שילר: אנו חיים בכלכלה שבה מחירי הדיור מנופחים מלאכותית

הפרופסור לכלכלה ואחד מיוזמי מדד S&P/ קייס שילר, טוען כי בטווח הקצר מחירי הדיור אומנם יעלו ויש עוד מקום להתאוששות, אך בטווח הארוך יותר עשויה להתפתח בועה ■ שילר מפנה אצבע מאשימה ל'פד'

נתונים משוק הדיור האמריקאי, שפורסמו מוקדם יותר השבוע, היו מעורבים. בעוד מחירי הבתים המשיכו לטפס, מכירות הבתים החדשים ירדו, ובכך למעשה אישרו את טענותיו של הכלכלן הנודע פרופסור רוברט שילר הנחשב למומחה נדל"ן ואף היה אחד מיוזמיו של מדד S&P/קייס-שילר, הבוחן את השינוי במחירי הדיור ב-20 ערים מובילות בארה"ב.

שילר טען כי בטווח הקצר מחירי הדיור אומנם יעלו, אך לא בלי "רוחות נגדיות". מעבר לכך עשויה להתפתח בועת דיור, אומנם לא ברמה הזו שהייתה ב-2007 אך בועה שתסכן את השווקים. "אחד הדברים שמאוד קשים לחיזוי כעת הם מחירי הבתים, מכיוון שאנו חיים בכלכלה שבה מחירי הנדל"ן מנופחים בצורה מלאכותית", לדברי שילר.

שילר כיוון בדבריו לפדרל ריזרב, שלפני כשבוע הגן בנחרצות על המדיניות המוניטרית המרחיבה שלו ובכיריו טענו כי רכישות האג"ח והריבית האפסית יימשכו עד אשר שיעור האבטלה יירד לרמה של 6.5% לפחות. "בינתיים, פאניי מיי ופרדי מק, שני בנקי המשכנתאות הגדולים ביותר בארה"ב נשארו בשליטה ממשלתית (הממשלה חילצה אותם לאחר שקרסו ב-2008) בעוד הקונגרס מחפש דרכים לגייס הכנסות חדשות ממסים", דברי שילר.

"כל הדברים האלה מעיבים על עתיד שוק הדיור", הצהיר הכלכלן הנודע בראיון ל-CNBC והוסיף כי בעתיד הקרוב עשויה להתפתח בועה בשוק הדיור חרף העובדה שרבים רואים בעליית המחירים התאוששות מתונה. "אחד הדברים שניתן ללמוד מההיסטוריה זה שבועת מחירים בשוק הדיור יכולה להתפתח בכל זמן", הוא מזהיר.

בתוך כך, מדד קייס שילר לחודש ינואר, שפורסם ביום שלישי, טיפס ב-8.1%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ובכך רשם את העלייה השנתית החדה ביותר מאז 2006. מחירי הדיור ב-20 הערים המובילות בארה"ב עלו ב-1% בהשוואה לחודש דצמבר ובכך עקפו את צפי האנליסטים שעמד על עלייה של 0.9% בלבד.

לפי המדד, מחירי הדיור בפניקס ולאס וגאס צמחו בצורה המהירה ביותר. "שני השווקים הללו הצטרפו לבועת הדיור עוד ב-2004", מציין שילר. "רק כדי לקרוס בכ-50% לאחר התפוצצות הבועה. כיום, מחירי הבתים בשתי הערים הללו עלו במהירות ובחדות ואני מודאג מכך".

עם זאת, כפי שציין שילר בעבר, לשוק הדיור עדיין יש מקום לעליות, אך הוא בהחלט לא ממליץ לאנשים להשקיע בשוק הדיור מכיוון שזהו שוק תנודתי שאינו מבטיח תשואה יציבה ומאוד קשה לחזות אותו גם היום.