פאבר: גם הזהב לא יציל אתכם מבועות הענק שבדרך

הכלכלן הנודע טוען במפתיע כי הוא היה שורי על שוק המניות מאז 2009, אך להערכתו המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים גורמת לבועות ענק, שעשויות לגרום למפולת כלכלית בשוק

העולם מתמלא בבועות ואין איפה להסתתר, אפילו לא בזהב, כך טוען הכלכלן הדובי הנודע מארק פאבר בראיון ל"בלומברג". פאבר טוען במפתיע כי הוא היה שורי על שוק המניות ולא ביצע השקעות בשורט מאז תחילת הגל השורי ב-2009, אך להערכתו בתקופה האחרונה התפתחו מספר בועות בשוק שעשויים לגרום למפולת כלכלית גדולה.

לדעתו, הבועה הגדולה האחרונה היא כמובן בשוק המניות האמריקאי, שבוחן כמעט כל יום שיאים חדשים. "אני הייתי חיובי באופן יחסי לגבי שוק המניות האמריקאי מאז מארס 2009", טוען פאבר. "לא פתחתי פוזיציות שורט מאז".

עם זאת, פאבר מוסיף באותה נשימה כי "שוק המניות האמריקאי המשיך לטפס לשיאים חדשים בעוד אמון הצרכנים ירד והשווקים המתפתחים השיגו ביצועים רעים בהשוואה לארה"ב. הדולר התחזק, עניין שמצביע על ריסון הנזילות הבינלאומית. לכן, אני לא חושב ששוק המניות ימשיך לטפס הרבה מהנקודה שבה הוא נמצא כעת והסיכונים הם רבים מדי".

אך מה לגבי הזהב? שנחשב לחוף המבטחים של המשקיעים בשנים האחרונות? פאבר שהתנגד בנחרצות למדיניות המוניטרית המרחיבה של הבנקים המרכזיים, טוען כי הכסף שהם מדפיסים אינו זורם באופן שווה לכלכלה. במקום זאת, להערכתו, הכסף הזה פשוט גורם לבועות נוספות כגון בועת הטכנולוגיה ב-2000, בועת הדיור ב-2007, בועת הסחורות ב-2008. "החשש שלי הוא שיהיה לנו משבר סיסטמטי ורווי בועות ענק שיהיה קשה מאוד להסתתר מהן", לדברי פאבר.