"חייבת להיות פשיטת-רגל באירופה, נעשו טעויות בקפריסין"

מארק מוביוס, יו"ר חטיבת ההשקעות לשווקים מתפתחים בקבוצת טמפלטון: "ההחלטה למסות את החוסכים הקטנים בקפריסין היא 'מטורפת', מכיוון שבכך הפכו בעיה קטנה באי לבעיה גדולה בכל גוש האירו"

מארק מוביוס, יו"ר חטיבת ההשקעות לשווקים מתפתחים בקבוצת טמפלטון (הידוע בכינויו "גורו השווקים המתפתחים"), אומר היום בראיון ל-CNBC כי במשבר בקפריסין נעשו מספר טעויות קריטיות.

"החילוץ של קפריסין לא פותר את הבעיה מכיוון שבסוף היום חייבת להיות פשיטת רגל בצורה כזו או אחרת. זה פשוט יקרה בטווח זמן יותר ארוך והם יחזירו את התשלומים במקביל להתאוששות בכלכלה, אם היא תתאושש".

בינתיים קיים מתח שיא בקפריסין לקראת פתיחת הבנקים היום (ה') ב-12:00 למשך 6 שעות בלבד. ממשלת קפריסין מכינה את הקרקע לפתיחת הבנקים, כאשר החשש הגדול הוא כמובן "ריצה" של הלקוחות אל הבנקים כדי למשוך פיקדונות, מה שעלול לגרום לקריסתם. שיירות של משאיות עמוסות במיליארדי אירו עשו דרכן הלילה מאירופה לבנק המרכזי של קפריסין כדי לצייד את הבנקים במזומנים במידת הצורך.

הבנקים בקפריסין היו סגורים מה-16 במארס כדי למנוע מצב של משיכה המונית של פיקדונות בנקאיים, לאחר שהממשלה הודיעה על הטלת מס על הפיקדונות כחלק מהתוכנית לקבל חבילת סיוע מאירופה. הממשלה הגבילה את משיכת הכספים מהבנקים כדי למנוע משיכות אגרסיביות, וההגבלות יימשכו לפחות עוד שבוע.

אחת מתוצאות המשבר בקפריסין הייתה הקושי של איטליה לגייס אתמול בשוק האג"ח כ-6.9 מיליארד אירו ועלייה בתשואות על אגרות החוב שלה ושל ספרד.

"החוסכים שהפקידו את כספם בבנקים בכל רחבי אירופה, במיוחד במדינות הדרום, שואלים את הצמם כעת אם הכסף שלהם בטוח. ההחלטות השגויות שהתקבלו בקפריסין עלולות ליצור ריצה אל הבנקים במדינות כמו איטליה וספרד וזה יכול להיות אסון. חייבים להשאיר את כספי החוסכים בבנקים כי זה מה שמחזיק אותם", אומר מוביוס.

"ההחלטה למסות את החוסכים הקטנים בקפריסין היא 'מטורפת' מכיוון שבכך הפכו בעיה קטנה באי לבעיה גדולה בכל גוש האירו", הוא מוסיף.

מוביוס מעריך שהאירו ימשיך לאבד גובה. "המטבע האירופי צריך לרדת בשיעור חד, בעיקר מול המטבעות של המדינות המתפתחות, וזה יקל על גוש האירו להחזיר את החובות שלו".