גרינספאן על הראלי: אין "התלהבות בלתי רציונאלית" בשווקים

יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר, בראיון ל-CNBC: המניות בוול סטריט נסחרות ב"תמחור חסר משמעותי" ■ לא חושש מהבועות שנוצרות כתוצאה מהריבית האפסית: "השווקים יגיבו קודם, ניגמל מהצורך בריבית נמוכה - כך זה תמיד היה"

האם הראלי בשווקים, במסגרתו הגיעו המדדים בוול סטריט לשיאים חדשים ביום ה', צפוי להימשך? אלן גרינספאן, יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר (אותו החליף היו"ר הנוכחי, בן ברננקי), סבור שהתשובה היא כן, ומבהיר: אין "התלהבות בלתי רציונאלית בשווקים", אלא להיפך - הכוחות שדוחפים את המדדים המרכזיים לעליות, צפויים להמשיך ולגבור.

את המונח "התלהבות בלתי רציונאלית" (Irrational Exuberance) תבע גרינספאן בנאום מ-1996, לאחר שמדד הדאו ג'ונס עלה אז במשך 10 ימים ברציפות - רצף שהושווה ביום חמישי האחרון, אולם לא נשבר לאחר שננעל המדד באדום ביום ו'. בשנת 2000 זכה המונח לעדנה מחודשת, לאחר שהכלכלן המוערך רוברט שילר פרסם ספר אשר נשא את אותו השם.

בראיון ל-CNBC בשבוע שעבר, הבהיר גרינספאן כי למרות התחושה כי "התהלבות בלתי רציונאלית" פוקדת את השווקים, המניות בוול סטריט דווקא נסחרות ב"תמחור חסר משמעותי", כי הוא צופה כי מחירי הנכסים בשוק צפויים להמשיך ולעלות.

ביום ו' האחרון, נזכיר, ננעלו המדדים בירידות שערים בעוד הדאו ג'ונס קטע כאמור 10 ימי עליות רצופים. יום קודם, חתם מדד הדאו ג'ונס רצף עליות וננעל בשיא היסטורי של יותר מ-14,300 נקודות. גם מדד ה-S&P 500 התקרב לשיא כל הזמנים - שעומד על רמה של 1565.80 נקודות ונקבע באוקטובר 2007.

באשר לחשש כי מדיניות הריבית האפסית של הפדרל ריזרב עשויה להשתנות ולהוביל לפיצוץ בועות אשראי בשוק, ציין גרינספאן כי "השווקים יגיבו קודם, וכך ניגמל מההתמכרות לריביות נמוכות. זה תמיד היה כך ואני חושב שכך זה הולך להיות גם הפעם". הפדרל ריזרב, נזכיר, הוריד את הריבית לרמה אפסית (0-0.25%) סמוך לפרוץ משבר הסאב-פריים, לצפוי להותירה ברמה זו עד שנת 2014 לפחות.

באשר לשוק הדיור האמריקני המקרטע, ציין גרינספאן כי "מחירי הבתים מתחילים לעלות. למעשה, הם עולים בקצב מהיר יותר מכפי שנראה בנתונים הרשמיים, אשר תמיד 'מפגרים' אחר המצב בשוק. אני רואים עוצמה שמגיעה בתקופה האחרונה הן מכיוון הכלכלה, והן מכיוונו של שוק הדיור - וזה טוב", סיכם.