מלחמת העולם השלישית

לו היה לפייסבוק שכל, הייתה חוברת לפיירפוקס נגד גוגל ואפל

בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ, ובעיקרון בתוכנית שלו היה לצאת לפנסיה מוקדמת עם איזה קוקטייל מוחיטו בקרוז באקפולקו. אלא שקצת אחרי פרצה מלחמת העולם השלישית, כשגיבורה הוא מכשיר הסמארטפון.

הקדמה: קרן מוזילה, יצרנית דפדפן פיירפוקס, הודיעה ממש לאחרונה כי לא תשיק גרסה למערכת ההפעלה IOS של אפל, בשל "יחסה הלא ידידותי של אפל לדפדפנים מתחרים" או בעברית: הרצון של אפל שפיירפוקס ימותו, ויפה שעה אחת קודם.

אלא שפיירפוקס עתידה לעשות הרבה דברים בזמן הקרוב, ומוות הוא ממש לא אחד מהם. יתרה מכך, היא לא מפחדת לצאת נגד אפל השמרנים, שממשיכים לשכנע את הצרכן הסופי שהוא אמור להוריד אפליקציות לסלולר שלו.

בנקודה הזו אעצור ואשאל אותך, הקורא: נניח שאתה אוהב את הקפה של סטארבקס, האם היית רוצה לתת חלק מדירתך לטובת דוכן של המותג? ברור שלא, אז למה אני צריך להפקיע חלק משטח הסמארטפון שלי עבור אפליקציה שהשתמשתי בה אולי פעם אחת ולשאר עשרות חברותיה? למה אני לא יכול להשתמש ולזרוק בלי התקנה, הסרה וכל הבוג'רס? אז זהו, שאפשר, אפל פשוט לא רוצה שתעשו את זה משיקולים כלכליים.

ובחזרה לפיירפוקס: זו השיקה בחודש שעבר, בתערוכה בברצלונה, מערכת הפעלה סלולרית, שאת אחד הפיצ'רים המרכזיים שבה פיתחה חברה ישראלית בשם everything.me (שקרן מוזילה השקיעה בה). מדובר בסטארט-אפ שמטרתו להפוך את הסמארטפון ממכשיר סטטי שהמשתמש בו קובע את צרכיו, למכשיר דינמי המזהה בעצמו את הצרכים ומציע למשתמש אין-ספור אפשרויות בלי להוריד שום אפליקציה למכשיר. המשמעות: מוות לתחום הורדת האפליקציות.

ואיך זה קשור לפייסבוק? נורא פשוט: על-פי נתונים שהציגו נציגי פייסבוק הישראלים, 66 אחוזים ממשתמשי פייסבוק עושים זאת מהסלולר. אלא שלצד הצלחת האפליקציה של הרשת החברתית, כדי לצרוך תכנים או שירותים שאינם נמצאים בניוז פיד, על הגולש לצאת מהאפליקציה ולהיכנס לאפליקציה אחרת, שלא לדבר על להוריד אותה. כל עוד הרשת החברתית תיתן לגולשים סיבות לצאת מהאפליקציה, היא תמשיך לדמם יוזרים.

אילו למישהו בפייסבוק היה שכל, הוא היה חובר כבר אתמול למוזילה, פיירפוקס והפיתוח של החבורה הישראלית, והולך איתם יד ביד במלחמה מול אפל וגוגל.

ובינתיים, עד שכולכם תקבלו גישה לניוז פיד החדש של פייסבוק, שכנראה מתייחס לגולשים כבעלי לקות ראייה, אחרת קשה להסביר את גודל הפרסומים והפוסטים שבו - רשת אינסטגרם של פייסבוק מדווחת על 90 מיליון משתמשים, המעלים כ-40 מיליון תמונות מדי יום. תוסיפו את העובדה שפייסבוק עובדת על אפשרות מבוססת מיקום לאיתור חבריכם ותבינו כי בעתיד תראו המון תמונות של אוכל ממסעדות.

האם זה התוכן שאנחנו באמת רוצים לצרוך? גם פייסבוק, גם אפל וגם פיירפוקס מנסות לגרום לנו לחשוב שכן, אחרי הכל, אין מנטרה שעוברת טוב יותר במצגות מאשר "התוכן הוא המלך". אז טיפ קטן: תוכן הוא אכן מלך, אלא שפייסבוק יקרים, פרסומת היא עדיין פרסומת, עיוורים אנחנו עדיין לא.

* הכותב הוא בעל חברת הסושיאל מדיה Double spread.