אובמה ערך סדר פסח בבית הלבן ואיחל בעברית "חג שמח"

על השולחן הנשיאותי - קערת הסדר, מתנת שרה נתניהו למישל אובמה ■ נוסף להגדה, קראו המסובים את הכרזת שחרור העבדים של אברהם לינקולן מ-1863 ■ ברכה ליהודי תבל

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ערך אמש (ב'), יומיים לאחר ששב מביקור בישראל, ברשות הפלסטינית ובירדן, סדר פסח בחדר האוכל באגף המגורים של הבית הלבן.

זה היה הסדר החמישי של אובמה. הראשון נערך במרתף של בית מלון בפנסילווניה ב-2008, כאשר אובמה היה מועמד לנשיאות, ביזמת כמה מאנשי הקמפיין שלו, יהודים, שהזמינו את הבוס שלהם להצטרף. באותו סדר, לאחר שהיהודים בחבורה אמרו, כמקובל, "לשנה הבאה בירושלים", הוסיף אובמה גרסה משלו: "לשנה הבאה בבית הלבן". לאחר שנבחר, הוא הפך את הסדר למסורת בבית הלבן. אף נשיא לפניו לא עשה זאת.

בסדר אמש הונחה במרכז השולחן קערת פסח מכסף שנתנה שרה נתניהו, אשת רה"מ, לאובמה בעת ביקורו בארץ, כשי לאשתו. בסדר נכחו הגברת הראשונה, מישל אובמה; שתי הבנות, סשה ומאליה; דייוויד אקסלרוד, מקורבו של אובמה ויועצו הבכיר לשעבר; ואלרי ג'ארט, ידידה של משפחת הנשיא ויועצת בכירה בבית הלבן; פקידי ממשל וידידים, כ-20 בסך הכל. אובמה מקפיד על כך שהסדר יהיה אירוע פרטי קטן ומעוט משתתפים והוא סגור לעיתונאים.

כמו בסדרים קודמים, גם הסדר אמש התנהל פחות או יותר לפי ההלכה, אבל, כבעבר, לאחר הקריאה בהגדה קראו הנוכחים את הכרזת שחרור העבדים (Emancipation Declaration) שפירסם הנשיא לינקולן ב-1863, בעיצומה של מלחמת האזרחים, שביטלה את מוסד העבדות והעניקה חירות למיליוני עבדים שחורים בארה"ב (חירות שמומשה, כמובן, רק לאחר תום המלחמה).

בנאומו בבנייני האומה בשבוע שעבר ציין אובמה שהוא עורך את הסדר כדי שבנותיו יחוו את חוויית הקריאה בהגדה. לחג הפסח יש מסר אוניברסלי שמדבר לליבם של האמריקנים, ובמיוחד ללבם של אמריקנים שחורים, אמר הנשיא.

לפי ציוץ של העיתונאי האמריקני ג'פרי גולדברג, דיבר אובמה בסדר על ביקורו בישראל. הוא סיפר בהתלהבות על ארוחת הבוקר במלון המלך דוד ותיאר גם את ביקורו ביד ושם ואת הנחת הזרים על קברות הרצל ורבין.

כמה שעות קודם לכן, בהודעה של הבית הלבן איחל הנשיא "חג שמח" (בעברית) ליהודים בארצו, בישראל וברחבי תבל.