קפריסין: פוטנציאל תגליות הגז אצלנו מוערך בכ-60 TCF

העיתון "וול-סטריט ג'ורנל" מדווח הבוקר כי חברת האנרגיה הממשלתית של קפריסין מעריכה כי ההכנסות ממכירת גז טבעי יגיעו ל-50 מיליארד דולר ב-25 השנים הקרובות

קפריסין הציגה לרוסיה דו"ח של חברת ווד-מקנזי המעריך את פוטנציאל תגליות הגז במימיה בכ-60 טריליון רגל מעוקבת (TCF), כפליים מכמות שהתגלתה עד היום בישראל.

העיתון "וול-סטריט ג'ורנל" מדווח הבוקר כי חברת האנרגיה הממשלתית של קפריסין מעריכה כי ההכנסות ממכירת גז טבעי יגיעו ל-50 מיליארד דולר ב-25 השנים הקרובות. מורגן סטנלי לעומת זאת סבור כי היקף המכירות העתידיות של הגז הקפריסאי יכול לנוע בין 5 ל-32 מיליארד אירו ב-20 השנים הקרובות. הטווח הרחב של האומדנים מעיד על חוסר היכולת לעשות שימוש בפוטנציאל הגז כבטוחה לקבלת סיוע או חילוץ.

רוסיה דחתה אתמול את בקשת החילוץ של קפריסין שהציעה את זכויותיה בהכנסות העתידיות ממכירות גז אך הביעה עניין בהשקעות בסקטור האנרגיה במדינה.

עד כה התגלה במימי קפריסין מאגר גז אחד בהיקף של 5 עד 7 TCF בלבד בתגלית אפרודיטה. גודלה הסופי של התגלית ייקבע רק לאחר קידוח אימות שאמורה לערוך במקום חברת נובל אנרג'י המחזיקה ב-70 אחוז מהזכויות ברישיון בלוק 12 שבתחומו נמצא המאגר. שאר הזכויות בבלוק 12 מוחזקות על-ידי דלק קידוחים ואבנר המחזיקות 15% כל אחת.

במהלך הדיונים עם נציגי הממשל הרוסי הציעה ממשלת קפריסין להעביר לרוסים את זכויותיה לקבל בעתיד את חלקה ברווחים הצפויים מהפקת הגז במאגר , בהתאם להסכם חלוקת ההפקה שנחתם בין קפריסין לנובל אנרג'י בעת שזכתה בזכויות בבלוק 12 ב-2008.

"גלובס" חשף בעבר כי החלק הממוצע שתקבל ממשלת קפריסין ברווחים יגיע ל-75%. בנוסף חילקה קפריסין לאחרונה 6 רישיונות נוספים לשני קונסורציומים תוך שהיא מותירה בידיה 6 רישיונות שטרם חולקו. קפריסין קיבלה תמורת הרישיונות כ-175 מיליון אירו כדמי קדימה.

ואולם גם אם יימצא גז בקידוחים הנוספים קיימים סימני שאלה רבים בדרכה של קפריסין לקבל הכנסות ממכירת הגז. השוק המקומי בקפריסין צורך כמויות קטנות מאד של גז , מה שיחייב את קפריסין להקים תשתיות לייצוא הגז. הקמת התשתיות צפויה לארוך 5 שנים לפחות ולעלות כ-10 מיליארד דולר.

כמות הגז שהתגלתה עד כה באפרודיטה היא גבולית מבחינת ההצדקה הכלכלית להקמת תשתיות הגז. סימן שאלה גדול נוסף הוא ההתנגדות הנחרצת של טורקיה לייצוא גז מקפריסין. טורקיה שטוענת כי ממשלת קפריסין אינה מייצגת את המיעוט הטורקי שחי בצפון האי, איימה בעבר לפעול בכוח צבאי נגד קידוחי הגז במימי קפריסין והודיעה כי תחרים חברות שיהיו מעורבות בפיתוח מאגרי הגז באי. עדיין לא אומתה.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי פניית קפריסין לרוסיה לסיוע כללה הצעה להעברת זכויות ממשלת קפריסין בבלוק 12 בתמורה להלוואה בשותפות עם נובל אנרג'י ושותפויות חיפושי הגז דלק קידוחים ואבנר.