אהבה ללא הפסקה: עוד סקר בארה"ב מתעד האהדה לישראל

סקר של ABC – "וושינגטון פוסט" מראה ש-55% מהנשאלים אוהדים את ישראל; רק 9% את הפלסטינים ■ הסקר החדש מצא, ש-70% מהנשאלים רוצים שארה"ב לא תתערב בסכסוך הישראלי-פלסטיני

סקר נוסף בארה"ב, שפורסם אמש (א'), 3 ימים לפני בואו של ברק אובמה לישראל, מראה עד כמה האהדה לישראל נטועה עמוק בציבור האמריקני. לפי הסקר של ABC - "וושינגטון פוסט", 55% מהנשאלים אוהדים את ישראל, ורק 9% אוהדים את הפלסטינים. בשבוע שעבר פורסם סקר של גאלופ, שלפיו שיעור האהדה לישראל בציבור בארה"ב הוא 64%, ורק 12% אוהדים את הפלסטינים.

עורכי הסקר החדש מציינים, כי הפער בין שיעורי האהדה לישראלים ולפלסטינים נמשך כבר שנים רבות, לפי הממצאים של סקרים דומים שערכו "וושינגטון פוסט" ו-ABC בעבר.

למרות, ואולי בגלל, התמיכה החזקה בישראל, מעדיפים 70% מהנשאלים שארה"ב תמשוך ידה מהסכסוך הישראלי-פלסטיני ותניח לצדדים לפתור אותו בכוחות עצמם. שיעור המתנגדים למעורבות אמריקנית עתה גדול ב-15% משיעור המתנגדים למעורבות כזו לפני 11 שנה, בעיצומה של האינתיפאדה השניה, מציינים עורכי הסקר.

בביטוי נוסף לאהדת האמריקנים לישראל, אומרים 34% מהנשאלים, שממשל אובמה לא הפעיל לחץ חזק מספיק על הפלסטינים. רק 8% חושבים ההיפך. לעומת זאת, יש התפלגות של 50% - 50% בין אלה שסבורים שהממשל הפעיל לחץ חזק מדי על ישראל לבין אלה שסבורים שהלחץ על ישראל היה חלש מדי.

הסקר מצא, שהאהדה החזקה לישראל קיימת בכל פלחי האוכלוסיה, אך שיעורה משתנה לפי פרמטרים של דת, מפלגה ואידיאולוגיה. שיעור האהדה הגבוה ביותר, 76% נמצא בקרב פרוטסטנטים אוונגלים לבנים. אחריהם, עם שיעור אהדה של 55%, נמצאים פרוטסטנטים לבנים לא אוונגלים, וכן קתולים. בתחתית, עם שיעור תמיכה של 39%, נמצאים אנשים שאינם מזהים עצמם כבני דת זו או אחרת. גם האדיקות היא פקטור: ככל שאנשים מרבים לבקר בכנסיה, כן גדלה ההסתברות שהם יתמכו בישראל.

שיעור התמיכה בישראל חזק ביותר - כ-70% - בקרב נשאלים שהזדהו כרפובליקנים וכשמרנים. שיעורה יורד ל-50% בקרב דמוקרטים ובלתי מפלגתיים. שיעור התמיכה הנמוך ביותר בישראל נמצא בקרב ליברלים - 39%. ממצאים דומים העלה הסקר של גאלופ. כצפוי, רפובליקנים ושמרנים רבים יותר סבורים שאובמה מפעיל לחזק מדי על ישראל וחלש מדי על הפלסטינים. רוב הדמוקרטים, לעומת זאת, מרוצים מהלחץ שמפעיל הממשל על שני הצדדים בסכסוך. הסקר של גאלופ מצא, שיש עליה עקבית בתמיכה בישראל בארה"ב בעשור שחלף.