מסימני המשבר באירופה: דיכאון, התאבדויות ומחלות קשות

מומחים מציינים כי קיצוצי התקציב העמוקים והעלייה בשיעורי האבטלה ביבשת גרמו לאנשים רבים להיכנס לדיכאון ■ הירידה בהכנסה גרמה לרבים לוותר על תרופות חיוניות והתוצאה: עלייה בתחלואה של מחלות כגון איידס ומלריה

מומחים במערכת הרפואה האירופית מציינים כי ההשלכות של המשבר הכלכלי על מערכת הבריאות והרווחה הן קשות. לטענתם, המשבר גרם לעלייה בתחלואה, לדיכאון ולהתאבדויות, זאת מבלי שהפולטיקאים נתנו את דעתם על כך עד כה. כך לפי דיווח שפורסם ב"רויטרס".

אותם מומחים מציינים כי קיצוצי התקציב הנרחבים והעלייה בשיעורי האבטלה ביבשת גרמו לאנשים רבים להיכנס לדיכאון. מעבר לכך, הירידה בהכנסה גרמה לרבים לוותר על רכישת תרופות חיוניות. התוצאה של תהליכים אלה היא עלייה בשיעור ההתאבדויות ביבשת כמו גם בשיעורי התחלואה במחלות מגוונות שהיו במגמת דעיכה עד התפרצות המשבר ב-2007. כך למשל, נרשמה עלייה במחלת האיידס ואף במחלת המלריה שזכתה לעדנה מחודשת ביוון.

חוקרים טוענים שכדי לטפל בבעיות החדשות הללו יש ליצור תוכניות סוציאליות ורשתות ביטחון במיוחד עבור האוכלוסיות החלשות. אולם, צעדי הצנע והקיצוצים שנכפו על מדינות רבות בגוש האירו מונעות מהפוליטקאים ליצור תוכניות שכאלה.

"קיימת בעיה חמורה של הכחשת האפקטים הבריאותיים של המשבר הכלכלי, למרות שהם ברורים מאוד", אומר מרתין מקיי, חוקר במערכת הבריאות המשותפת של האיחוד האירופי. "האיחוד האירופי מחוייב לבחון את ההשלכות הבריאותיות של כל ההחלטות שלו, אך נראה כי הוא עדיין לא העריך את ההשלכות של צעדי הצנע שנכפו על מדינות באיחוד ע"י ה'טרויקה", לדברי מקיי.

מקיי וחוקרים אחרים מציינים את איסלנד כאחת המדינות שצלחה את המשבר מבלי לפגוע המערכת הסוציאלית. לפני מספר שנים, כאשר האיחוד האירופי וקרן המטבע הציעו למדינה שנפגעה קשה במשבר הכללכי סיוע כלכלי בתמורה לקיצוצים נרחבים ורפורמות. במשאל עם שנערך במדינה הוחלט לדחות את הסיוע הזה ולהמשיך להשקיע במערכת הבריאות. לאחר מספר שנים כלכלת איסלנד התאוששה וחזרה לצמוח, אך בניגוד למדינות אחרות באיחוד, לא סבלה מהשפעות קשות על מערכת הבריאות והרווחה שלה.