"הפרקליטות רוצה לקבוע נורמות חדשות ומפרשת כל סיטואציה לרעה"

עו"ד נוית נגב, מבכירי הסנגורים בישראל, שחתומה על הזיכויים של יעקב וינרוט, אהוד אולמרט, משה מילר ואחרים: "בסיטואציה של חקירה, גם החשודים הבכירים ביותר מאבדים את הריכוז וחושבים רק על מה שיכתבו עליהם" ■ ראיון חג

לפני יותר מ-10 שנים הגיע בפעם הראשונה היזם משה מילר, מבעלי חברת רמדיה לשעבר, לביתה של עו"ד נוית נגב, שאותה שכר כדי שתייצג אותו. מדובר בחקירה שהתנהלה נגד מילר בחשד לגרימת מוות ברשלנות של פעוטות שצרכו מזון תינוקות צמחי של רמדיה. בתה הבכורה של נגב הייתה אז בת 4, ומילר הופתע לראות שהיא שותה רמדיה צמחית להנאתה.

בעשור שחלף מאז ליוותה עו"ד נגב את מילר בנפתולי ההליך הפלילי הארוך והמתיש של חקירות, שימוע, ובהמשך - במשפט שהתנהל נגדו ונגד חבריו. בנוסף, ולא פחות חשוב מכך, נגב ליוותה את מילר לאורך השנים הללו גם בעולם "האמיתי" החוץ-משפטי, שבו הפך מילר באחת מאיש עסקים מצליח למי שנחשב במקומות מסוימים ל"אשם בהרג תינוקות".

בחודש שעבר (ב-13.2.2013) זיכתה שופטת בית משפט השלום בפתח-תקווה, ליה לב-און, את מילר מכל האישומים נגדו בפרשה, בקובעה כי האשם המרכזי במקרה הטרגי נבע משורה של מחדלים בלתי נתפסים של יצרנית המזון, חברת הומנה הגרמנית, ואינו רובץ לפתחה של רמדיה.

נגב מביטה על הפרשה לאחור בסיפוק אך לא בשמחה. "זה היה תיק יוצא דופן, שכלל התמודדות מורכבת מאוד", היא אומרת. "התמודדנו לא רק עם הליך משפטי אלא עם אסון נורא ששום דבר לא עומד בפניו, וגם עם תפיסה ציבורית שהשתרשה כאן, שאנשי רמדיה אשמים במה שקרה. השופטת ניהלה משפט ענק, פרטני ומעמיק, והיה לה אומץ גדול לפסוק כפי שפסקה, כי זה נעשה בניגוד לציפייה הציבורית והתקשורתית".

- האמנת שתשיגו זיכוי למרות כל הלחץ הזה?

"ודאי שהאמנתי, אבל כששופט נכנס לאולם להקריא פסק דין תמיד יש מתח עצום, אתה אף פעם לא יודע עד הסוף מה יקרה".

- מה הרגשת ברגע הזה?

"מאוד קשה בתיק כזה לשמוח, עם האסון והטרגדיה שקרו. אחרי הכרעת הדין, משה ונעמי אשתו עשו ארוחת ערב יפה בביתם, ואז בכל זאת שמחנו קצת ביחד".

- בכל זאת נשארה לרבים תחושה שהאחריות לפגיעה בילדים הוטלה על הש"ג. אחרי הכול רשלנות הובילה למותם.

"מי שהתרשל זו החברה הגרמנית. ואגב, אני לא בטוחה שהדרך הנכונה לטפל במקרי רשלנות היא הטלת אחריות פלילית ושליחה של אנשים לכלא. לא ראיתי, למשל, שזה מועיל להפחתת תאונות דרכים או לשיפור ההתנהגות בכבישים. הרי המטרה העיקרית שלנו היא לא להעניש אנשים. זה לא נכון משום בחינה, לא מבחינה חינוכית ולא מבחינה ערכית".

- החקירה נגד מילר החלה כשהיה בן 60, והיום הוא בן 70. הוא אמנם יצא זכאי, אבל "איבד" 10 שנים מחייו.

"נכון. אני לא משווה חלילה בשום דרך את הטרגדיה של משה לטרגדיה של המשפחות, אבל גם הוא חווה טרגדיה משמעותית. ההליך המשפטי בארץ הוא ארוך מדי. יחד עם זאת, חשוב לי לומר שגם מזירוז ההליכים צריך מאוד להיזהר. חלק מעצם טבעו של ההליך הזה הוא דווקא הבירור המעמיק והפרטני, והדברים האלה מצריכים זמן כדי שצדק ייעשה".

עו"ד נגב, שותפה במשרד עורכי הדין שינמן-נגב-ניב, היא מבכירי פרקליטי הצווארון הלבן בארץ, ומייצגת, בין היתר, את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בפרשת ראשונטורס; את ניצב ניסו שחם, החשוד בהטרדות מיניות ובהפרת אמונים; את איש העסקים גד זאבי, העומד לדין בפרשת בזק; ובכירים רבים אחרים.

כמי שמתמחה במניעה של שלילת חירותם של אנשים, נגב היא מרואיינת ראויה לרגל חג הפסח.

נפגשנו עמה פעמיים. הפגישה הראשונה התנהלה במשרדה על מי-מנוחות, כשלפתע אחרי כשעה נשמעו דפיקות על הדלת. נגב ביקשה סליחה, וכשחזרה ניכר היה עליה שהמנוחה היא כבר ממנה והלאה. היא התנצלה: "אני חייבת להפסיק את הראיון. קיבלתי הודעה שאני צריכה ללכת לרשות ניירות ערך לייצג אדם שעוכב כרגע לחקירה".

"לענות על שאלות החוקרים"

נגב סירבה לגלות מי האדם ומה הם החשדות נגדו, אבל בהמשך התברר לנו כי מדובר באחד מבכירי חברת רדויז'ן שנחקר באזהרה ברשות, בחשד לשימוש במידע פנים בעסקה שבה רדויז'ן נמכרה לספקית מערכות התקשורת אוואיה (Avaya).

בפגישה הבאה שלנו נגב התנצלה שוב: "מצטערת על קטיעת הראיון, אבל לפחות הייתה לך אפשרות להציץ פנימה אל העבודה שלי. הקריאה הבהולה הזו לרשות ניירות ערך היא חלק בלתי נפרד ממנה".

- מה עוד כולל החלק הזה בעבודתך?

"זה החלק של 'חדר-המיון' בעבודה שלנו. אתה מוזעק לרשות, ופוגש שם אדם שיש לך רבע שעה לדבר איתו. ברבע שעה הזו אתה צריך להציג את עצמך בפניו, להרגיע אותו, להסביר לו מה הסיטואציה ולהכין אותו לחקירה. זה אדם שהחוקרים דפקו לו בדלת בשש וחצי בבוקר ולקחו אותו מהבית. יש לו משפחה וילדים; זו סיטואציה קשה מאוד. אנחנו צריכים לקבל אחריות ולנווט, וכל טעות היא גורלית".

- מה אפשר להספיק ברבע שעה? אולי להמליץ לו לשמור על זכות השתיקה?

"לא מעט מחבריי עורכי הדין מייעצים לשתוק בחקירה, כי יש מחשבה שמה שלא תגיד יסבך אותך. אבל אני כמעט תמיד ממליצה להיפך: לענות על שאלות החוקרים בצורה רחבה ולשכנע בתום-הלב".

- האם אהוד אולמרט טעה בחקירותיו במשטרה?

"היו דברים שאולמרט אמר בחקירות שהוא היה צריך להסביר אותם אחר-כך בבית המשפט. תבין, אדם בסיטואציה כזו של חקירה, בכיר ככל שיהיה, מאבד חלק גדול מיכולת הריכוז והחשיבה שלו. הוא רוב הזמן יושב שם וחושש ממה שאתם, התקשורת, תכתבו עליו באותו היום".

"תג מחיר בעבירות מידע פנים"

הזיכויים שהשיגה באחרונה עבור מילר ואולמרט (שזוכה מהאישום כי ביצע עבירות מירמה והפרת אמונים בפרשת ראשונטורס) אינם הראשונים שהשיגה נגב לאישי ציבור ולאנשי עסקים בשנים האחרונות. אחד החשובים והמוכרים שבהם היה הזיכוי של עו"ד-ד"ר יעקב וינרוט מהאישום כי נתן שוחד בדמות ייצוג משפטי בשכר-טרחה נמוך לפקיד השומה רו"ח שוקי ויטה, תמורת טיפול מיטיב בלקוחותיו עתירי הממון של וינרוט.

גם השנה וחצי שחלפו מאז זיכויו של וינרוט לא הקהו אצל נגב את ההזדהות עם תחושת העלבון הצורבת של וינרוט (נגב ייצגה את וינרוט יחד עם עורכי הדין איריס ניב-סבאג, פרופ' דוד ליבאי, נבות תל-צור, ד"ר גרשון גונטובניק וירון קוסטליץ).

לדבריה, התיק נגדו מעולם לא היה צריך לבוא לעולם. "העוול והפגיעה שנגרמו ליעקב וינרוט לא יכולים להיעלם. מאוד שמחתי לראות אותו מופיע בתיק של אביגדור ליברמן. ריגש אותי לראות אותו חוזר ומופיע בבית המשפט".

- מה לדעתך היה מקור העוול הזה?

"התיק של וינרוט הוא ביטוי לגישה של הפרקליטות, שלא מקובלת עליי, של לקבוע נורמות חדשות באמצעות המשפט הפלילי. גישה של לפרש כל דבר לרעה ולראות תובנות נסתרות בכל סיטואציה".

ביטוי נוסף לגישה הקלוקלת של הפרקליטות רואה נגב בהחלטתה לערער לבית המשפט העליון על החלטת המחוזי לגזור על אייל עדן, לשעבר מנהל התפעול של חברת אלספק-הנדסה, 6 חודשי עבודות שירות, בפרשת השימוש במידע פנים של החברה. עדן הורשע כי רכש מניות של החברה בשווי של כ-140 אלף שקל, בהתבססו על מידע פנים, וכן שמסר את המידע לקרובי משפחתו. בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בעליון טענה הפרקליטות כי עדן צריך להישלח למאסר בפועל, בין היתר מכיוון שבתי המשפט צריכים להחמיר בעונשם של מבצעי עבירות מידע פנים.

נגב, שמייצגת את עדן יחד עם עו"ד גל הררי-גולדמן ממשרדה, טוענת כי "יש אג'נדה ברורה של הפרקליטות שמבקשת להגביה את רף הענישה בעבירות של מידע פנים. לי ברור שאיתרע מזלם של עובדי אלספק, שעניינם נדון בעת הזו כשרוצים להחמיר את הנורמה, כי זה מקרה שנסיבותיו לא חמורות. הרצון של הפרקליטות לשלוח את עדן למאסר הוא חוסר הבחנה בין מקרים, בגלל שיקולי מדיניות בלבד.

"יש תחושה שרוצים לקבוע 'תג מחיר' לעבירה של מידע פנים. להחמיר בענישה זה לא יעד בפני עצמו. דווקא רשות ניירות ערך עשתה דבר מאוד משמעותי בתחום הזה - אכיפה מינהלית. על אותן עבירות שלא מזמן אנשים היו הולכים לכלא בגינן, כמו עסקאות מתואמות בניירות ערך, היום הולכים לאכיפה מנהלית. זה מסייע למה שאני חושבת - שנכון לבודד את המשפט הפלילי למקרים המעטים שראויים לו".

"לא נכון לחקור בצורה אלימה"

תיק חשוב נוסף שבו מעורבים נגב ואנשי משרדה הוא "תיק פסגות", שבו מייצגות נגב ועמיתתה עו"ד ניב-סבאג את דוד אדרי, לשעבר מבכירי החברה שחשוד בביצוע מניפולציות באיגרות-חוב בתיק הנוסטרו של החברה (תרמית בניירות ערך).

בניגוד לכמה מחבריו, בהם מנכ"ל פסגות לשעבר, רועי ורמוס, אדרי החליט בעצה אחת עם נגב וניב-סבאג לא לנצל את זכותו לשימוע לפני הגשת כתב אישום.

ניסינו לברר עם נגב האם המשמעות היא שלאדרי אין סיכוי להיחלץ ממשפט.

"אנחנו הולכים לשימוע כמעט בכל תיק, כי הסיכוי שתצליח לחסוך לאדם משפט פלילי הוא דבר משמעותי מאוד. המקרה של אדרי הוא אחד ממספר מועט מאוד של תיקים שבהם לא הלכנו לשימוע. זאת, מכיוון שחשבנו שהתיק הזה מבחינת הפרקליטות, יש להניח, יגיע לבית משפט והוא תיק מאוד-מאוד מורכב. זה המקום לציין כי יש לי זכות בכך שבכל השלבים של הניהול המשפטי וניהול המשרד, ניצבת עמי שותפתי, איריס ניב-סבאג, שהיא עורכת דין מבריקה ופייטרית אמיתית".

- את וניב-סבאג מייצגות גם את ניצב ניסו שחם, החשוד בהטרדה מינית של נשים שהיו תחת פיקודו. זה לא תיק צווארון לבן קלאסי, וקצת מפתיע שלקחתן את הייצוג שלו.

"בניגוד לרושם, הדגש במקרה של שחם הוא דווקא על עבירה של הפרת אמונים, ויש פה שאלות נורמטיביות לא פשוטות.

מלבד עדן, וינרוט, זאבי, שחם ואחרים - הלקוח הבכיר ביותר של נגב הוא ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. נגב ועמיתיה למשרד מתכוננים לדיון בערעור המדינה על זיכויו של אולמרט בפרשת ראשונטורס. בינתיים צופה נגב מבחוץ כיצד אולמרט מתמודד עם האישום בלקיחת שוחד במשפט הולילנד, שם הוא מיוצג על-ידי עורכי הדין אלי זהר ורועי בלכר.

החודש, ב-1 במארס, בעיצומה של חקירה נגדית של עד המדינה שמואל דכנר, על-ידי סנגורי אולמרט, הלך דכנר לעולמו. נגב סבורה כי למותו של דכנר בעיתוי הזה חייבת להיות השפעה על המשפט. "חקירה נגדית היא הכלי היחיד שיש לבירור האמת. אם פרקליטות חוזרת בה מכתב אישום, זה רק תורם לאמון הציבור בה. כנראה שיש שם חשיבה אחרת".

- מה דעתך על הטענה נגד עו"ד בלכר כי החקירה הנגדית האגרסיבית שניהל זירזה את קצו של דכנר?

"קודם כול, אני מאוד מעריכה את העבודה של רועי. גם אולמרט אמר עליו שהוא 'שחקן נשמה'. אני לא בטוחה שנכון לחקור בצורה אלימה. אני משתדלת לחקור בצורה עניינית. זה יותר יעיל ויותר נכון בעיניי. זה גם מתאים לאופי שלי".

"העבודה שלי היא מלחמה מתמדת"

- בקרוב ידון הרכב מורחב של העליון בערעור המדינה על זיכויו של אולמרט בפרשות טלנסקי וראשונטורס. את חוששת מתוצאות הערעור?

"לגבי ראשונטורס, אני חושבת שהערעור של הפרקליטות, איך להגיד את זה בעדינות, מנותק מפסק הדין של בית המשפט המחוזי. יש קביעות עובדתיות מפורשות של המחוזי שהערעור לחלוטין מתעלם מהן. בצורה רחבה יותר, אני חושבת שלא היה מקום להגיש ערעור בתיק הזה. בארה"ב, הנושא של הגשת ערעור במשפט פלילי זה לא קיים, ולא סתם. אדם עובר תהליך שלם שהוא אולי אחד הקשים שבן אדם יכול לעבור בחייו ומזוכה. וזיכוי הוא זיכוי".

- האם התאכזבת מההרכב שנקבע של שופטי העליון?

"אני יכולה לומר שבישראל יש מערכת משפט שאפשר לבטוח בה. השופטים שעובדים בתנאי עבודה בלתי אפשריים, עושים בסופו של דבר את הדבר הנכון. בית המשפט מקשיב לנו, כי הוא יודע שאנחנו אומרים דברים זהירים ומדויקים. אנחנו זהירים פי 17 מכל תובע. אם יש משהו שכואב לי, זה המתקפות הכמעט אישיות שהשופטים סופגים כשהם עושים משהו שלא נראה נכון בעיני מישהו".

- מה דעתך על התובעים שעומדים מולכם. במשפט אולמרט, למשל, התובע עו"ד אורי קורב נחשב לפרקליט תקיף.

"אורי קורב הוא פרסונה מיוחדת במינה. אבל היו דברים שהוא אמר שהכעיסו אותי מאוד. אמירות שעושות דה-לגיטימציה לתפקיד הסנגור, רמיזות שכאילו הסנגורים תפקידם רק למנוע את גילוי האמת. אני מתקוממת על זה. אי-אפשר להיות דמוקרט בלי להבין את החשיבות של סנגוריה. זו עבודה שיש בה חלק חשוב ממערכת הצדק".

- סנגור בתיקים בעלי פרופיל תקשורתי כמו אלה שאת מעורבת בהם אינו יכול להסתפק בטיפול המשפטי בלקוח. את נדרשת היום גם לייצג את עמדת הלקוחות בתקשורת.

"נכון, וזה לוקח לי לפעמים יותר אנרגיות מאשר לייצג בבית משפט. זה מאוד קשה, מכיוון שלרוב התזה התביעתית תופסת בתקשורת את מקומה, והתזה של ההגנה נדחקת. גם במקרה של אולמרט וגם במקרה של רמדיה התקשורת הופתעה מאוד מהזיכויים, וזה מוכיח את זה".

- העבודה שלך היא קשה ותובענית מבחינות רבות, האם חשבת פעם לנטוש את המקצוע לטובת עבודה פחות תובענית?

"נכון שהעבודה שלי היא מלחמה מתמדת, אבל ככלל יש לי סיפוק מאוד גדול. הרגע שבו לקוח מזוכה אחרי שנים ארוכות, הוא רגע שאי-אפשר להסביר אותו. אבל הסיפוק המשמעותי יותר הוא כשאתה יושב עם לקוח ביום-יום, מסייע לו, ומדריך אותו בקבלת ההחלטות".

- האם היית יכולה לעבור לצד השני ולהיות תובעת?

"בעבר חשבתי שכן. אבל בסופו של דבר כל אחד מוצא את המקום שמתאים לו ביותר. בתי הקטנה משחקת כדורגל. פעם דיברתי עם אילן בעלי על זה שהיא משחקת תמיד בהגנה. ואז אילן אמר לי: 'מה את רוצה? גם את מסוגלת לשחק רק בהגנה'".

השאלון

- כנערה, מה רצית להיות כשתהיי גדולה?

בתור נערה חשבתי שאהיה מתורגמנית בינלאומית באו"ם.

- מתי ידעת לראשונה שתהיי משפטנית?

בחרתי בלימודי משפטים בלי לדעת הרבה על התחום, אך משהחלו הלימודים נהניתי מהם מאוד, וכשהגעתי להתראיין אצל עו"ד דן שינמן במשרד, הבנתי באופן אינסטינקטיבי שזה מקומי.

- למי הייתה ההשפעה המעצבת ביותר על אישיותך כעורך דין?

"לעו"ד דן שינמן, מורי ורבי, המשלב חשיבה אנליטית ואיכויות נורמטיביות וערכיות, עם ראייה אנושית ופסיכולוגית והבנה עסקית. דני בנה דרך ייחודית של חשיבה ותורה מקצועית, שמושתתת על רבדים ערכיים, פילוסופיים ופסיכולוגיים. הוא הנחיל לכולנו את החשיבות של לחימה עיקשת למען הלקוח, תוך שמירה על ענייניות, אמינות ויושר אישי.

"דני ידע לאפשר לאנשים לגדול לצדו, והקדיש שעות רבות ללמד, לשתף ולהתייעץ. הוא ידע לדחוף קדימה וגם לשחרר".

- לאיזה שינוי במערכת המשפט את מייחלת ומאחלת?

"צריך לדאוג לשופטים, שיהיו להם תנאים ראויים והולמים, בעיקר מבחינת עומס ולחץ, ותנאי עבודה כאלה שיאפשרו להם לקיים דיון פתוח, מעמיק וסבלני.

"בנוסף, הייתי רוצה שיתקיימו כלי אכיפה אלטרנטיביים, יותר יעילים ופחות פוגעניים, דוגמת דין משמעתי לנבחרי ציבור, או אכיפה מנהלית בתחומים אחרים, מלבד ניירות ערך, ושהדין הפלילי יישמר למקרים הברורים והמובהקים".

- מה הרגע המאושר ביותר בקריירה שלך?

"כל זיכוי או החלטה על סגירת תיק הם רגע משמח שאין כדוגמתו, מבחינת הסיפוק האישי והמקצועי, ולשמחתי חוויתי לא מעט רגעים כאלה. אבל למען האמת אני מאוד אוהבת גם רגעים לא מעטים ביומיום - ובעיקר את העניין והאתגר המקצועי, יחד עם הסיפוק שבליווי וסיוע לאנשים בשעה קשה".

- והרגע המאכזב?

"יש רגעים לא פשוטים ולעיתים אף מתסכלים במקצוע הזה. אם לא הייתי אדם אופטימי, כנראה לא הייתי יכולה לעסוק בו".

- מה את אוהבת לעשות בשעות הפנאי?

"לקרוא ספרים, וגם לטייל בארץ".

- מהו המאכל האהוב עלייך?

"דגים, אוכל חריף, ומאוד אוהבת שוקולד".

- לאיזה מוזיקה את מאזינה?

"ארץ-ישראל הישנה והטובה..."

- עוד משהו אישי.

נגב ובעלה אילן הם חברים מגיל 16. הסבים שלו ושלה הם ממייסדי באר-טוביה, ובזמנם הם גרו באותו הצריף ביישוב שהוקם בשנות ה-30 של המאה הקודמת.

רזומה

* אישי: ילידת 1966. נולדה במושב באר-טוביה. חלק ניכר מהילדות שהתה באקוודור, שם היו הוריה בשליחות. בצבא שירתה כקצינת חינוך בחיל המודיעין

* מצב משפחתי: נשואה+2

* משרד: שינמן-נגב-ניב

* תחום התמחות: פלילי-צווארון לבן. עוסקת בתחום למעלה מ-20 שנה

* השכלה: בוגרת האוניברסיטה העברית בירושלים, ובעלת תואר מוסמך (בהצטיינות) מאוניברסיטת תל-אביב. מרצה בנושאים בתחום המשפט הפלילי בפורומים שונים

* תיקים בולטים: השתתפה בייצוג אנשי ציבור, שרים, ראשי ערים וחברי-כנסת, בהם השרים לשעבר יעקב נאמן וחיים רמון; עמרי שרון בפרשת מימון הפריימריס, עו"ד יעקב וינרוט, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשת ראשונטורס. מייצגת כיום, בין השאר, את גד זאבי בפרשת רכישת מניות "בזק", את ניצב ניסו שחם ואת הרב יאשיהו פינטו

הזיכויים הבולטים
 הזיכויים הבולטים