שוק המט"ח: הדולר היציג נחלש ב-0.3%, האירו ירד בכ-0.2%

האירו נחלש בכ-0.2% ל-4.766 שקלים ■ בזירת העולמית, נסחר הדולר סביב 1.294 דולרים לאירו

המסחר במט"ח מתנהל היום (ג') בהתחזקות של השקל מול המטבעות המרכזיים ברקע למשבר הפקדונות בקפריסין. הדולר היציג נחלש בכ-0.3% ל-3.68 שקלים בעוד האירו נקבע בירידה של כ-0.2% ל- 4.766 שקלים. בזירת העולמית, נסחר הדולר סביב 1.294 דולרים לאירו.

ד"ר גדעון בן נון, מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות, אומר כי "השקל צפוי להמשיך ולהתחזק לאור הפרשי ריביות חיובי וכל עוד הבנק המרכזי דוחה את ההתערבות שלו במשק למען הכלכלה. לאור ההאטה הנצפית גם מהמדד והמשך ההתכווצות באירופה אנו מותירים את צפי רצועת המסחר בטווח הקצר-בינוני על 3.7-3.85 שקל לדולר".

בזירה המקומית, מעודדים המשקיעים במט"ח מהקמתה של הממשלה החדשה, בראשות בנימין נתניהו - מהלך אשר משכך מעט את חוסר הוודאות הפיסקאלית השורר בתקופה האחרונה (אשר לפי התחשיבים, הביא צמצומה לחיסכון של כ-40-100 מיליון שקל בלבד). בגזרה הכלכלית, נודע כי שר האוצר הנכנס יאיר לפיד שוקל לבטל את התקציב הדו-שנתי, אותו הנהיג קודמו בתפקיד השר לשעבר יובל שטייניץ.

בניגוד לגידול המובהק במונחים של תל"ג ותוצר לנפש, המשק הישראלי רושם גידול מתון מאוד במדדים של רווחה ואף ירידה במדד המקובל לבחינת איכות סביבה - כך עולה מפרק מיוחד שפרסם אתמול בנק ישראל, מתוך הדוח לשנת 2012 שצפוי להתפרסם בקרוב.

לפי הנתונים, מדד ההתפתחות האנושית (HDI) עומד רק מעט מעל הממוצע של מדינות ה-OECD, בעוד שמדד התוצר לנפש עומד מתחת לממוצע למרות הזינוק שחל בעשור האחרון. לעומת זאת, מדד ה-EPI שמבטא איכות סביבה, נמצא בישראל בירידה מאז שנת 2007, זאת לאחר עלייה מתונה מאז שנת 2000.

נמשך החשש מ"אפקט קפריסין" בשווקים הגלובליים: ההצבעה על תוכנית מיסוי הפקדונות נדחתה להיום, ובינתיים הממשלה בקפריסין הודיעה היום כי בכוונתה לרכך מעט את רוע הגזירות. רבים חוששים שהציבור בקפריסין ימשוך את הפקדונות מהבנקים במטרה להימנע מתשלום המס, עניין שעשוי להוביל לקריסתם ול"אפקט דומינו" שיווצר במדינות אחרות בגוש האירו כגון ספרד ואיטליה. (לסיפור המלא)

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]