טויוטה אוריס היברידית: 140 אלף שקל כדי לחסוך בדלק

טויוטה אוריס הייבריד קורצת לקהל האירופאי, אבל לא מתעלמת לחלוטין משורשיה

גם ביצרניות הרכב הממוחשבות והמחושבות של ימינו, עדיין יש משקל לא מבוטל לאישיותו של העומד בראש הפירמידה. דוגמה טובה הוא אקיו טויודה, נכדו של מייסד טויוטה, שהתמנה למשרת יו"ר טויוטה בנובמבר 2009. אקיו שונה מאד מהביורוקרטים שקדמו לו, ומאז נכנס לתפקידו הוא הוביל שינוי דרמטי באופי של החברה, שנחשבת לאחת השמרניות בתעשיית הרכב.

את פירות השינוי אפשר לראות בקלות אם מציבים את האוריס החדשה ליד האוריס הישנה. בעוד שעיצובה האנונימי של המכונית היוצאת הוא סמל לשמרנות יפנית, המכונית החדשה נראית כאילו הגיעה זה עתה מהסטודיו האיטלקי של אלפא רומיאו. היא מציגה חרטום מוחצן עם פנסים רוחביים וסמל גדול במרכזם, פרופיל מחודד, פרופורציות רחבות וזנב שלא היה מבייש איזו אלפא ג'ולייטה.

בקיצור, זו מכונית מיינסטרים יפנית שנראית צעירה, מושכת ונמרצת יותר מרוב מתחרותיה האירופאיות. תא הנוסעים כבר מחזיר אותנו ליפן המסורתית עם עיצוב נקי ושמרני והנדסת אנוש קלה ללימוד, למרות תחכומו של הדגם ההיברידי. למכונית יש מסך מגע גדול עם תצוגה גרפית של זרימת הכוח מהסוללה לגלגלים ומוט הילוכים קצרצר. אבל בסך הכול גם לקוחות בגיל הזהב - שמהווים חלק חשוב בשוק המכוניות ההיברידיות בישראל - ירגישו בנוח מאחורי ההגה.

יחידת ההנעה ההיברידית של האוריס דומה מאד לזו של הפריוס והיא כוללת מנוע בנזין 1.8 ליטר, מנוע חשמלי וסוללה שמייצרים יחדיו הספק של 136 כ"ס. הביצועים משפחתיים בהחלט - תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש בכ-10 שניות - וברוב מצבי הנהיגה הרגילים התחושה היא של כוח זמין ומתורבת. על הכביש המהיר המכונית מצטיינת וב-120 קמ"ש היא ממש גולשת בחרישיות. כבישים תלולים כבר דוחקים את המנוע לטריטוריה קולנית למדי.

צריכת הדלק הייתה ועודנה המוטיבציה העיקרית לרכישת מכוניות היברידיות בישראל והיא מציגה נתון מוצהר של יותר מ-20 קילומטר לליטר. אם אתה גר באזור מישורי ולא אצה לך הדרך (גיל הזהב כבר אמרנו?) יש סיכוי שתצליח להגיע לנתון דומה. אם אתה נהג ליסינג קשה-יום, שרומס את דוושת התאוצה בסופו של יום מפרך מאחורי המחשב, סביר להניח שלא תשיג הרבה יותר מ-12-14 קילומטר לליטר.

האוריס היא מכונית שתוכננה באירופה עבור נהגים אירופאים, והשלדה שלה ממחישה זאת היטב. היא מנטרלת את כל תחלואי האספלט בצורה בוגרת ומיומנת והיא אפילו נעימה לנהיגה נמרצת תודות להגה מאוזן ולמתלים מכוילים היטב.

למרות הטבת המס הנדיבה, התענוג לא זול. מחיר של 140 אלף שקל הוא רף מאתגר בן מבחינת רכישה והן מבחינת שווי שימוש. מנגד, היא עדיין זולה ב-18 אלף שקל מהפריוס ההיברידית, שלא מציעה הרבה יותר מבחינת שימושיות. כך או כך, המחיר כנראה לא מרתיע את הלקוחות וכמעט כל יחידה שתגיע לארץ בחודשים הקרובים כבר מוזמנת.