האירו היציג נפל ל-4.66 ש' - שפל שלא נראה מאז יוני 2010

הדולר היציג נקבע על 3.637 שקלים - שפל שלא נראה מאז ספטמבר 2011 ■ הערכות: בנק ישראל יתערב אם הדולר ייפול מתחת ל-3.6 שקלים ■ מורגן סטנלי: חשש ממשיכת פיקדונות באירופה; האירו ימשיך להידרדר

המסחר בזירת המט"ח מתנהל היום (ד') במגמת התחזקות של המטבע המקומי, מול הדולר והאירו. לאחר שאתמול לא התקיים מסחר בשל חג הפסח, שוק המט"ח המקומי משלים היום פערים מול חו"ל והדולר היציג נחלש בכ-0.8% ל-3.637 שקלים - שפל שלא נראה מאז ספטמבר 2011. בכך משלים הדולר קריסה של כ-10% מאז השיא האחרון ב-30 באוגוסט (4.043 שקלים).

גם האירו נפל מול השקל בשיעור של כ-1.6% ל-4.665 שקלים. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז יוני 2010 ובנפילה של 9% מאז השיא האחרון ב-13 בספטמבר (5.118 שקלים). גם בעולם צונח האירו מול הדולר לשפל שלא נראה מאז ה-21 בנובמבר - 1.277 דולרים לאירו - על רקע המשבר בקפריסין.

כלכלני HSBC החליטו להעלות את תחזית הצמיחה למשק הישראלי בשנת 2013 ל-3.3%. זאת, לעומת תחזית לצמיחה של 2.8% בשנת 2013, שצפו עד כה. הכלכלן הראשי של HSBC, סטיבן קינג, כותב בתחזיתו הגלובלית הרבעונית, כי "לגז הטבעי תהיה השפעה משמעותית על הצמיחה של המשק הישראלי השנה. הפקת הגז הטבעי צפויה להתחיל ברבעון השני של 2013, ולתרום קרוב ל-1% לתמ"ג בשנה כולה. הצמיחה של המשק הישראלי בנטרול השפעת הגז הטבעי תסתכם ב-2.6% בלבד". באופן כללי, סבור קינג כי "האינדיקטורים המובילים במשק הישראלי מצביעים על סיכוי טוב לשיפור בצמיחה". (לסיפור המלא)

בבנק מורגן סטנלי מזהירים שהאירו עלול להמשיך להיחלש בשל משבר החוב באירופה שעלה בחזרה לכותרות בגלל קפריסין: "המדיניות בנוגע לקפריסין תדאיג אנשים במדינות אחרות בפריפריה באירופה והם עלולים למשוך פקדונות בנקאיים. ההשלכות לטווח הארוך עלולות להיות בעיות אשראי, בעיות צמיחה ומדיניות פיסקלית מקרטעת".

ובאירופה, קפריסין כמרקחה: בעוד הממשלה הקפריסאית צפויה להכריע עוד הבוקר בדבר הגבלות הון ספציפיות, אשר ימנעו מהציבור הקפריסאי למשוך בהיקפים גבוהים פקדונות מהבנקים המקומיים - וזאת, לאחר שאישררה במהלך הימים האחרונים את פרטי תוכנית חילוץ לה תזכה, מול המוסדות הפיננסיים האירופאים. ברקע, אלפים מפגינים בניקוסיה והחשש מ"ריצה אל הבנקים" מתגבר. (לסיפור המלא)

בישראל, הדולר נפל מול השקל כבר שלשום וסגר מתחת ל-3.65 שקלים לראשונה מאז אוקטובר 2011.

"כעת השאלה שמטרידה רבים היא: מתי בנק ישראל ישים קץ לחגיגה ויחליט להתערב במסחר במטרה לבלום את התחזקותו הבלתי פוסקת של השקל הפוגעת במשק המקומי", כותבים כלכלני ATrade בסקירה היומית שלהם. ללא התערבות של בנק ישראל, הצמד עלול למצוא את עצמו מהר מאוד מתחת ל-3.6 שקלים". סוחרים בשוק המט"ח העריכו לאחרונה כי במידה והדולר יירד מתחת ל-3.6 שקלים - בנק ישראל ישוב להתערב בשוק וירכוש דולרים.

מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, יוסי פריימן, הסביר את הסיבות העיקריות להתחזקות השקל: "היצעי מט"ח מצד פעילים זרים ויצואנים ישראלים תמכו בייסוף השקל. ומנגד, החששות מפני זעזועים מחודשים בגוש האירו על רקע תוכנית הסיוע בקפריסין ואי הוודאות באשר לעתיד הקואליציה הנרקמת באיטליה, מיתנו במעט את השפעת עודפי ההיצע על שער החליפין. היציאה לחופשת החג תרמה לצמצום בהיקף הפעילים בשוק המט"ח ולירידה בהיקפי המסחר, דבר הגורר לירידת רף הרגישות ולתגובות יתר כל אימת שמתקבלות הוראות חריגות במסחר".

[לטבלת שערי חליפין][לאתר המט"ח]