"כשניתוח לא רווחי עבור בי"ח ממשלתי - תחכו הרבה זמן"

מי ששירת בעבר במוסד ונהג להתחזות לחולה כשביקר בסניפי הקופה, יורה: לדעתו, לנער את משרד הבריאות "זה לא רק עניין כלכלי אלא דיני נפשות"

בשבוע שבו שרת הבריאות, יעל גרמן, נכנסה לתפקידה ועוררה תקוות רבות במערכת, מציב מנכ"ל קופת חולים מכבי, רן סער, תמונת ראי עגומה מאוד בכל הנוגע לניהול משרד הבריאות ובתי החולים הממשלתיים בפרט. בראיון ל"גלובס", תוקף סער באופן חסר תקדים את השיטה הקיימת וקורא לגרמן לנער את המערכת. מי ששירת בעבר במוסד ונהג להתחזות לחולה כשביקר בסניפים של הקופה, יורה עכשיו לכל הכיוונים, אבל על "אסותא" אין לו מילה אחת רעה.

"ניגוד העניינים של משרד הבריאות כבעלים של בתי החולים הממשלתיים מחד וכרגולטור מנגד, הוא כל כך חמור שכאשר יש גירעון בתקציב בית החולים אז משרד הבריאות נאלץ להשלים אותו - אף שתקציב בתי החולים תמיד בגירעון כי את הפעילות הכי רווחית הם מבצעים תחת תאגידי הבריאות הקרויים גם 'קרנות המחקר'. חייבים לשנות את זה. זה לא רק עניין כלכלי אלא דיני נפשות, לא פחות מכך. אני מצפה שמה שלא קרה עד היום וגם לא בארבע השנים האחרונות, יקרה עכשיו. חייבים להפוך ב-180 מעלות את החשיבה בהקשר הזה. הציבור נפגע גם בגלל רמת השירות הנמוכה כל כך בבתי החולים, בעיקר הממשלתיים. זו לא שאלה של תקציב אלא של ניהול. אין לביה"ח שום תמריץ לשפר את השירות".

- למה אתה משוכנע שהשירות בבתי החולים הממשלתיים כל כך גרוע ובקופות הוא טוב יותר?

"השירות בכל קופות החולים הוא ברמה מאוד גבוהה, גם אצל המתחרות. אני חושב שיש מעט מאוד גופים ממשלתיים, ציבוריים או אפילו מסחריים שעומדים ברמות השירות שלנו" (סער מפנה אותנו לקטע מתוך דוח של ארגון ה-OECD בו חלקו שבחים לקופות החולים בישראל, ומנגד ביקרו את ההתנהלות בבתי החולים ובעיקר את חוסר השקיפות שלהם - ש.נ).

"אתה יודע, לפני 3 חודשים הוזמנתי על ידי האגודה לזכויות החולה לנאום בכנס השנתי שלהם. כשהתחלתי להציג, פתאום חשבתי על זה שלא ראיתי באולם אף מנהל בית חולים. שאלתי את הקהל אם יש כאן מנהל בית חולים ואף אחד לא הרים את היד, חוץ ממנהל בית חולים שיקומי של 'בית בלב' מקבוצת מכבי. זה כנראה היחס של בתי החולים לשירות. חייבים כבר להקים את רשות בתי החולים תחת שרת הבריאות. כמו שבאוצר יש אגפים נפרדים לעניין תקציבים, ביטוח, בנקים וחשכ"ל - כך יש לנתק בין הפקידים שצריכים להתמקד ברגולציה לבין הפקידים שינהלו את בתי החולים הממשלתיים. מספר ועדות ציבוריות כבר אמרו את זה. מבקר המדינה הצביע על הכשל המבני מספר פעמים, נציבות שירות המדינה כבר הקצתה תקנים לשם כך - עכשיו זה פשוט צריך להיעשות".

"אין אצלנו שומן מיותר"

- אולי צריך לאפשר לציבור להשתמש בביטוחים המשלימים גם בבתי החולים הממשלתיים, שייהנו מצדם מהכנסות גבוהות וכך ישפרו את השירות?

"יש לחזק את הרפואה הציבורית, אבל לשם כך צריך שני דברים: ניהול וניהול. רק אחר כך ניתן לבוא בדרישה לתקציבים. במקום להשתפר טוענים מנהלי בתי החולים ומשרד הבריאות שמישהו אחר אחראי למצב שלהם. אז לא, זה לא מישהו אחר. הרפואה הפרטית בישראל התפחתה בגלל חולשת המערכת הציבורית. אם המערכת הציבורית תתחזק, יפחת הצורך ברפואה פרטית. תראה לדוגמה ניתוחים פשוטים כמו אף-אוזן-גרון לילדים (כפתורים באוזניים לילדים או הסרת שקדים). הניתוחים האלה מניבים רווח קטן מדי לבתי החולים הממשלתיים אז הם פשוט כמעט ולא מבצעים אותם והתור עומד על חודשים ארוכים. איזה הורה ימתין עם הילד שלו חצי שנה לניתוח כפתורים? אז הוא יפנה ל'אסותא' ויקבל תור תוך שבועיים. איך יכול להיות שהניתוח רווחי ל'אסותא' אבל לא רווחי לביה"ח ממשלתי? הרי ההוצאה של מכבי ב'אסותא' על ניתוח כזה בתוספת ההשתתפות עצמית של המטופל, היא דומה ואפילו נמוכה מהתשלום שאנחנו נדרשים להעביר לביה"ח הציבוריים ('אסותא', צריך לומר, נמצאת בבעלות מכבי - ש.נ). יש היום שר"פ בהדסה ושערי צדק, ניתוח נתון עולה שם 40% יותר ממה שהוא עולה בביה"ח ללא שר"פ. אם יהיה שר"פ בביה"ח הציבוריים תהיה קפיצה אדירה במחירי הביט וחים המשלימים ובהוצאה הפרטית לבריאות. זה יהיה רע וחסר כל פיקוח סביר".

- אתה חושב שצריך להגביל את הקדנציות של מנהלי בתי החולים הממשלתיים?

"בכל מערכת חייבים לייצר דינמיות וחיות ואסור שאנשים ישבו בתפקידי ניהול בכירים יותר מדי שנים. תבדוק כמה מנהלי בתי חולים ממשלתיים התחלפו בעשור האחרון. התשובה היא רק שניים, כי הם יצאו לפנסיה. תבדוק גם כמה בכירים מבתי החולים עברו למשרד הבריאות או כמה בכירים עזבו את משרד הבריאות ישר לתפקידי ניהול בכירים בבתי החולים הממשלתיים. ניגוד העניינים הוא לא רק מוסדי אלא גם בעיה פרסונלית שהמשרד מתעקש להתחמק מלהתמודד אתה. אני בהחלט מוצא קשר חד ערכי בין כהונות ארוכות מדי של מנהלים בכלל וגם בבתי החולים, לבין סטגנציה ודריכה במקום".

- האם העובדה ששרת הבריאות ושר האוצר מגיעים מאותה מפלגה היא יתרון למערכת, או דווקא חיסרון במקרה שיאיר לפיד ימקד משאבים בעיקר בחינוך?

"השילוב של שרת בריאות ושר אוצר מאותה המפלגה הוא שילוב מנצח עבור מערכת הבריאות. המדינה שוחקת את קופות החולים, שזה בעצם עיקר מערכת הבריאות הציבורית. השחיקה היא מתוכננת, שיטתית ועקבית. בכיר באוצר אמר שקופות החולים הן ככל הנראה הארגונים הכי יעילים במגזר הציבורי. כלומר, גם לדעת האוצר אנחנו לא בזבזניים ואין אצלנו שומן מיותר. צריך לשנות מן היסוד את שיטת התקצוב והתמחור כך שמחד גיסא יוזרמו תקציבים נוספים למערכת, ומאידך גיסא יגרמו למערכת להתייעל, בדגש על בתי החולים".

- משרד האוצר משחק תפקיד דומיננטי מדי בעיצוב מדיניות הבריאות של ישראל?

"נוכח כפל התפקידים של משרד הבריאות אולי טוב שיש גורם מאזן בדמות האוצר, לפחות בהקשר של בתי החולים. יש באוצר אנשי מקצוע טובים וראויים אך עליהם להרחיב את זווית הראייה שלהם. הציפייה שלי היא שמשרד הבריאות יוביל בצורה מאוזנת את מערכת הבריאות, בתמיכת האוצר".

- מה צריך לעשות כדי לייצר יותר תחרות בין קופות החולים, ולמה בקמפיינים שלכם רואים רק צעירים כאילו אין שום מאמץ לגייס מבוגרים?

"על מה הקופות יכולות להתחרות? הרי סל הבריאות זהה בכולן וממילא אין להן תקציבים לייצר שירותים מעבר לסל. נשאר להתחרות רק על השירות, וזה חשוב אבל לא מספיק. בנינו שירות מדהים וחדשני ברמה העולמית וכולו מיועד לחולים מבוגרים. זה מוקד שפועל 24/7 ומעניק למטופלים שירות טלא-רפואה אצלם בבית. מכבי מתמקדת בחולים שצריכים אותנו הכי הרבה. צר לי על השטחיות שטוענת שאנחנו מתמקדים בצעירים. זו דמגוגיה מיותרת".

- משרד הבריאות הביע לאחרונה התנגדות לכך שקופות החולים יקימו איגוד משותף. אתה יכול להבין למה?

"זה מגוחך. משרד הבריאות חיבר את כל בתי החולים הממשלתיים לקבוצה אחת, במו"מ עם כל קופה (בנוגע להסכמי ההתקשרות ביניהם - ש.נ). מכיוון שהמדינה עשתה זאת אז זה לא הגבל עסקי. דווקא אנחנו כגופים ציבוריים אסור לנו להתאגד בליווי משפטי צמוד? ההסבר היחיד שלי הוא שמשרד הבריאות פוחד מכך שנתחיל לדרוש לשנות מהיסוד את מערכת הבריאות".

- איך קופה עם גירעונות של מאות מיליוני שקלים יוצאת בקמפיין פרסום יקר להשקת ביטוח פרמיום חדש? כמה אתם משלמים לכוכב הקמפיין אדיר מילר?

"כל הוצאות השיווק של ביטוח 'מכבי שלי' אינן מתוך תקציב מכבי. ל'מכבי שלי' יש אקטואריה מפורטת שלקחה בחשבון את הקמפיין. בנינו את 'מכבי שלי' על פי בקשות המבוטחים כפי שעלו מסקרים ומקבוצות מיקוד, ולכן היינו משוכנעים שיהיה מימוש גבוה של הזכויות. בתוך חודשיים מההשקה כבר בוצעו קרוב ל-10,000 טיפולי שיניים כך שברור שזו זכות חשובה מאוד להרבה מאוד אנשים. בחרנו באדיר מילר כי הוא מדבר אל הרבה ישראלים והתוצאות בינתיים מוכיחות שהבחירה בו הייתה טובה".

האתגר של גרמן: להביא את הטכנולוגיה אל בית החולה

לדברי רן סער, האתגר המשמעותי ביותר ברמה האסטרטגית שעומד בפני שרת הבריאות החדשה הוא "ההתמודדות עם ההתארכות המבורכת בתוחלת החיים". סער מסביר כי "מערכת הבריאות חייבת לבנות את עצמה לקראת העתיד הקרוב והרחוק בו יעלה משמעותית שיעור הקשישים והחולים הכרוניים בישראל. היום הזקן, החולה השברירי והמורכב מטופלים ברמה לא מספיק טובה ולעתים נופלים בתפר שבין בית החולים והקהילה".

לטענתו, הקשר בין השניים חלש מדי ולא מתואם: "אפשר לייצר מהפכה ע"י חיבור טוב יותר בין קופות החולים לבתי החולים. הרעיון פשוט יחסית והיישום מורכב, אבל אפשרי. היום יש נתק טיפולי ונתק במידע. האדם נמצא מרבית חייו בטיפול קופת החולים, ורק במקרי קיצון הוא מגיע לבית החולים ואז יש נתק, כאילו בית החולים הוא אי בודד. צריך ליצור מצב שביה"ח יקבל מאתנו מידע רפואי רלוונטי על המטופל באופן שישפר את הטיפול, יקצר את תהליך האבחנה, יחסוך בדיקות שונות שחלקן כרוכות בקרינה או בפעולות חודרניות".

סער מציע, בין היתר, להשקיע יותר משאבים במודלים של אשפוז ביתי, ומציין כי מכבי כבר החלה ליישם תוכניות כאלה, למשל באמצעות חלוקת מחשבים מסוג טאבלט ל-5,000 חולים מורכבים בצד אמצעי ניטור נוספים. "צריך לבנות בקופות החולים יחידות מיוחדות עם מערך עורפי תומך שיעניקו שירות רפואי ברמה הגבוהה ביותר בבתי המטופלים, כמו שכבר התחלנו במכבי. תחשוב גם על ההקלה שיש לבני המשפחה כשהם יודעים שהאבא או האימא חיים בבית ובסביבה המוכרת שלהם. האתגר וההזדמנות הם ביצירת השילוב האופטימלי בין טכנולוגיה מתקדמת לבין רפואה איכותית ושרות מצוין.

"חייבים לעשות שינוי פרדיגמטי. היום השטח מקדים שנות דור את משרד הבריאות שעדיין מגדיר טיפול רפואי כמגע פיזי בין המטפל למטופל. זה מביא לרגולציה שממש פוגעת ביכולת להביא את השירות לעידן החדש".

גורם המזוהה עם בתי החולים הממשלתיים אמר בתגובה לדבריו של סער על הצורך בהגבלת קדנציות של מנהלי בתי חולים ממשלתיים: "אנחנו מברכים על היזמות של רן סער ומצפים ממנו שייתן דוגמה לרוטציה של מנהלים, לרבות מנכ"ל מכבי, בתקופה הקרובה.ה נקודה המשמעותית ביותר עליה חשוב לתת את הדגש היא שבבתי החולים הממשלתיים בהם רואה המנהל את התפקיד כמשימת חייו - זוכה בית החולים להצלחות והישגים, לתנופה ושגשוג, למחקר פורה, לתרומות, ובונה ערך מהותי למדינה. לעומת זאת, בבתי חולים, ואפילו בקופות חולים, בהם המנהלים מתחלפים כמו נוסעים בתחנת רכבת, המצב הוא בכי רע. אי לכך, לא כל הנאמר על-ידי מנכ"ל מכבי בראיון הוא בהכרח נכון ומדויק".