פישר עוקץ את לפיד: "מעמד הביניים חשוב, אך גם העניים"

מוקדם יותר הגיש נגיד בנק ישראל את הדוח לנשיא המדינה ולראש הממשלה ■ הביע דאגה מהמצב הפיסקאלי: "יש בעיה בתקציב. לפיד לוקח בחשבון את הגירעון ומבין את עומקו" ■ על איזה בעיות מצביע דוח בנק ישראל?

"הדוח מתאר משק שהיה בשנת 2012 טוב, אך פחות טוב מבשנים האחרונות. צמחנו יחסית מהר בקצב של 3.1 אחוז. עמיתי מחו"ל היו שמחים מאד לקצב צמיחה כזה ואינם מבינים מדוע אנחנו מאוכזבים, אך אנחנו התרגלנו לקצב מהיר יותר", כך אמר הבוקר (ג') נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, לאחר שהגיש לנשיא המדינה שמעון פרס את דוח בנק ישראל ל-2012.

פישר הוסיף כי הנתונים המאקרו כלכליים טובים יחסית למעט המצב התקציבי, שבא לידי ביטוי למשל בגרעון אשר הגיע ל-4.2 אחוזי תוצר, והבהיר: "הצמיחה יחסית טובה (3.1 אחוז), האינפלציה נמוכה (1.6), אך ישנה בעיה בתקציב ובה צריכים לטפל לפני שתהיה גדולה מהרמה הנוכחית".

"המשק בתעסוקה מלאה, שיעור האבטלה נמוך ביותר ב-30 שנים האחרונות, הגירעון שהיה לנו הוא כתוצאה של גירעון מבני הגבוה של הממשלה - יש גידול בהתחייבות להוצאות וצריך לטפל בזה. אני שמח לראות כי שר האוצר החדש לוקח בחשבון את בעיית הגרעון ומבין את עומקה. מדברים היום הרבה על מעמד הביניים אך לא פחות חשוב, לדבר גם על העניים בחברה, וכיצד גם הם יכולים להנות מהצמיחה במשק", המשיך פישר.

פרס הודה לנגיד על הדברים, ואמר: "המשק הישראלי מצטיין בהתחשב בתנאים האובייקטיבים שלו. אחד התנאים האובייקטיבים הקשים הם כי כל הוצאות המשק הישראלי הן בהתאם לגודל המדינה, אך הנושא הביטחוני הוא אתגר כלכלי אשר בו לא גודל המדינה קובע אלא גודלם של האויבים".

פרס שיבח את פישר על עשייתו, והוסיף: "אלה היו שנים מרשימות בכל קנה מדינה של כלכלת ישראל, ואני שמח שיש לי הזכות להודות כנשיא מדינה לסטנלי פישר בשם מדינת ישראל- כשאני רואה אותך גדולה אמונתי באנשים. גם בשנת 1984 כשמדינת ישראל עמדה בפני משבר כלכלי גדול עם 400 אחוזי אינפלציה קיבלתי את הדרכתו של סטנלי פישר שהיה אז בארה"ב. עצותיך סייעו לי אז, ביצעתי את כל שהבטחתי על מנת לצאת מהאינפלציה והדבר הציל את המשק, כך גם היום תרומתך למדינת ישראל רבה".

בסיום הודה פישר לפרס: "את האמונה שאתה מוצא באנשים, אני מוצא בך - אני מתרשם בכל פעם כיצד אדם אחד עושה טוב למדינה שלמה. אני מאד מודה לך על העבודה המשותפת".

פישר הגיש היום גם לראש הממשלה בנימין נתניהו את הדוח. נתניהו הודה לפישר בעת הגשת הדוח ואמר כי "תודה על הדוח, תודה על הדוחות ועל מה שעומד מאחוריהם - העבודה החשובה שלך והעבודה החשובה שלנו, במשותף, להקפיץ את כלכלת ישראל למרומי כלכלות המערב. אנחנו רואים מה קורה באירופה, וזה לא קרה פה כי ניהלנו באחריות את כלכלת ישראל ב-4 השנים האחרונות. בזכות זה כלכלת ישראל מתמודדת טוב יותר מרוב מדינות המערב עם המשבר הכלכלי העולמי, ונמשיך לנהל את זה כך", אמר נתניהו.

פישר השיב: "אני רוצה להציג לך את דוח בנק ישראל לשנת 2012, הדוח האחרון שאני אציג לך. לא הצלחתי להציג לך אחד כשהיית שר אוצר אבל מאז שהיית ראש ממשלה זה הדוח החמישי שאני מציג לך. הדוח מתאר מצב לא רע של המשק הישראלי, יש דברים לתקן אבל בכל זאת צמחנו יותר מהר מכמעט כל מדינות ה-OECD".