לידר: מחירי הדירות ימשיכו לעלות השנה בקצב של 5%-8%

האנליסט יונתן כץ: "ב-12 החודשים האחרונים מחירי הדירות עלו ב-8.6% לעומת 6.6% לפני חודש. מדובר בנתון שצפוי להדאיג את בנק ישראל מאוד"

הגבלות המשכנתאות של בנק ישראל לא מסייעות לקירור שוק הדיור ומחירי הדירות צפויים לעלות בקצב שנתי של 5%-8% כל עוד הריבית במשק תישאר נמוכה. כך מעריך יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון.

"כל עוד ריבית בנק ישראל נשארת רחוקה משווי משקל, צפויה המשך עלייה במחירי הדירות בבעלות בקצב שנתי של 5%-8%", כותב כץ בסקירת המאקרו השבועית שלו. הוא גם צופה עלייה במחירי השכירות: "קשה לצפות להמשך עלייה במחירי הדירות בבעלות (מחירי רכישה) בלי השפעה על החלופה של השכירות".

חרף הגבלות המשכנתאות שהטיל בנק ישראל בנובמבר, מחירי הדירות זינקו ב-1.7% בינואר - השיעור החד מזה כשנתיים וחצי.

"מסתמנת מגמה ברורה של האצה במחירי הדירות בחודשים האחרונים", כותב כץ. "ב-12 החודשים האחרונים מחירי הדירות עלו ב-8.6% לעומת 6.6% לפני חודש. מדובר בנתון שצפוי להדאיג את בנק ישראל מאוד. לפני מספר חודשים בנק ישראל טען שמוקדם מדי להבחין בהשפעת צעדי המגבלות על האשראי (עד 50% מימון עבור דירות להשקעה) שהוטלו בנובמבר. קשה לטעון טענה זו כעת, 3-4 חודשים אחרי הכניסה לתוקף של המגבלות".

כץ מעריך כי בנק ישראל יותיר את הריבית במשק על כנה ולא ימשיך להוריד אותה, וזאת בשל המשך העלייה במחירי הדירות לצד מספר אינדיקטורים כלכליים שהעידו לאחרונה על שיפור במצב המשק.