פוליטיקאים, סמים ובליינים: המועדון שנסגר ועורר סערה

בצו מינהלי סגרה המשטרה את "הבלוק", מהמועדונים המוערכים בתל-אביב, בשל חשד לסחר בסמים, ועוררה עליה את זעם הפייסבוק ואת הפוליטיקאים שהתגייסו למאבק ■ בשבוע הבא בית המשפט יכריע אם למסיבה הזו יהיה האפי-אנד

לפני כשבוע העלתה מעיין בזק תמונה לחשבון הפייסבוק שלה. היא נראית בה אוחזת בדף נייר שעליו הכתובת #SaveTheBlock, וגם צירפה אליו לינק לקליפ המפורסם של הביסטי בויז: You Gotta Fight for your Right to Party. החלטתה של בזק (כמו גם של מאות בליינים אחרים) להעלות תמונות דומות אל חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם שלהם, היא רק חלק מתגובות רבים מתושבי תל-אביב לניסיונותיה של משטרת העיר לסגור לצמיתות את המועדון המוערך ביותר בעיר: הבלוק.

הפרשה, שהצליחה לייצר קואליציה אנטי משטרתית אקלקטית של בליינים, פוליטיקאים, ידוענים ושל עורכי דין שנלחמים יחד ובהתנדבות למען הזכות לרקוד בתל-אביב, החלה לפני כחודש וחצי. בערב פורים, במסיבת עיתונאים רבת-רושם, הודיעה המשטרה שבעקבות תיעוד של עסקות סמים ב-6 מהמועדונים הבולטים בעיר, אלה ייסגרו ל-30 ימים בצו מינהלי. קציני המשטרה סיפרו שסוכן סמוי רכש במועדונים סמים מסוגים שונים לאורך תקופה של חודשים, והדגישו שבין החומרים האסורים שהגיעו לידיו היה גם GHB, המכונה בישראל "סם האונס". סגירת המקומות, טענה המשטרה, מתחייבת כדי לשמור על בריאות הציבור.

אנשי הלילה נשכו שפתיים, בעלי מקומות הבילוי ספגו הפסדים כלכליים, אבל לקראת פקיעת הצו הפתיעה המשטרה את כולם שוב, כשדרשה לסגור לצמיתות את הבלוק ומועדון נוסף בעיר, החתול והכלב. העניין עדיין מתברר בבית משפט השלום בעיר, אולם כמעט כל מי שבקיא בהיסטוריה של יחסי המשטרה עם מקומות בילוי בתל-אביב טוען שמדובר במדיניות חסרת תקדים בחומרתה. אותם גורמים טוענים גם כי ההחלטה לפגוע בסצנת הלילה בעיר נובעת מטעמי יחסי ציבור, וזאת לאור חוסר היכולת שמפגינה משטרת העיר, בטיפולה השוטף בפשע, בעיקר באזור התחנה המרכזית שבו ממוקם הבלוק.

"לא פנו אליי בבקשה להצטלם עבור הבלוק", אומרת בזק, 27, שמנהלת את בר הפיקוק בתל-אביב. "אני, כמו רבים אחרים, הצטלמנו כי כשמשהו מריח לא טוב, לא נכון, אתה חייב לקום נגד זה. בעיר הזאת, שאנחנו חיים בה, יש ערך מאוד גדול לחיי הלילה. הבלוק הביא משהו נוסף להיותו עוד מועדון בעיר. באמת מאמינים שם שמסיבות ומוזיקה זו תרבות שיש לפתח אותה בדרך קצת יותר נעימה, לא אגרסיבית וללא סלקציה. כשבאים ומעלים אותך - כבעלים של מקום, כבליין או כתל-אביבי - על המוקד, ומתייגים אותך כאחראי בלעדי לכל אותם הסעיפים שבגינם נסגר הבלוק, אתה מבין שבעצם עכשיו מתקיימת מלחמה בין שני הצדדים ואנחנו צריכים לעשות משהו".

מהמועדונים המובילים בעולם

ההתייחסות האמוציונלית למועדון אינה מקרית. המקום, שיכול להכיל 850 איש, נחשב לאיכותי במיוחד מבחינת התקליטנים שהוא מושך אליו מאירופה ומארצות-הברית, ומבחינת הקהל שנכנס בשעריו. הוא מככב בכל רשימות "הדברים שאסור לפספס בתל-אביב", שמופיעות באתרים ובמגזינים תיירותיים, ואף זכה לשם בינלאומי. ההשקעה יוצאת הדופן של הבעלים, ירון טראקס, במערכת ההגברה של המקום, גרמה גם לרדיו 1 של הבי.בי.סי להכריז עליו כעל אחד מ-5 המועדונים המובילים בעולם באיכות הסאונד שלהם.

"לדעתי, עצם זה שסוגרים כמה מועדונים במכה זה משהו שנותן לנו רמז מאוד-מאוד גדול לכך שכל ההחלטה הזאת נגועה בשיקולי יחסי ציבור ואולי גם בעוד שיקולים זרים", אומר טראקס. "הרי כל מקרה פה שונה. תראה, כיום, כמה שבועות לאחר ההודעה שלהם על סגירת 6 מועדונים - כל מועדון נמצא במצב אחר מבחינה חוקית. מעבר לזה, הסגירה נעשתה בערב פורים. חוץ מהעיתוי המוזר, בדיוק בסוף השבוע הכלכלי ביותר בשנה למועדונים, האם זה הגיוני שבדיוק באותו רגע, בדיוק בכל 6 המועדונים הגיעה החקירה לכדי מיצוי?

"והאם זה הגיוני שלאורך כמעט שנה שבה פעל הסוכן הסמוי ושבה נשקפה סכנה גדולה וחמורה לשלום הציבור כדברי המשטרה, המועדון המשיך לפעול כרגיל ואף קיבל אישור משטרה רשמי שמפקד המרחב עצמו חתום עליו? כלומר המשטרה לא חשבה שהסכנה לשלום הציבור כל-כך חמורה ומיידית במשך חודשים ארוכים, שבהם אפילו לא עדכנה אותנו או הזהירה אותנו על כך, אבל בדיוק בערב פורים הפכה פתאום הסכנה למיידית?".

- ובכל זאת, על-פי המשטרה, מכרו אצלך סמים במועדון. לרבות סם האונס.

"כולנו יודעים שיש פיצוציות בכל העיר שבהן נמכרים סמים על-ידי הבעלים. במקרים שלנו אף אחד לא טען בכלל שהבעלים מעורבים בסחר בסמים. השוטרים לקחו כמובן את המועדונים המפורסמים ביותר בעיר, עם השמות הכי גדולים, כדי לקבל את מרב יחסי הציבור. אנחנו יודעים שהמשטרה מאוד צריכה את זה כי כולנו יודעים שיש שפל חסר תקדים באמון הציבור כלפיה, אבל האמת היא שלפי כל חומר הראיות שראינו עד כה לא ראינו שום עדות לכך שהם תפסו אצלנו את סם האונס.

"הם מתנהגים בציניות נוראית ואומרים במסיבת העיתונאים שבה הכריזו על הסגירה, שהתקיימה אגב יומיים וחצי לפני שנערך לנו שימוע, שעל-פי חוק צריך להתקיים לפני קבלת החלטה: 'אנחנו עושים את זה כדי להגן על הילדות שנאנסות', אבל בפועל אין לזה זכר, והם עושים הכפשה נוראית לאנשים ולמשפחותיהם. בבלוק לא היה לנו אף פעם מקרה אלימות שהצריך התערבות של המשטרה, לא היה פה אף פעם מקרה של הטרדה מינית או של אונס. הקהל של המקום הוא קהל חיובי של אנשים שאוהבים מוזיקה".

הפוליטיקאים מתגייסים

את הנזק הכלכלי שכבר נגרם לבלוק מעריך טראקס במאות אלפי שקלים. "הנזק הכלכלי האדיר שנגרם לנו הביא לכך שכבר עכשיו קשה מאוד להמשיך ולהפעיל את המקום", הוא אומר. "צריך להבין שהמשמעות היא פיטורים של עשרות עובדים וחוסר יכולת לשלם לעשרות ספקים ונותני שירותים. גם ככה אף אחד מהשותפים עוד לא ראה החזר על הכסף שלו, בגלל שעלות פתיחת המקום הגיעה למיליון דולר. לא מדובר באנשים עם בוחטות בכיסים. הרבה אנשים נשארו ללא פרנסה. אני ובת זוגי, שעובדת איתי במועדון, נאלצנו לבקש עזרה מהמשפחה כי לא יכולנו למשוך משכורת".

במהלך החודש שבו היה הבלוק סגור, ניסה טראקס, כמו גם בעלי מועדונים אחרים שנסגרו בצו מינהלי להיפגש עם אנשי המשטרה כדי לברר כיצד להימנע מסגירת המקומות בעתיד. "לא ידענו על סחר הסמים ולא עודדנו אותו, אז רצינו לשאול אותם במה אנחנו אשמים, מה עשינו לא בסדר ובעיקר מה ניתן לעשות בעתיד", הוא אומר. "רצינו לשאול אותם אם הם רוצים שנשים יותר מאבטחים או יותר מצלמות או שנעשה כך או אחרת, אבל הם פשוט לא הסכימו להיפגש איתנו".

- מה זאת אומרת?

"הם אומרים שהמקום מהווה סכנה לבריאות הציבור, אבל יש עשרות אלפי אנשים שיודעים אחרת. הרי זה המקום היחיד בעיר שאוכף את חוק העישון. 3 חברי כנסת - תמר זנדברג, דב חנין וניצן הורוביץ - כתבו מכתבים רשמיים למפכ"ל המשטרה וביקשו ממנו לבחון מחדש את הנושא, כיוון שאנחנו מעוניינים לשתף פעולה עם המשטרה. שני חברי כנסת נוספים - סתיו שפיר ומיקי רוזנטל - ניסו לעזור לנו; ראש העיר רון חולדאי אמר בראיון ברדיו ש'מועדון הבלוק הוא מוסד תרבותי נהדר", וסגן ראש העיר, אסף זמיר, אמר שהבלוק הוא מרכז של אמנות שחשוב מאוד לקהילה. מה עוד הם צריכים כדי להבין שזה מקום שחשוב לתל-אביב? מה עוד צריך לעשות כדי לקבל פגישה?".

- קיבלת תשובה כלשהי?

בהתחלה הם אמרו לנו שקצין הרישוי שחתם על צו הסגירה נסע ללאס וגאס ושלא ניתן לעקוף אותו. אחרי שהוא חזר אמרו לנו שהוא בג'טלג ושייקח לו כמה ימים להתאושש, ואז זה נמשך עם תירוצים על-גבי תירוצים".

בית המשפט יכריע

כמה ימים לפני שצו הסגירה ל-30 יום פג, נודע לבעלי הבלוק והחתול והכלב, שהמשטרה הגיעה לבית המשפט והגישה צו לסגירת המקום עד תום ההליכים, שמשמעותו סגירה לצמיתות. במקביל המשטרה ביקשה מבית המשפט שעד מועד הדיון המועדון יישאר סגור. בשלב הזה, המאבק הציבורי עלה מדרגה. טקסט שכתב טראקס ושפורסם בפייסבוק ובכמה אתרים זכה לאין-ספור שיתופים, וגרם לפוליטיקאים, לעורכי דין מן השורה הראשונה, ליועצים אסטרטגיים, לידוענים ולגדודים של בליינים ובעלי עסקים תל-אביביים להתגייס לטובת המאבק.

באופן טבעי, הבליינים התל-אביביים עשו למשטרה בית-ספר בתחום יחסי הציבור. המאבק התפתח ברשתות החברתיות, במאמרים שפורסמו באתרי חדשות ובעצומה שקוראת למשטרה שלא לסגור את המועדון ושעליה חתמו אלפי גולשים. בימים האחרונים נתלו בבתי עסק ברחבי העיר שלטים שתומכים בכך שהמועדון יישאר פתוח. "יש לנו צוות של עשרות אנשים שהתגייסו לטובתנו בהתנדבות. דווקא בתוך החושך הזה אני רואה המון אור, וזה מרגש נורא", אומר טראקס.

זנדברג, חברת הכנסת הטרייה ממרצ שמכירה היטב את סצנת הלילה בתל-אביב מימיה כחברת מועצת העיר, הייתה הפוליטיקאית הראשונה שהצטרפה למאבק. "ההתנהלות באמצעות צו סגירה מינהלי לצמיתות היא התנהגות שמותירה הרבה סימני שאלה. זו סנקציה שהמשטרה יכולה להפעיל ללא שימוע וללא הסבר. לטעמי זה לא רק לא צודק אלא רחוק מלהיות סביר או מידתי", אומרת זנדברג. "בשנים האחרונות - עוד מהקדנציה שלי בעירייה - אני פעילה נגד תעשיית המין ובייחוד נגד מועדוני החשפנות בדרום העיר. מתבצעים שם מעשי אונס שיטתיים על בסיס יומיומי. מעולם לא שמעתי על צו סגירה ולו לאחד מהם. הייתי בפגישות עם המשטרה ועם העירייה בנושא. גרירת הרגליים ואוזלת היד של כל הרשויות פשוט זועקות לשמיים לעומת היעילות המפתיעה וחסרת התקדים במקרה הזה".

- למה חשוב לך להילחם על המקום הזה?

"אני חושבת שיש כאן נזק לתרבות ייחודית וחשובה שקיימת בתל-אביב ולקהילה ישראלית ובינלאומית שנוצרה סביבה. מועדון הבלוק מארח אמנים מהשורה הראשונה מחו"ל באופן קבוע, ושומר על סטנדרטים בינלאומיים בכל הקשור למוזיקה ולאיכות המקום עצמו. משרד החוץ אפילו צילם שם סרטון תדמית לישראל במטרה להראות את חיי הלילה".

בשבוע שעבר הגישו עורכי הדין של הבלוק את תגובתם לבקשת המשטרה לסגור את המקום לצמיתות כשאליה מצורפת העצומה. למגינת לבה של המשטרה, השופט גיא היימן מבית משפט השלום בתל-אביב אישר לבלוק להיפתח שוב עד לדיון בעניין שיתקיים ב-4 באפריל. מאז, המשטרה הגישה לבית המשפט 5 בקשות בהולות, בתוך 3 ימים, שנועדו למנוע את פתיחתו המחודשת של המקום, אולם כולן נדחו על הסף. גורמים משפטיים שמכירים את הפרשה טוענים כי מדובר בהתנהלות יוצאת דופן שגורמת למשטרה להיראות מגוחכת מול הרשות השופטת.

טראקס אינו יודע מה ילד יום. הוא יודע היטב שהוא הצליח לעורר את חמת זעמה של המשטרה, שלטענתו הזהירה חברות האבטחה מלעבוד עם הבלוק. "אני לא יודע אם אני אופטימי או לא", הוא מסכם. "אבל אני חושב שהקמפיין הספונטני וההתנדבותי להצלת הבלוק הצליח לפקוח את עיניהם של לא מעט אנשים, ואולי גם לסדוק מעט את חומות השתיקה והפחד שבעלי העסקים בעיר כלואים בתוכן. למרות החלטות בית המשפט, המשטרה מנסה למנוע את פתיחת המועדון בכל אמצעי שעומד לרשותה. אני מרגיש שנעשה פה עוול גדול: לבעלי המועדון, לצוות העובדים ולאלפי האנשים שעבורם הבלוק הוא בית שני. אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולקרוא למשטרה פעם נוספת להיפגש איתנו. אין תחליף להידברות כדי לקדם את האינטרס הציבורי".

תגובת משטרת ישראל: "החלטה ראויה וסבירה"

"בפעילות סוכן סמוי שבוצעה בחודשים האחרונים בתל-אביב, עלה שבמספר מועדונים מתנהלת פעילות של סחר בסמים. עם חשיפת פעולות הסוכן, נערך שימוע לבעלי אותם מועדונים, שבעקבותיו הוחלט להתמקד ב-3 מועדונים שבהם התנהל סחר בסמים במספר הזדמנויות שונות. כנגד מועדונים אלה הוצא צו סגירה למשך 30 יום, על-פי חוק.

"החלטת המשטרה לגבי הבלוק נבחנה על-ידי שתי ערכאות משפטיות אשר אליהן פנו בעליו. שתי הערכאות המשפטיות קבעו כי מדובר בהחלטה ראויה וסבירה והשאירו את החלטת המשטרה על כנה (גם בקשות בעלי המועדון לקצר את תקופת הסגירה נדחו על-ידי ערכאות אלה).

"ההחלטה בסוגיית סגירתו של המועדון על-פי סעיף 17 לחוק רישוי עסקים נמצאת כעת בערכאות השיפוטיות, ונציע להמתין להכרעת בית המשפט בנושא. בשולי הדברים יצוין כי לגבי מועדון הבלוק קיים צו סגירה שיפוטי שניתן בעקבות כתב אישום, שהוגש נגד המועדון ובעליו על-ידי הרשות המקומית בגין ניהול עסק ללא רישיון.

"משטרת ישראל תמשיך להיאבק בתופעת הסחר בסמים בכלל, ובקרב הנוער ובמוקדי הבילוי בפרט, במגוון האמצעים והיכולות העומדים לרשותה על-פי הסמכויות הנתונות לה על-פי כל דין, בהתאם לייעודה ולתפקידיה באכיפת החוק ובשמירה על שלום הציבור".