ה-ECB באולטימטום: לקפריסין יש 4 ימים לגבש תוכנית חילוץ

השעון מתקתק, ועל ממשלת קפריסין להגיע להסכמות מחודשות לקבלת חבילת הסיוע לה היא זקוקה ■ אחרת, הבנק המרכזי האירופי עלול למנוע מהבנק הקפריסאי להעניק הלוואות חירום, לבנקים המקומיים

השעון מתקתק, ועל ממשלת קפריסין להגיע להסכמות מחודשות לקבלת חבילת הסיוע לה היא זקוקה - לאור דד-ליין שהוצג לממשלתה, מטעם הבנק המרכזי האירופי (ה-ECB, ועל כך בהמשך), לאחר שהפרלמנט הקפריסאי דחה את הצעתה להטיל מסים על הפקדונות הבנקאיים.

ממשלת קפריסין עומדת בפני קריסה של המערכת הבנקאית שלה, וזקוקה לחבילת הסיוע מה"טרויקה" (ה-ECB, קרן המטבע הבינלאומית והנציבות הכלכלית האירופאית) - בהיקף של 10 מיליארד דולר, אשר מותנית בנקיטת צעדים פיסקאליים מצד ממשלת קפריסין, שיאפשרו הקטנת חובותיה.

בקפריסין קיוו לאשר את הטלת המס על הפקדונות הבנקאיים במדינה, במהלך אשר צפוי היה להניב לממשלה הכנסות של כ-5.8 מיליארד אירו (7.51 מיליארד דולר), אולם הפרלמנט הצביע השבוע (בהצבעה אנונימית, נציין) נגד המהלך - וכעת, עתידה לוט בערפל.

ומהו האולטימטום שהציב ה-ECB לקפריסין? כיום, אחראי הבנק האירופי על אישרור מתן הלוואות חירום מצד הבנק המרכזי בקפריסין לבנקים הקורסים במדינה. הלוואות אלה, הניתנות במקרי חירום להגברת הנזילות בשוק, נקראות ELA - Emergency Liquidity Assistance.

מועצת הנגידים של הבנק האירופי, לבינתיים, אישרה להותיר את רמת הלוואות ה-ELA של הבנק המרכזי בקפריסין, ברמתן הנוכחית, עד ל-25 במארס 2013. עד אז, מצפים ב-ECB לראות תוכנית פיסקאלית חדשה, ולא - ייתכן ויורו על הורדת היקף הלוואות ה-ELA אשר מותר לבנק להעניק, או חומר מכך - על הפסקתן.