הדולר בשפל של שנה וחצי: היציג נחלש ל-3.618 שקלים

מתנתקים מהעולם: הדולר נחלש ב-3.6% מול השקל בחודשיים - ובעולם הוא התחזק בכ-5% ■ סוחר מט"ח: "בנקים זרים בלונדון מוכרים הרבה דולרים וקונים שקלים" ■ צפו בגרפים: כך "התנתק" השקל משוק המט"ח העולמי

האם בנק ישראל קרוב להתערב בשוק המט"ח? הדולר היציג נקבע היום (ד') ב-3.618 שקלים, ירידה של 0.1%, על רקע מכירות של בנקים זרים בלונדון. האירו היציג איבד 0.2% ל-4.638 שקלים. בשוק העולמי נסחר הדולר ביציבות מול האירו, הין והליש"ט.

מוקדם יותר היום קרא רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא, להתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח: "פישר צריך לרכוש דולרים כדי לצמצם הפגיעה ביצואנים. מגזר זה מתקשה להתמודד לאורך זמן עם המשבר המתמשך בכלכלה העולמית, שגורם לירידה בביקושים. השחיקה המתמשכת בשער החליפין הריאלי פוגעת קשות ברווחיותם".

"בנקים זרים בלונדון מוכרים הרבה דולרים וקונים שקלים", אמר הבוקר ל"גלובס" סוחר בשוק המט"ח. "זה לא ברור למה השקל מתחזק ככה, זה לא שהדולר נחלש באופן מהותי בעולם, והנתונים הכלכליים בישראל לא כל-כך טובים בסך-הכול. כשאתה מדבר עם הזרים הם מדברים גם על הגז מ'תמר' שאמור לשפר את החשבון השוטף בעוד שנה-שנתיים, אבל זו לא הסיבה להתחזקות השקל בימים אלה".

בשוק מעריכים כי אם הדולר ישבור מטה את ה-3.6 שקלים, בנק ישראל יתערב ויקנה דולרים. הפעם האחרונה שהדולר היה מתחת ל-3.6 ש' הייתה בתחילת ספטמבר 2011. "רואים כמה קונים ב-3.065 שקלים, כנראה סוחרים שמצפים להתערבות של בנק ישראל ומקדימים לקנות דולרים", אמר הסוחר.

הדולר נחלש ב-4.4% מתחילת השנה ונפל ב-11.7% מהשיא האחרון ב-27 ביולי. מסוף ינואר נחלש הדולר ב-3.6% מול השקל ובאותה תקופה התחזק אינדקס הדולר (העוקב אחר השינוי בדולר אל מול סל מטבעות מובילים) בכ-5%.

דולר שקל
 דולר שקל

הדולר-שקל בשנה האחרונה

דולר אינדקס
 דולר אינדקס

אינדקס הדולר בשנה האחרונה

הנגיד סטנלי פישר התייחס אתמול, על רקע תחילת הזרמת הגז מ"תמר", לסוגיית ייסוף השקל ואמר כי אסור להכניס את הכסף מתקבולי הגז לישראל, כדי למנוע ייסוף חד של השקל. "עוד הכסף נמצא בתוך המשק זה גורם לייסוף השקל ומשפיע על היכולת של התעשייה המסורתית לייצא. זה נקרא 'המחלה ההולנדית' ועלינו למנוע את זה ע"י כך שלא ניתן לכסף הזה להיכנס בקצב מהיר מדי למשק", אמר פישר. "גם אסור לנו להשתמש בכל הכסף ממתנת הטבע הזו בדור הנוכחי אלא לשמור גם לדורות הבאים".

יורו שקל
 יורו שקל

האירו-שקל בשנה האחרונה

ובאירופה, תקווה כי המשבר בקפריסין מתקרב לקיצו. בראיון ל"פיננשל טיימס", אמנם נטה נגיד הבנק המרכזי בקפריסין להאשים את המערכת הפיננסית בתלאותיה הכלכליות של המדינה, אולם הבהיר כי בכל זאת הבנק המרכזי יסיר את הגבלות ההון על הבנקים במדינה באופן הדרגתי.

"אני לא יכול לומר כרגע אם נשאיר את הגבלות ההון למשך 7 או 14 יום", הבהיר פאניקוס דמטריאדס, יו"ר הבנק הקפריסאי, "אולם עלינו להסיר אותן באופן הדרגתי. האם תהיה ריצה אל הבנקים כשנסיר את ההגבלות? אני סבור שלא. אנשים יבינו שהפקדונות שלהם בטוחים, וזה לא יקרה".

יורו דולר
 יורו דולר

האירו-דולר בשנה האחרונה

רואי קוזין, אנליסט ראשי ב-Utrade, אמר כי "למרות היחלשותו הנוכחית של האירו, בטווח הבינוני עד ארוך, ישנם שלושה משתנים שיתמכו באירו מול שאר המטבעות המובילים - המשתנה הראשון הוא תכנית ה-ESM, בעלת יכולת הלוואה של 500 מיליארד אירו כבר נכנסה לתוקף ובמידת הצורך תספק נזילות כמעט בלתי מוגבלת לבנקים כושלים באירופה. שנית, הבנק המרכזי האירופאי נערך באמצעות תוכנית סיוע למדינות הפריפריה השקועות בחובות ושלישית, ה'פד' ברשות ברננקי ממשיך להדפיס כסף באופן אגרסיבי יותר מאשר הבנק האירופאי ברשות טרישה".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "השקל ממשיך לככב בזירת המט"ח ולקבוע שיאים חדשים הן למול הדולר והן למול האירו. שילוב של גורמים כלכליים, גיאו-פוליטיים וגלובליים ממשיכים לתמוך בתיסוף בשקל בטווח הקרוב. לפי שעה השקל צפוי להמשיך ולהתחזק למול הדולר והאירו. היעדים הבאים בדולר-שקל הם 3.57 ו-3.55 שקלים. רק עלייה מעל 3.66 שקלים עשוי לשנות את המומנטום".

[לטבלת שערי חליפין][לאתר המט"ח]