ביה"ד הארצי התיר לעובדי נמל אשדוד להמשיך בעיצומים

זאת למרות שלא הוכרז סכסוך עבודה ■ ביה"ד קיבלה את עמדת העובדים לפיה לא ניתן לחייבם לעבוד כשהם חשופים לדין פלילי, בהיעדר היתר הזרמת פסולת לים

מי שקרא אתמול (ג') את הפנייה הדחופה שהגישה הנהלת נמל אשדוד לבית הדין הארצי לעבודה, כמו גם את הפרסומים השונים בעיתונות, יכל היה להתרשם כי "הוועד הסורר" שוב פתח בשביתה פראית ובלתי חוקית. אלא שנשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, אימצה אמש את הטיעונים של ועד העובדים וקבעה הלכה למעשה כי שיקול-הדעת שהפעיל הוועד היה נכון יותר מזה של ההנהלה.

ועד הציוד המכאני בנמל אשדוד הורה ביום ראשון האחרון לעובדי התפזורת להימנע מפריקה וטעינה של אניות שמובילות מטעני תפזורת כמו גרוטאות, גרעינים ועוד, זאת משום שהנהלת הנמל סירבה לכאורה להתקין ציוד שיימנע נפילה של פסולת לים.

בוועד הסבירו כי במשרד להגנת הסביבה כבר הגישו מספר כתבי אישום פליליים נגד עובדים ומנהלים בנמל בטענה לזיהום, וכי לא ניתן לצפות שהעובדים יהיו חשופים להליכים פליליים מבלי שננקטים אמצעי הזהירות הנדרשים - או לחלופין מבלי שהמשרד להגנת הסביבה מוציא "היתר הזרמה" שמאפשר מידה מסוימת של זליגת פסולת לים.

הנהלת הנמל טענה כאמור כי מדובר בשביתה פראית ללא שהוכרז בעניין סכסוך עבודה, אולם הנשיאה ארד סברה אחרת: "בנסיבות העניין כפי שהובררו, ולאור הצהרות הצדדים, כל עוד לא ניתן 'היתר הזרמה' כדין, אין ניתן להיענות לבקשת הצד שהגישה חברת הנמל, מושא הליך זה", כתבה בהחלטתה והוסיפה: "חברת נמל אשדוד בע"מ והנציגים המוסמכים מטעמה מצהירים כי חברת הנמל תעשה כל הנדרש והמתחייב בדין ולפיו, לשם קבלת 'היתר הזרמה'. זאת, באופן שיאפשר ביצוע העבודה על-ידי העובדים, שלא בחריגה מהוראות החוק או הפרתו".

ההחלטה של הנשיאה ארד אינה מובנת מאליה, שכן היא קובעת כי בנסיבות מסוימות עובדים רשאים לנקוט בעיצומים ולהימנע מביצוע העבודה שלא על-פי הכללים המקובלים, בהם הכרזה על סכסוך עבודה והמתנה משך 14 ימי צינון.

במילים אחרות, לא כל שביתה פתאומית היא בהכרח "פראית ובלתי חוקית", וועד עובדים רשאי להפעיל שיקול-דעת במקרים מסוימים - ודאי במקרים שיש בהם משום חשש לכאורה לסיכון בטיחותי או עבירה על החוק.

אשר לסוגיית היתר ההזרמה, לא מן הנמנע כי בנמל אשדוד תולים כעת תקוות בשר החדש להגנת הסביבה, עמיר פרץ, כמי ששימש בעבר כיו"ר ההסתדרות ומכיר מקרוב את ראשי הוועד.