זה רק שר השיכון

תשאלו את אריאל אטיאס מה היתה השפעתו על מחיר הדיור

עם כל הכבוד לשר השיכון החדש ולשפע התהיות בימים האחרונים האם החלפנו שר שדאג לחרדים בשר שידאג למתנחלים, כדאי לשוב ולזכור שמדובר בסך-הכול במינוי לשר שיכון.

בורג אחד מיני רבים במערכת רגולטורית ענקית השולטת על עולם הנדל"ן בישראל, ואפילו לא החשוב מביניהם. שר ששייך כבר תקופה לא קצרה לליגה שבה משחקים, למשל, השר לענייני גמלאים או השר לפיתוח הנגב והגליל, רק שהוא גם יכול להתרפק על הימים שבהם המשרד והשרים התלויים על הקיר היו באמת שייכים לצמרת ליגת העל (כשהמשרד אכן עסק בשיכון ובבנייה של המדינה הצעירה).

גם אם נניח שמינהל מקרקעי ישראל יישאר תחת כנפיו, למרות שהשר החדש - אורי אריאל - אינו מתנער מההסכם שנחתם ערב הבחירות עם משה כחלון (כשכרגע מדובר על כך שכחלון יהיה יו"ר המינהל, שיהיה כפוף למשרד השיכון מלמעלה), מדובר בכל זאת ברשות חדשה, שבאה לעולם לאחר רפורמה מקיפה, מה שאמור להעניק לה לא מעט עצמאות וכוח אפילו מול השר האחראי.

מי משפיע יותר ממנו על הענף? מי לא. שר הפנים - האחראי על ועדות התכנון והבנייה; הרשויות המקומיות - שאף קבלן לא ייבנה בלי אישורן; שר התחבורה - האחראי על הזמן שלוקח דה-פקטו להגיע מבאר-שבע או מכרמיאל לעבודה במרכז; שר הביטחון - שיושב עדיין בעתודות הקרקע הכי חמות כרגע לתכנון ולשיווק באזור המרכז; שר התמ"ת - ששולט במכסות העובדים שיגיעו מחו"ל ובתחרות על מוצרי הבנייה; וכמובן משרד האוצר - היושב על הקופה, ובנק ישראל - המתמחר את עלויות המימון, ואפילו שר החינוך או שר החקלאות, שיכולים לחולל רפורמה בתחומם שתשפיע מהותית על ההחלטה היכן ירצו לגור ילדינו.

ומהי מידת השפעתו של שר הבינוי והשיכון על מחירי הדיור במדינת ישראל?

תשאלו את השר היוצא, אריאל אטיאס, שלא באמת הצליח להציף את המדינה בקרקע לבנייה, שלא שינה שום דבר מהותי בעקומות הביקוש וההיצע, שלא בדיוק הוריד מחירים ושאפילו לא הקל על מצוקת הדיור במגזר החרדים (שחמורה שבעתיים אפילו מזו של הציבור הכללי). ולמרות שבכוונות טובות וברטוריקה לא היה שני לו בכל שולחן הממשלה.