הצליחה. צריך לשאול את עצמנו מה אפשר לעשות כדי שהממשלה שלנו תהיה יותר יעילה... יש המון משרדים לא יעילים שקשה לעשות דברים איתם. חלק מהבעיה נובע מכך שאין לנו את המסורת הבריטית של 'כן אדוני השר', אלא תחלופה תדירה של אנשים. מגיעים אנשים טובים אבל אין להם זמן לעשות דברים כי המערכת הפוליטית לא יציבה. שמעתי שלשר האוצר הנוכחי הייתה את הקדנציה הכי ארוכה מאז פנחס ספיר. הופתעתי לשמוע את זה".

בהמשך התייחס פישר לבור בתקציב ואמר: "רוב משרדי הממשלה לא יודעים איך להוציא כסף... אם יש צורך מסוים - נשלם עבורו, נעלה מסים. אני לא מבין את ההיגיון שאומר, 'יש לנו צורך להוציא יותר על חינוך ולכן עלינו להגדיל את הגירעון'".

פישר חזר על הצהרתו כי לא יעלה את הריבית כדי לטפל במחירי הדירות: "לא נשתמש בכלי הריבית כדי לטפל בשוק הדיור".

מוקדם יותר היום נשא פישר נאום על השלכות המשבר הכלכלי העולמי והתייחס לייסוף השקל מול הדולר: "אנו משק קטן ופתוח, כשהיצוא מהווה כ-40% מהתמ''ג ובעיקר מתנועות ההון; הריביות שלנו מושפעות באופן ניכר מהריביות בעולם. פערי הריביות בינינו לבין האמריקאים יוצרים תיסוף של השקל, תוצאה שאיננה רצויה".

פישר אמר שכלכלת ארה"ב "נראית יותר טוב כי שוק הדיור מתאושש, האבטלה יורדת, הבנקים חזקים יותר ויש שינוי אדיר בסקטור האנרגיה ותפוקת האנרגיה עלתה בשיעור חד". הוא התייחס להאטה בצמיחה בהודו וסין אך "סין תמיד מספקת תחזית צמיחה נמוכה יותר כך שאם היא מדברת על 7.5% השנה זה יכול להיות 9% ואפילו 10%. צמיחה של 8% היום בסין תורמת יותר לכלכלה הגלובלית מאשר צמיחה של 10% שם לפני 10 שנים".

הנגיד אמר שמוקד הכלכלה העולמית עובר מזרחה, לאסיה, "איפה שהוא היה לפני 400 ... וזה אחד הגורמים שעלינו לקחת בחשבון כאן בישראל".

פישר העריך כי הריביות בארה"ב ובעולם המערבי ימשיכו להיות נמוכות עוד זמן רב: "הריביות הנמוכות יימשכו לתקופה ארוכה מאוד. זה יימשך עד שנראה סימני צמיחה או סימני אינפלציה. כולם מוטרדים איך לצאת מההרחבה המוניטארית. כולם מפחדים מזעזוע של אסטרטגיית היציאה. אני אומר שיהיה זעזוע רק אם לא מצפים לזעזוע. כל עוד כולם מודעים שתהיה יציאה ונסיגה - אז יהיה בסדר. כל הבנקים המרכזיים מתריעים כי יהיה שינוי שיתחיל ככל הנראה בתחילת 2015, אז נתחיל לראות העלאות ריבית בעולם".

פישר ישתתף לאחר מכן בפאנל בנושא "אסטרטגיה מאקרו כלכלית חדשה לישראל" בהשתתפות יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים; פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה; אהרון פוגל, יו"ר מגדל אחזקות; וכאמור הנגיד פישר.

בשעה 15:30 תוצג הסכמת הרצליה על סדר העדיפויות בקיצוץ בתקציב במדינה, בהשתתפות פרופ' רפי מלניק, רוני בר-און, ירום אריאב, ירון כהן וישראל מקוב. את המושב יסכם שר האוצר היוצא, ד"ר יובל שטייניץ.

Powered by Go-Live